دکتر خسروانی در نشست هیئت اندیشه ورز بسیج کارمندان استان:

نسخه حل مشکلات معیشتی مردم "اقتصاد مقاومتی" است/ کشور با پدیده"فقر شاغلین" مواجه شده/ لزوم حمایت از تولید برای راه انداختن چرخ اشتغال

یک کارشناس سیاسی گفت: عدم رونق تولید ضربه بزرگی به اشتغال وارد کرده است و البته فاجعه بدتری که اکنون با آن مواجه شدیم "فقر شاغلین" است، یعنی علاوه بر فقری که در بیکاران داریم امروز فقیران شاغل را میبینیم.
کد خبر: ۹۰۹۳۳۴۵
|
۰۴ دی ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ دکتر عباس خسروانی کارشناس مسائل سیاسی در نشست هئیت اندیشه ورز سازمان بسیج کارمندان استان مرکزی گفت: کشور فرانسه با وجود مهد دموکراسی در دنیا،مبدع نظریه حقوق بشر،مبدع نظریه حقوق شهروندی،جزء کشورهای پیشرو در دموکراسی در دنیا امروز کار آن به جایی رسیده است که همین دولت با همین ادعاها در حال سرکوب کردن مردم با باتوم و گاز اشک آور و انواع و اقسام ابزارهای انتظامی است.

وی افزود: امروز فرانسه ای ها از ابزارآلاتی برای سرکوب مردم استفاده می کنند که به اذعان خودشان آنها را برای استفاده در فرانسه نساخته بودند و همه آنها را برای صادرات تهیه کرده بودند ولی در شرایطی گرفتار شدیم که علیه مردم برای آرام شدن وضعیت استفاده می کنیم.

این کارشناس مسائل سیاسی ادامه داد: امروز کشور فرانسه طبق نظر سنجی معتبر دنیا بالای بیست درصد مردم آن گرسنه و در فقر به سر می برند، جنبش جلیغه زردها تماما از اقشار کارگر شکل گرفته اند که تمام آنها جزء ساکنان حاشیه شهرهای بزرگ فرانسه هستند و بخشی از آنها کارمندان نهادهای خدماتی فرانسه هستند.

وی افزود: وضعیت فرانسه نه تنها در این کشور بلکه در ایتالیا،انگلیس،بلژیک و سایر کشورهای اروپای غربی این وضعیت شکل گرفته است،حتی انگلیس کار آن به جایی رسیده است که در حال خروج از اتحادیه اروپا است و می خواهد برای بحران های خود برنامه ریزی کند.

وی تصریح کرد: ایالات آمریکا به عنوان مهد سرمایه داری قدرت های آن روبه افول است،این کشور با چالش های جدی مواجه شده است در حالی که بودجه دولتی در حال تعطیل شدن است،جنبش وال استریت و 99 درصدی ها از نمونه های این موضوع هستند.

وی افزود: در داخل ایران هم اگر نگاه کنیم کشور ما هم از این اتفاقات مصون نبوده است،ایران هم سالهاست به این دردها مواجه شده است ولی ما با مسکن ها مثل اقتصاد نفتی به نوعی توانستیم از شرایط بحرانی خارج شویم.

خسروانی بیان داشت: اقتصاد کشور به شدت آسیب دیده است و اگر فهم درستی از اقتصاد کشور پیدا نکنیم و راه کارهای مناسبی نداشته باشیم قطعا در سال های آینده با فجایع بزرگتری مواجه خواهیم شد.

این کارشناس سیاسی تأکید کرد: مکرون در فرانسه در روزهای اول به شدت مقاومت کرد، از پلیس خواست سرکوب کنند و حتی از اقدامات پلیس تقدیر هم کرد و به اعتراض کنندگان گفت هیچ امتیازی به آنها نخواهد داد،تا اینکه در هفته گذشته اعلام کرد شرایط آنها را پذیرفته است و راه کارهایی مثل اصلاح قیمت سوخت،اصلاح دستمزدها را اعلام کرد.

کارشناس سیاسی خاطر نشان کرد: ما در ایران بالای بیست نهاد نظارتی در اقتصاد داریم از قوه قضائیه گرفته تا حوزه اجرائی و نهادهای فراقوه ای که همه آنها دارای بودجه های قوی ای هم هستند که وظیفه آنها حفظ امنیت اقتصادی کشور و مبارزه با فساد است ولی متأسفانه خروجی مطلوبی از آنها بیرون نمی آید که این موضوع نشان می دهد نهادهای نظارتی در ایران کارآمدی کافی برای اصلاح وضعیت کشور و فساد را ندارند.

وی افزود: اولین عامل موثر در نابه سامانی اقتصاد را گفتیم که اشتغال است که اگر یک گام برگردیم عقب میبینیم اشتغال از تولید نشأت می گیرد که در این جا میبینیم نگاه به تولید ایراد دارد که کشور با بحران مواجه شده است،در حقیقت ایران هیچ مشکل منابع،نقدینگی و هیچ مشکل پولی ندارد و ابزارهای تولید ثروت هیچ مشکلی ندارند.

خسروانی ادامه داد: اما سوال اینجاست چرا تولید در ایران ضعیف است؟ عدم رونق تولید ضربه بزرگی به اشتغال وارد کرده است و البته فاجعه بدتری که اکنون با آن مواجه شدیم "فقر شاغلین" است، یعنی علاوه بر فقری که در بیکاران داریم امروز فقیران شاغل را میبینیم،آنها باید بعد از کار اصلی چند کار دیگر هم انجام دهند تا بتوانند زندگی و امور خود را بچرخانند.

وی بیان کرد: متأسفانه این پدیده یعنی "سقوط پدیده متوسط به زیر خط فقر" است که این موضوع در بحران های اجتماعی خودش را بروز خواهد داد و کسی که در خیابان اعتراض می کند قطعا با این دلیل نمی آید، در شهر اراک اگر موضوع کارگران حل نشود در اعتراضات بعدی آنها دیگر برای بحران اجتماعی به خیابان می آیند.

این کارشناس سیاسی تأکید کرد: جای دیگری که این موضوع خود را نمایش می دهد در حوزه تأمین اجتماعی و بازنشستگی است،یعنی کسانی که از دور اشتغال خارج شده اند که در ایران فروان هستند و متأسفانه کمتر از یک دهه ما در کشور با پدیده سالمندی مواجه هستیم.

وی افزود: متأسفانه طبق آمار امروز تمام صندوق های تأمین اجتماعی در ایران ورشکسته شدند،بدهی های سنگین دولت به تأمین اجتماعی که برای تأمین بدهی ها شرکت ها را به آن می فروشد و به نوعی از سرمایه به آنها می دهد که دلیل قدرت سازمان تامین اجتماعی از چندین وزارتخانه همین عامل است.

خسروانی در پایان خاطر نشان کرد: راه کار تمام این مشکلات نسخه "اقتصاد مقاومتی" است که متأسفانه روحیه ای مناسب برای انجام آن در مجلس و دولت و اکثر دستگاه ها دیده نمی شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار