کارشناس دینی تجمل‌گرایی و بلندپروازی را یکی از مصادیق اسراف دانست.
کد خبر: ۹۰۹۳۲۱۰
|
۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ فاطمه خسروی در حرم مطهر رضوی که ظهر امروز با حضور جمعی از بانوان زائر و مجاور در رواق مبارکه حضرت زهرا (س) برگزار شد، گفت: یکی از مسائلی که خداوند بعد از خلقت انسان در وجود او قرار داد خواسته‌ها و تمایلات نفسانی است.

وی تصریح کرد: اسلام تاکید بسیاری بر بهره‌برداری انسان از نعمات الهی و توجه به تمایلات نفسانی دارد. یعنی اسلام انسان تک بعدی که تنها به معنویات توجه داشته باشد را نمی‌پذیرد. یعنی انسان مومن در عین اینکه به معنویات توجه دارد باید از نعمت‌های مادی نیز استفاده کند.

سخنران حرم رضوی با اشاره به آیه ۷۷ سوره قصص ابراز کرد: خداوند در این آیه به پیامبر (ص) سفارش می‌کند که در عین اینکه به فکر حیات اخروی است نصیب خود از دنیا را نیز فراموش نکند. این دستور العمل نه تنها برای پیامبر (ص) بلکه دستورالعملی برای همه مسلمانان نیز هست.

وی با بیان اینکه یکی از تمایلات مادی خوردن و آشامیدن است، اظهار کرد: بدن ما به غذا و آب نیاز دارد و باید از این نعمات الهی استفاده کنیم. خداوند در قرآن کریم فرموده است «بخورید و بیاشامید، ولی اسراف نکنید».

خسروی افزود: ازدواج نیز یکی دیگر از تمایلات مادی انسان است. پیامبر (ص) فرموده‌اند: «ازدواج سنت من است و هر کس از سنت من روی‌گردان باشد از من نیست». توجه به امر ازدواج از جمله مواردی است که در اسلام بر آن تاکید فراوان شده است. اما متاسفانه امروزه چالش‌هایی جدی بر سر راه آن به وجود آمده است.

وی عنوان کرد: یکی از چالش‌های موجود در راه ازدواج بلند پروازی و تجمل‌گرایی است که همه ما زن و مرد، فقیر و غنی، مومن و غیر مومن به نوعی گرفتار آن هستیم چه دیندار و چه زیاده‌طلبی جوانان است که باید جلوی آن گرفته شود. برای رها شدن از این معضل باید دستورات اسلام در زمینه ازدواج توجه بیشتری کنیم.

این کارشناس دینی تجمل‌گرایی و بلندپروازی را یکی از مصادیق اسراف دانست و عنوان کرد: منشا بلندپروازی چشم و هم چشمی‌های موجود در زندگی‌های امروزی است. البته بلند پروازی در امور معنوی مورد تائید اسلام است. در روایات اسلامی روی آن تاکید شده و خیلی پسندیده است.

وی در ادامه به ویژگی‌های همسر شایسته از بیان امیرالمومنین (ع) اشاره کرد و گفت: زن شایسته زنی است که با تقوا، مهربان، شکر گزار، قانع و با غیرت باشد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها