مردم مهریز در دفاع مقدس ۳۱۳ شهید تقدیم انقلاب کردند، و از دستگاه‌های اجرایی مسئول برای ساخت یادمانی مناسب در یکی از میادین اصلی شهر انتظار دارند.
کد خبر: ۹۰۹۱۵۹۷
|
۲۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۲
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از مهریز، طی سال‌های اخیر، به خصوص از ابتدای سال ۱۳۹۷ تاکنون بار‌ها امام جمعه مهریز در خطبه‌های نمازجمه بر ضرورت ساخت یادمان و پیگیری آن توسط دستگاه‌های اجرایی تاکید کرد.
همچنین جمع زیادی از خانواده‌های شهدا و ایثارگران مهریز بار‌ها با مراجعه به بنیاد شهید و امور ایثارگران شهرستان، ساخت یادمان مناسب شهیدان را خواستار شدند.

**عزم جدی برای ساخت یادمان شهدا وجود ندارد
به گفته رئیس بنیاد شهید و امور ایثارگران مهریز، ساخت یادمان شهدا جزو مطالبات مردم و خانواده‌های شهیدان و ایثارگران است با وجود درخواست‌ها مکرر مردم هنوز به دغدغه اصلی مسئولان شهرستان تبدیل نشده است.
رضا خانجانخانی افزود: سال‌های گذشته و ۲ سال اخیر برای ساخت یادمان جلسه‌های متعددی در این نهاد و سایر دستگاه‌ها تشکیل شد، هنوز اقدام مناسبی برای انجام آن به عمل نیامد.
وی تصریح کرد: در اغلب شهرستان‌های ایران برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهیدان ساخت المان شهری و یادمان در مکانی مناسب اجرا شد، ولی در مهریز هنوز اقدام عملی صورت نگرفت.
این مسئول با اشاره به اینکه ساخت، نصب و تعویض تابلو‌های شهدا بر عهده این اداره است خاطر نشان کرد: در این خصوص کار‌هایی انجام شد که می‌توان به نصب چهار تابلوی بزرگ تبلیغاتی با موضوع حجاب و نماز از وصیت نامه شهدا اشاره کرد.
خانجانخانی از دیگر اقدام‌ها را شامل دیوارنویسی مدارس، سطح شهر، تهیه فیلم مصاحبه شهدا از ۳۰ حلقه فیلم، حاوی ۱۷ مصاحبه و حدود ۴۰ تصویر صداگذاری شده که بیش از ۱۰۰ ساعت زمان برد.
وی به تهیه و چاپ کتاب جامع وصیت‌نامه ۳۱۳ شهید و ساماندهی ۱۵ گلزار شهدا از ۳۶ گلزار زیر پوشش شهر و مناطق روستایی اشاره کرد.
این مسئول گفت: فعالیت‌های فرهنگی در حوزه ایثار، تنها با همکاری تمام دستگاه‌ها به خصوص شهرداری و شورای شهر امکان پذیر است.
خانجانخانی یادآور شد: در این خصوص جلسه‌های متعددی با اعضای شورای شهر و شهرداری برگزار شد، حدود یک سال است که شهردار مهریز برای تامین اعتبار ساخت و نصب المان شهدا، ۲ میلیارد ریال قول مساعد داده است این وعده تاکنون عملیاتی نشد.
به گفته وی اگر مسئولان به خصوص شهرداری و شورای شهر همکاری کنند قرار است در میدان شهدای گمنام که از موقعیت خوبی هم برخوردار است، یادمان مناسب تهیه و نصب و سپس به نصب مشابه آن در ورودی و میدان شهید صدوقی هم انجام شود.

**ساخت یادمان به دغدغه تبدیل شود
مسئول شورای مشورتی رزمندگان دفاع مقدس و فرمانده سابق ناحیه مقاومت بسیج مهریز با اشاره به اینکه عزم جدی در بین مسئولان برای اجرای طرح دیده نمی‌شود، گفت: برای ترویج فرهنگ شهادت و زنده نگه داشتن خاطره شهیدان یکی از کار‌های مهم، ساخت یادمان و المان‌های ایثار در شهر است.
غلامرضا نصیری افزود: تاکنون جلسه‌های متعدد با حضور جمعی از مسئولان و شهرداری برگزار شد، با گذشت زمان؛ نسبت به انجام قول‌های داده شده، کاری صورت نگرفت.
وی با اظهار تاسف تصریح کرد: در این منطقه شهیدپرور بر خلاف خیلی از شهر‌های کشور با تعداد شهدای کمتر، فعالیت و کار قابل توجهی در مورد یادمان شهدا هنوز انجام نشده که این مساله موجب نارضایتی
شهروندان و خانواده شهدا شده است.
این یادگار دوران دفاع مقدس تاکید کرد: بنیاد شهید و خانواده شهدا و شورای مشورتی رزمندگان مهریز پیگیر این موضوع هستند، در صورت همکاری نکردن مسئولان، قطعا خانواده معظم شهدا مصمم هستند موضوع را تا رسیدن به نتیجه پیگیری کنند.
نصیری به تدوین کتاب «نقش مردم مهریز در دوران دفاع مقدس» اشاره کرد و یادآور شد: حدود ۱۰۰ صفحه از این کتاب در خصوص نقش روحانیون، فرهنگیان و اصناف مختلف منطقه نگارش شده که این حرکت در نوع خود در استان یزد بی‌نظیر است.

**ساخت یادمان شهدا از برنامه‌های فرهنگی شهر است
همچنین نماینده فرمانداری مهریز در امور ایثارگران گفت: ساخت یادمان شهدا و المان مناسب شهری در حوزه ایثار و شهادت به عنوان مهمترین و ضروری‌ترین کار فرهنگی در اولویت فرمانداری است که کار‌های خوبی هم در این ارتباط انجام شده است.
مهدی شکری افزود: در این خصوص جلسه‌های متعددی با حضور مسئولان مرتبط تشکیل شد، طراح برای انجام المان فعالیت‌های خوبی را انجام داد که بعد از تصویب کار ساخت در میدان شهدای گمنام آغاز می‌شود.
وی تصریح کرد: فرمانداری و دستگاه‌های اجرایی مرتبط مکلف به همکاری و همیاری با بنیاد شهید و دلسوزان این بخش هستند و بدون شک مشکل خاصی نیست و به امید خدا این مطالبه مردم و جامعه ایثارگری محقق می‌شود.

**شهرداری و شورای شهر همکاری دارند
رئیس شورای شهر مهریز می‌گوید: برای ساخت المان شهری و یادمان شهدا جلسه‌های مختلفی از سوی شهرداری و شورای شهر برگزار شد و همه اعتقاد به ضرورت کار و انجام آن دارند و هم مشکلی نیست.
مهدی زارع بیدکی ادامه داد: در این خصوص شورای شهر برای کمک قول‌هایی داده است که برای اجرای آن آماده هرگونه همکاری است، چون شهدا حق بزرگی بر گردن همه دارند و عزت و امنیت ما مدیون فداکاری و ایثارگران و شهیدان است.
وی ادامه داد: طرحی برای ساخت یادمان در یکی از میدان شهر در حال آماده شدن است که بعد از تائید کامل آن به امید خدا با همدلی و تلاش و پیگیری بنیاد شهید و سایر دستگاه‌ها شاهد تحقق آن خواهیم بود.

**برای ساخت یادمان شهدا عزم جدی نیاز است
مسئول شورای هماهنگی روابط عمومی‌های مهریز گفت: برای ساخت حداقل یک یادمان و المان مناسب شهری در حوزه ایثار و شهادت در شهرستان باید عزم جدی و همکاری عملی بین بخشی وجود داشته باشد.
عباس حکایتی با بیان اینکه ساخت یادمان حق طبیعی و نیاز فرهنگی برای زنده نگه داشتن یاد و خاطره شهداست، ابراز امیدواری کرد که مسئولان امر بیش از گذشته نسبت به آن دغدغه داشته باشند.
وی تصریح کرد: تقدیم ۳۱۳ شهید توسط مردم، نشان دهنده دلبستگی به ولایت و ارزش‌های معنوی است، برای قدردانی از جامعه ایثارگری، فعالیت‌های این حوزه خیلی جدی‌تر عملیاتی شود.
در حال حاضر ۶ هزار نفر ایثارگر شامل ۵۰۰ خانوار زیرپوشش این نهاد قرار دارند و مردم مهریز ۳۱۳ شهید تقدیم انقلاب کردند.
ارسال نظرات