عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس چسبندگی قیمت‌ها در اقتصاد ایران را دلیل اصلی عدم کاهش نرخ برخی کالاها علیرغم اُفت قیمت دلار طی هفته‌های گذشته دانست.
کد خبر: ۹۰۹۲۶۹۰
|
۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۹
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، حمیدرضا فولادگر در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملتدرباره علت کاهش 10 درصدی قیمت لوازم خانگی علیرغم نصف شدن قیمت دلار، گفت: اگرچه بیشتر قطعات موردنیاز برای ساخت لوازم خانگی داخلی است اما برخی از مواداولیه مانند ورق‌های فلزی، فولادی، آلومینیوم، مس، پلاستیک، پتروشیمی و... وابسته به قیمت ارز و دلار است.

 
لوازم خانگی

نماینده مردم اصفهان در مجلس افزود: در ماه‌های اخیر تورم در کشور حاکم شد بنابراین هزینه‌های تمام شده و قیمت‌های بالاسری افزایش پیدا کرد؛ نمی‌توان ادعا کرد لوازم خانگی داخلی هیچ گونه وابستگی به ارز ندارند.

چسبندگی قیمت‌ها دلیل اصلی عدم کاهش نرخ برخی کالاها علیرغم اُفت قیمت دلار

وی چسبندگی قیمت‌ها در اقتصاد ایران را دلیل اصلی عدم کاهش نرخ برخی کالاها علیرغم اُفت قیمت دلار طی هفته‌های گذشته دانست و بیان کرد: پس از یک دوره افزایش زمانی که قیمت‌ها در سرازیری کاهش قرار می‌گیرند به دلیل تئوری چسبندگی تغییرات چندانی در قیمت‌ها رخ نمی‌دهد؛ اقتصاد ایران چند دوره چسبندگی قیمت را تجربه کرده است.

باید با رفع موانع، بهبود فضای کسب و کار و شرایط اقتصادی کشور هزینه‌های تولید را کاهش داد در این شرایط قیمت لوازم خانگی داخلی نیز کاهش پیدا می‌کند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در تئوری چسبندگی  افزایش قیمت با شیب تند و کاهش با شیب کم رخ می‌دهد و پس از مدتی نیز متوقف می‌شود، اظهار کرد: نیاز است این مشکل با نظارت، بازرسی و کنترل حل ‌شود تا حقوق مردم تضییع نشود.

کاهش قیمت لوازم خانگی با بهبود فضای کسب و کار ممکن می‌شود

وی خاطرنشان کرد: باید با رفع موانع، بهبود فضای کسب و کار و شرایط اقتصادی کشور هزینه‌های تولید را کاهش داد در این شرایط قیمت لوازم خانگی داخلی نیز کاهش پیدا می‌کند.

رئیس کمیسیون ویژه حمایت از تولید مجلس با بیان اینکه نظارت و قیمت‌گذاری می‌تواند در ساماندهی قیمت کالاها اثرگذار باشد، عنوان کرد: با کاهش نرخ ارز انتظار می‌رود قیمت کالاها نیز کاهش پیدا کند اما به دلیل تئوری چسبندگی قیمت‌ها، این کاهش به میزان افزایش نخواهد بود./

پایان پیام

 
ارسال نظرات