خبرهای داغ:
نماینده انجمن حرکت اسلامی نیجریه در ایران گفت: دادگاه عالی نیجریه دستور آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی را صادر کرده است، اما دولت نیجریه پس از گذشت دو سال از صدور این حکم به آن عمل نکرد.
کد خبر: ۹۰۹۱۹۳۵
|
۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۷
دولت نیجریه به حکم دادگاه در مورد آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی عمل نکرد
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین شعیب محمد ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه در مصلای قدس با اشاره به جنایت‌های صورت گرفته علیه شیعیان نیجریه اظهار کرد: این جنایت‌ها به گوش همه جهانیان رسیده است، البته جنایت‌های ارتش نیجریه علیه شیعیان این کشور اتفاق جدیدی نیست و از چهار دهه پیش شیعیان نیجریه شاهد بازداشت، شکنجه و تعطیلی مدارس خود بودند.

وی ادامه داد: دولت نیجریه در سال‌های اخیر میدان نبرد با شیعیان این کشور را گسترش داد و از یک دهه پیش برنامه نابودی جنش اسلامی نیجریه را در دستور خود کار داد، اما نتوانست به نتیجه برسد.

نماینده انجمن حرکت اسلامی نیجریه در ایران افزود: هر بار که دولت نیجریه قصد انجام توطئه‌ای علیه شیعیان نیجریه داشت، خبر به گوش شیخ ابراهیم زکزاکی می‌رسید و او این توطئه‌ها را افشا می‌کرد که منجر به توقف برنامه‌های دولت نیجریه می‌شد.

شعیب محمد اقدامات دولت نیجریه علیه شیعیان این کشور را خلاف قانون دانست و تصریح کرد: حق آزادی تجمع و تشکیل گروه‌های سیاسی در قانون اساسی نیجریه تضمین شده و براساس این قانون هر کسی برای انتخاب دین و عقیده خود و تبلیغ آن آزاد است و کسی حق حمله به شخصی را به این دلایل ندارد.

وی ادامه داد: جنبش اسلامی نیجریه به رهبری شیخ ابراهیم زکزاکی یک جنبش مسلحانه نیست، بلکه یک جنبش اسلامی و اجتماعی است که دیدگاه‌های سیاسی خود را دارد و دولت نیجریه حق حمله به جنبش اسلامی نیجریه را نداشت.

نماینده انجمن حرکت اسلامی نیجریه در ایران افزود: پس از حمله ارتش نیجریه به شیعیان این کشور یک کمیته حقیقت یاب تشکیل شد و براساس گزارش این کمیته مقصر ارتش بود و باید فرماندهان ارتش محاکمه می‌شدند، اما دولت نیجریه در این مساله هیچ تحرکی انجام نداد و جنبش اسلامی نیجریه علیه جنایت‌های ارتش و حبس غیرقانونی شیخ ابراهیم زکزاکی به دادگاه عالی این کشور شکایت کرد.

شعیب محمد با اشاره لزوم آزادی شیخ ابراهیم زکزاکی اظهار کرد: دادگاه عالی نیجریه دستور آزادی رهبر جنبش اسلامی این کشور را صادر کرده است، اما دولت نیجریه پس از گذشت دو سال از صدور این حکم به آن عمل نکرد.

وی خاطرنشان کرد: نیرو‌های دولتی نیجریه طی سال‌های اخیر بار‌ها به اجتماعات شیعیان این کشور حمله و هزاران نفر از شیعیان نیجریه را بازداشت کردند، در آخرین مورد حدود ۵۰ نفر از شیعیان این کشور در حمله ارتش نیجریه به مسیر پیاده روی اربعین به شهادت رسیدند، این جنایت با محکومیت اقشار مختلف نیجریه از جمله مسیحیان این کشور روبرو شد.
ارسال نظرات