معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان:
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان گفت: اسفندماه امسال از چند سند مهم از جمله تاریخ جامع تربیت‌معلم، زندگی‌نامه و وصیت‌نامه بیش از یک‌هزار و 200 شهید دانشجو و معلم دانشگاه فرهنگیان و موزه تربیت معلم کشور رونمایی خواهد شد.
کد خبر: ۹۰۹۲۳۲۰
|
۰۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از لرستان، علی‌باقر طاهری‌نیا عصر امروز در نکوداشت یک‌صدمین سال تأسیس تربیت معلم در کشور و هفتاد و چهارمین سال تشکیل آن در لرستان اظهار کرد: لرستان سرزمین مفاخر است و هنرمندان، ادیبان، شاعران، دانشمندان، مراجع و در صدر همه آن‌ها و با عیاری بالاتر شهدای بسیاری در این استان افتخارآفرین شده‌اند.

وی خاطرنشان کرد: راهبرد توسعه برندسازی است و هر ملتی که در این زمینه موفق عمل کند می‌تواند قطار پیشرفت را با سرعت هرچه‌تمام‌تر پیش برد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان با اشاره به نقل مورخین دانشگاه تهران مبنی بر اینکه شمال‌‌غرب لرستان محل قدیمی‌ترین سکونت بشریت پس از غارنشینی است، افزود: عصر مفرغ یعنی عصر مدرن‌ترین صنعت دست‌ساز بشر و در دوره‌ای که مفرغ نماد صنعتی‌بودن در دنیا بوده لرستان معدن و مرکز صنعت‌کاران و صنعت‌سازان مفرغیان بوده است.

طاهری‌نیا ادامه داد: پیشینه تاریخی لرستان به لحاظ برندسازی بسیار مفتخر بوده و شایسته است لرستان را پایتخت تاریخ و صنعت نام نهاد.

وی اظهار داشت: برندسازی فضای کسب‌وکار و رونق اقتصادی ایجاد کرده و بنابراین دستاوردهایی در این زمینه دارد.

معاون پژوهشی و فناوری دانشگاه فرهنگیان در تشریح آسیب‌های نظام دانشگاهی حال حاضر کشور بیان داشت: برخلاف توسعه‌های انجام‌گرفته در عرصه آموزش عالی پس از انقلاب اسلامی، اما هنوز تمامی دانشگاه‌ها همه مأموریت‌ها را با هم انجام می‌دهند.

طاهری‌نیا اظهار داشت: دانشگاه‌ بایستی مأموریت روشن داشته باشد، اینکه دانشگاهی تأسیس و در همه رشته‌ها سرآمد شود امکان‌پذیر نخواهد بود.

وی آسیب دیگر نظام دانشگاهی کشور را نداشتن سیاست پایدار برای توسعه برشمرد و گفت: گاهی با روی کارآمدن یک دولت دانشگاهی رشد بادکنکی داشته و دیگری فضای شبه‌تعطیلی و این همان تعارض ارزش‌ها است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان تصریح کرد: گاهی دانشگاه‌ها نقش تربیتی خود را فراموش کرده‌اند، برخی‌ها در مباحث تربیتی تفاسیر جناحی و سلیقه‌ای داشته و وقتی موضوع تربیت به میان می‌آید موضع سیاسی را با موضع فرهنگی اشتباه می‌گیرند.

طاهری‌نیا با اشاره به وضعیت دانشگاه فرهنگیان در مقابل این آسیب‌ها بیان داشت: به نظر می‌رسد آسیب‌های ذکر شده برای دانشگاه فرهنگیان به حداقل ممکن رسیده است، چرا که این دانشگاه می‌‌داند به دنبال چه مأموریتی بوده و برنامه‌اش مشخص است.

وی با تأکید بر اینکه برای توسعه دانشگاه فرهنگیان بایستی همه دستگاه‌ها پای کار باشند، افزود: این مهم تکلیف ملی در عرصه تعلیم و تربیت است.

این مسؤول خاطرنشان کرد: دانشگاه فرهنگیان در تعارض با ارزش‌ها قرار ندارد، به رغم تفاوت نام‌ها، اما مأموریت‌های این دانشگاه هیچ‌گاه تغییر پیدا نکرد.

طاهری‌نیا، قبض و بسط دانشگاه فرهنگیان را به اندازه نیاز آموزش‌وپرورش عنوان و تصریح کرد: از مجموع 25 هزار معلم شاغل در کادر اموزشی لرستان در سال‌های آینده 10 هزارنفر بازنشسته خواهند شد و بنابراین باید ظرفیت پذیرش را به‌گونه‌ای تنظیم کرد تا اختلالی در تأمین نیرو به وجود نیاید.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه فرهنگیان ادامه داد: اساس این مرکز علمی تربیت‌محوری است و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه در فضای تربیتی ساخته شده و لذا مدیران موفقی می‌شوند.

وی پژوهش دانشگاه فرهنگیان را نیز تربیت‌محور خواند و گفت: در این مرکز کارکرد تربیتی فراموش نمی‌شود چرا که تعالی‌بخش و انسان‌ساز است.

طاهری‌نیا به برگزاری مراسم ملی نکوداشت یک‌صدمین سالگرد تاسیس تربیت معلم در اسفندماه امسال خبر داد و گفت: در خروجی این نکوداشت از چند سند مهم از جمله تاریخ جامع تربیت‌معلم، زندگی‌نامه و وصیت‌نامه بیش از یک‌هزار و 200 شهید دانشجو و معلم دانشگاه فرهنگیان و موزه تربیت معلم کشور رونمایی خواهد شد.

انتهای پیام

ارسال نظرات