خبرهای داغ:
پروژه ساخت دستگاه کاهنده مصرف آب با قابلیت استفاده در تمامی عرصه های پرمصرف با حمایت سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان تهران آغاز شد و تا سه ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید
کد خبر: ۹۰۹۲۶۳۶
|
۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶
ساخت دستگاه کاهنده مصرف آب66 
 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی استان تهران؛ پروژه ساخت دستگاه کاهنده مصرف آب با قابلیت استفاده در تمامی عرصه های پرمصرف با حمایت سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان تهران آغاز شد و تا سه ماه آینده به بهره برداری خواهد رسید.

با توجه به وجود مشکلات جدی بسیاری از نقاط کشور در زمینه کمبود آب و هدر رفت آب در مصارف خانگی و خدماتی ، ضرورت پرداختن به کاهش هر چه بیشتر مصرف روشن میشود .در این میان بخشی مربوط به سهم هوشیاری مصرف کنندگان و بخش دیگر روزآوری تجهیزات و تکنولوژی هایی است که به این امر کمک میکنند.
ابراهیم عزیزی مبتکر خوش فکر بسیجی در مصاحبه با خبرگزاری علم و فناوری با اشاره به خصوصیات این طرح گفت: بخش قابل توجهی از نیازهای امروزه بشر از طریق صنعت تامین و مرتفع میشود و این در حالی ست که فرایند های صنعتی معمولاً هزینه بر بوده و نهایتاً هزینه های زندگی یک خانواده را افزایش می دهند . تحقیقات بسیاری برای کاهش این هزینه ها در جهان صورت گرفته و در کشور ما نیز این موضوع پیگیری شده است . چطور میتوان هزینه های مختلف یک خانوار ایرانی را به صفر نزدیک کرد ؟


وی افزود: برای مثال بخشی از هزینه های اصلی هر خانوار ایرانی صرف اتلاف بی جهت انرژی گرمایی در فصول سرد سال میشود که به علت عایق نبودن مصالح ساختمانی مورد استفاده واقع میشود . این در حالی ست که میتوان با مخلوط کردن نسبتی از خاک به گچ بکار رفته در پوشش داخلی خانه ها ، عایقی مناسب برای جلوگیری از خروج گرما و ورود سرما در منازل ایجاد کرد .
عزیزی خاطر نشان کرد:طبق آمار نزدیک به 15 میلیون مشترک آب در کشور وجود دارد که میتوان با نصب این دستگاه کاهنده مصرف آبی که ساخته خواهد شد ، مصرف آب هر خانوار را حداقل تا 80% کاهش داده و از آب مصرفی چندین بار استفاده نمود . همانطور که میدانید بخشی از آب مصرفی در منازل بدون اینکه دچار آلودگی شود مستقیما از طریق شبکه فاضلاب بلااستفاده شده و از چرخه مصرف خارج میشود و بخشی به تناسب نوع استفاده بصورت فاضلاب در می آید . تحقیقات نشان داده در صورت تصفیه ،بخش قابل توجهی از فاضلاب خانگی که در اثر شستشوی ظروف ،البسه یا استحمام و ... در صورت تصفیه  مجدداً قابل  استفاده می باشد . این دستگاه پس از تشخیص آب سالم و استفاده نشده آن را از آب آلوده جدا کرده و آب استفاده شده را پس از تصفیه مجدداً توسط آلیاژ مخصوص فلزی به جریان مصرف بازمیگرداند .

این مخترع بسیجی افزود: این دستگاه از بخشهای مختلفی چون ترمینال مرکزی ، کف آبروهای مربوطه ، خرطومی ، شیلنگ ، شیرآلات ، پمپ جداکننده و فیلترمخصوص تشکیل شده است . طبق برآورد کارشناسان در صورت راه اندازی خط تولید این محصول و تجاری شدن آن بیش از 100 نفر بصورت مستقیم و در حدود 40000 نفر بصورت غیر مستقیم مشغول به کار خواهند شد .

ویژگیهای این دستگاه :
-  کم حجم و قابل استفاده در سینک ها و روشویی های کوچک
-  قابل نصب بر روی سینک و روشویی های مختلف
-  حذف سیفون
-  امکان افزودن فیلترهای مختلف با کارکردهای متفاوت
-  قابل استفاده در انشعابات آب کل کشور
-  امکان به روزرسانی و ارتقاء محصول برای کاربری های مختلف
-  قیمت مناسب برای مصرف کننده
-  سهولت و امکان نصب توسط مصرف کننده
-  عدم نیاز به تخریب و عملیات عمرانی جهت نصب
-  قابلیت تنظیم فشار آب در اوج مصرف و پرفشاری
-  ضدعفونی آب بازگشتی به چرخه مصرف
عزیزی ادامه داد: این طرح قابلیت استفاده در بیمارستانها ، منازل ، خودروهای سنگین ، اتوبوس ها ، کانکسهای ستاد بحران ، مدارس ، ورزشگاهها ، پارکها و فضای سبز ، هتل ها ، پارکهای جنگلی ، کیوسکهای نگهبانی ، پاسگاههای مرزی ، کارگاههای کوچک و ... را دارد .

این طرح با حمایت مستقیم سازمان بسیج علمی، پژوهشی و فناوری استان تهران تولید و به بهره برداری خواهد رسید.

طرح ها و دیگر اختراعات:
از طرح های مهم دیگر آقای ابراهیم عزیزی میتوان به مخازن ضد گلوله ، زغال متراکم در ابعاد هندسی ، خط تولید رنگ به روش جدید با هزینه بسیار پایین ، مخازن سوخت هلیکوپتر و خودروهای نظامی ، اسکاچ و صابونهای یکبار مصرف ، بخاری کوچک چند منظوره انفرادی جهت استفاده نظامی و ورزشی ، تولید آسفالت سرد برای لکه گیری ، داربستهای کاشیکاری که امکان انجام کار توسط کارگر ساده را هم فراهم میکند.

ارسال نظرات