نماینده، ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی و منابع طبیعی استان البرز گفت: واردات محصولات کشاورزی آمریکایی از نظر امنیتی یک تهدید به حساب می آید و یک شاهراه نفوذ است.
کد خبر: ۹۰۹۱۹۰۱
|
۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج ، حجت الاسلام علی ارجمند نماینده، ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی و منابع طبیعی استان البرز و عضو انجمن ارگانیک ایران اظهار کرد:در کشورمان در بخشهای مختلفی از جمله اقتصاد و کشاورزی نکاه امنیتی نداریم.

صادرات محصولات کشاورزی آمریکا به ایران تهدید امنیتی است

وی افزود: در بخش کشاورزی با وجود اینکه شعار پدافند غیر عامل میدهیم اما پدافند غیرعامل جایگاهی درکشاورزی ما ندارد.

نماینده، ولی فقیه در سازمان جهادکشاورزی و منابع طبیعی استان البرز در پاسخ به این سوال که یعنی نقد شما به عملکرد سازمان پدافند غیر عامل است، گفت: خیر، پدافند غیرعامل یک سازمان است اما تمام نهادهای حاکمیتی نیز باید این نگاه سازمان پدافند غیرعامل در حوزه کاری خودشان دخالت دهند و اجرایی کنند.

وی تصریح کرد: از وقتی آمریکا از برجام خارج شده صادرات آمریکا به ایران افزایش یافته که عمده آن نیز در بخش کشاورزی است.

حجت الاسلام ارجمند،گفت: آمریکایی که همه محصولات اساسی را برای ایران تحریم میکند اما در بحث غذا دست و دلبازی دارد و هر محصولی که کشورهای دیگری مانند چین آن را نمیخرد، مشتری خود را از ایران پیدا میکند.

وی تصریح کرد: چه شبکه ای در ایران وجود دارد که ایالات متحده آمریکا میتوانند بازاریابی لازم را در کشورمان انجام دهد و در مقطعی کوتاه محصولات کشاورزی را که با اما اگر مواجه است را به ایران صادر کند.  این امر از نظر امنیتی یک تهدید به حساب میآید و یک شاهراه نفود است.

وی با بیان اینکه برای تولید و حتی واردات پنبه در کشور به سراغ پنبه مونسانتو آمریکا رفته ایم اظهار داشت: در صورتی که میخواهیم این محصول را وارد کنیم، کشورهای مختلفی در نزدیکی ما از جمله کشورهای آسیایی میانه  وجود دارندکه پنبه های غیرتراریخته باکیفیتی تولید میکنند که  قیمتهای آنها خیلی با پنبه های تراریخته تفاوتی ندارد؛ اما مشاهده شده است به جای اینکه از این کشورها واردات انجام دهند از هند و پاکستان که محصولات تراریخته تولید میکنند این کار انجام میشود.

حجت الاسلام ارجمند گفت: این ادعا دروغ است که قصد تولید ملی پنبه تراریخته در کشور داریم، زیرا پنبه تراریخته ای که ایرانی باشد و توسط دانشمندان داخلی تولید شده باشد وجود خارجی ندارد، بلکه از مونسانتو وارد شده است.

وی تصریح کرد: مدعیان تراریخته، ابتدا به سراغ پنبه تراریته رفته اند تا این طور وانمود کنند که ضرر کشت این محصول، چون خوراکی نیست کمتر است ولی باید توجد داشت که این انتهای کار نیست و بعد از کاشت آن به سراغ محصولات تراریخته دیگر میروند.

نماینده ولی فقیه در استان البرز گفت: درست است که این محصول خرده نمیشود اما آفات زیادی زیادی دارد زیرا این محصول می شود لوازم آرایشی و بهداشتی،دستمال کاغذی لباس کودک و حساسیتها و آلرژی های پوستی ایجاد میکند که در کشورهای دیگر اثبات شده است. بعد از اینکه اینها (پنبه های تراریخته) وارد شدند باید ملزومات دیگری نیز که برای درمان استفاده شود وارد شوند و وابستگی ادامه دارد.

وی تصریح کرد: ما درباره محصولات تراریخته اطلاعات کمی داریم و کشور که آن را تولید کرده می داند که چه چیزی تولید کرده است؛ ما فقط می دانیم که یک ژنی به کرومزوم گیاهی پرتاب شده است و اتفاقاتی در آن افتاده است اما اینکه این اتفاقات به طور محسوس چه تغییری ایجاد کرده است را یک بخشی را خود آنها(تولید کننده) میدانند و بخش دیگری را نیز خود آنها هم نمیدانند.

حجت الاسلام ارجمند افزود: موجود زنده(گیاه تراریخته) سعی میکند خودش را با شرایط جدید وفق دهد و علاوه بر اینکه فرار ژنتیکی ایجاد میشود.

وی اظهار داشت:وقتی یک منطقه ای را با گیاهان تراریخته آلوده کردیم دیگر مانند سم نیست که بتوانیم خاک را پالایش یا آب را تسویه کنیم بلکه این ژن در طبیعت فرار کرده و ممکن است با گیاهان دیگر اجین شود و ابرافتهایی ایجاد کند.

نماینده ولی فقیه در استان البرز گفت: درصورتی که بخواهیم دوباره نساجی کشور جان بگیرد وابستگی به گیاهان تراریخته مناسب نیست، زیرا ثابت شده نیست که محصولات تراریخته عملکرد بهتری داشته اند و مرغوب ترند و از طرفی تهدیدات زیستی و بهداشتی نیز دارند و به نظر می رسد این رویداد مغرضانه باشد.

این عضو انجمن ارگانیک گفت: برای تولید یک محصول تراریخته باید چهار دوره طی شود و 13 تا 14 سال زمان میبرد و نیاز به 500 میلیارد تومان هزینه دارد و ممکن است بعد از طی این مدت عملکرد کمی و کیفی مورد انتظار را نداشته باشد.

حجت الاسلام ارجمند یاد آور شد: تکنولوژی تراریخته در دنیا دیگر تکنولوژی قدیمی است و در اروپا از آن استقبال نمیشود و محصولات تراریخته ای که وارد میکنند  برای تولید سوخت زیستی استفاده میکنند.

وی تاکید کرد: بیوتکنولوژی مورد نیاز جامعه است اما یک شاخه مهندسی ژنتیک که خروجی آن محصولات تراریخته شود را قبول نداریم.

حجت الاسلام ارجمند گفت: تا وقتی این محصول در کشورهای اروپایی آزاد نشده است علامت سوال بزرگی برای ما ایجاد میکند. انجام تحقیقات آزمایشگاهی در این ارتباط هیچ مشکی ندارد اما نباید به صورت تجاری در کشور تولید شود.

ارسال نظرات