خبرهای داغ:
رئیس جامعه المصطفی گفت: داعیه انقلاب اسلامی بازتولید تمدن اسلامی است و این انقلاب به دنبال ایجاد تمدنی است که به نیاز‌های انسان جدید پاسخ بدهد.
کد خبر: ۹۰۹۱۹۷۱
|
۳۰ آذر ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۱
انقلاب اسلامی به دنبال بازتولید تمدن اسلامی است/ ایران در رتبه نخست سرعت رشد علمی
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، حجت‌الاسلام والمسلمین علی عباسی ظهر امروز در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه شهر قم در مصلای قدس با اشاره به اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه اظهار کرد: امام خمینی (ره) از ابتدای نهضت انقلاب اسلامی بر اهمیت وحدت بین حوزه و دانشگاه تاکید داشتند، این مساله برای حرکت انقلاب اسلامی یک راهبرد جدی است.

وی ادامه داد: سخن‌های فراوانی در خصوص وحدت حوزه و دانشگاه گفته شده، حوزه علمیه هم یک نهاد علمی است که کار‌های پژوهشی انجام می‌دهد و قدمت ۱۴ قرنی دارد، علاوه بر این حوزه علمیه یک نهاد اجتماعی است.

رئیس جامعه المصطفی افزود: به برکت انقلاب اسلامی تحصیلات دانشگاهی در کشورمان گسترش پیدا کرد، پیش از پیروزی انقلاب، تعداد دانشجویان کشورمان ۱۷۰ هزار نفر بود، اما اکنون تعداد دانشجویان در ایران به چهار میلیون رسیده است.

عباسی برنامه ریزی برای اشتغال دانشجویان را ضروری دانست و تصریح کرد: تعداد چند میلیونی دانشجویان کشورمان یک فرصت است که باید از آن برای پیشبرد ایران استفاده کرد، امروز ده‌ها میلیون نفر در کشورمان تحصیلات عالیه دانشگاهی دارند.

وی ادامه داد: حوزه‌های علمیه تاریخ درخشانی دارند و تاسیس این حوزه‌ها از حلقه‌های علمی ائمه معصومین (ع) بوده، اکنون مرکز حوزه‌های علمیه پیروان اهل‌بیت (ع) در شهر قم است که موجب افتخار جهان شیعه است.

رئیس جامعه المصطفی افزود: رضاخان مامور بود که حوزه‌های علمیه را در ایران از بین ببرد، در آن دوران طلاب حوزه‌ها برای ایجاد حلقه‌های تحصیلی مجبور به رفتن به بیرون از شهر‌ها بودند.

عباسی حوزه‌های علمیه را مختص به شیعیان ندانست و تصریح کرد: در جهان اهل سنت شاهد شکل گیری و استمرار این حوزه‌ها بودیم، البته تاسیس دانشگاه الازهر توسط پیروان اهل‌بیت (ع) بود.

وی ادامه داد: دانشگاه‌های بزرگ جهان در متن مراکز دینی شکل گرفتند، البته در ادامه این دانشگاه‌ها به دلایلی از این مراکز دینی جدا شدند، نوع برخورد علمای دین مسیحیت با دانشمندان در جهان غرب از جمله این دلایل بود، این مساله اساسا در جهان اسلام موضوعیت ندارد و علم با دین در اسلام دارای ناسازگاری نیست.

رئیس جامعه المصطفی افزود: تمدن اسلامی زاییده حرکت رسول اکرم (ص) بود و این تمدن به دلیل حمله مغولان و جنگ صلیبی تضعیف شد. پس از آن تمدن غربی به وجود آمد و حاکمان کشور‌های اسلامی با مشاهده آن تمدن به دلیل ضعف روحیه به دنبال تقلید از تمدن غربی رفتند.

عباسی داعیه انقلاب اسلامی را بازتولید تمدن اسلامی دانست و تصریح کرد: این انقلاب به دنبال ایجاد تمدنی است که به نیاز‌های انسان جدید پاسخ بدهد، یکی از راهبرد‌های خلق این تمدن وحدت حوزه و دانشگاه و در کنار هم قرار گرفتن این دو نهاد است.

وی ادامه داد: وحدت حوزه و دانشگاه به معنای وحدت ساختاری و دستگاهی این دو نهاد نیست، توفیقات در زمینه وحدت حوزه و دانشگاه در کشورمان زیاد بوده است و ایران رتبه نخست را در سرعت رشد علمی در جهان دارد.

رئیس جامعه المصطفی خاطرنشان کرد: زمانی تنها دو نشریه در حوزه علمیه قم وجود داشت، ولی اکنون شاهد ۱۰۰ نشریه علمی تخصصی در این حوزه منتشر می‌شود و هزاران طلبه فاضل در این نشریات قلم می‌زنند.
ارسال نظرات