خودروسازان با بهانه‌هایی مانند تحریم و نبود قطعه از پایبندی به تعهدات خود شانه خالی می‌کنند در حالی که باید زمان پیش فروش برای تمام این شرایط برنامه‌ریزی و با توجه به ظرفیت خود ثبت‌نام می‌کردند.
کد خبر: ۹۰۹۳۷۱۵
|
۰۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۲
 
 

به گزارش خبرگزاریی بسیج،  طرح‌های مختلف خودروسازان برای پیش فروش محصولاتشان این روزها به معضلی تازه بدل شده به گونه‌ای که همه روزه تعداد زیادی از مردم از عدم پایبندی خودروسازان به تعهدات خود گلایه‌مند بوده و خواستار ورود وزارت صنعت، معدن و تجارت به این موضوع هستند.

عزیز اکبریان در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، درباره تعهدات خودروسازان، گفت: خودروسازن باید به مرور به تعهدات خود عمل کنند و در صورتی که ضرر و زیانی نیز به خریدارن وارد شده جبران کنند.

ضرورت پایبندی خودروسازان به مواد قراردادی که با مشتریان منعقد کرده‌اند

نماینده مردم کرج مجلس شورای اسلامی افزود: خودروسازان باید به تمام مواد قراردادی که با مشتریان منعقد کرده‌اند عمل کنند.

 
قطعه سازان خودرو

رییس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی درخصوص زمزمه‌هایی که درباره پیش فروش جدید خودروسازان شنیده می‌شود و اینکه آیا در شرایط فعلی تصمیم درست است، گفت: ستاد تنظیم بازار باید در این مورد تصمیم‌گیری کند.

ادعای شرکت‌های خودروسازی درباره زیان 5 هزار و 500 میلیونی؛ واقعی یا کاذب؟

نادر قاضی‌پور در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با بیان اینکه شرکت‌های خودروسازی باید به تعهدات خود پایبند باشند، گفت: خودروسازی در ایران از سه نظر اهمیت بسیار دارد؛ نخست تعداد شاغلان شرکت‌های خودروسازی و قطعه‌سازی است که حدود 900 هزار نفر در این صنعت مشغول هستند، دوم اینکه گردش مالی تولید خودرو بسیار بالا است و سوم اینکه نرخ ارز میزان واردات خودرو تاثیرگذار است.

خودروسازان پول‌های پرداختی تحت عنوان پیش فروش را کجا هزینه کرده‌اند؟

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی افزود: در ایران به خودروسازی با دید سیاسی توجه می‌شود این در حالی است که دولت باید به این صنعت به عنوان فعالیتی اقتصادی توجه داشته باشد. همچنین باید مشخص شود پول‌های هنگفتی که تحت عنوان پیش فروش از خریداران دریافت می‌شود کجا هزینه شده که شرکت‌های خودروسازی همیشه از مردم طلب کار هستند.

وی با بیان اینکه در ابتدای مهر ماه ادعا شد خودروسازان 5 هزار و 500 هزار میلیارد تومان در 6 ماه ابتدایی سال زیان دیده‌اند براساس کدام حسابرسی این عدد به دست آمده است، اظهار کرد: شرکت های خودروسازی به تعهدات خود عمل نکرده و قیمت خودروها را در زمان تحویل به روز محاسبه می‌کنند در حالیکه باید قیمتِ زمان پیش فروش اساس قرار گیرد و خریداران تنها سهم باقی مانده را پرداخت کنند.

استفاده خودروسازان از ارزهای مختلف برای خرید قطعه؛ از یک هزار و 260 تومانی تا 18 هزار تومانی

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی بیان کرد: اگرچه برخی از قطعات مورداستفاده در تولید خودروهای پیش فروش با ارز 18 هزار تهیه شده است اما بسیاری از قطعات نیز با ارزهای یک هزار و 260 تومانی و  3 هزار تومانی تهیه شده است همچنین برخی از قطعات نیز تولید داخلی است و با ریال محاسبه می‌شود ارزبری ندارد.

 
خودرو

به زعم کمیسیون صنایع و معادن شرکت‌های خودروسازی باید خودروهای فروخته شده را با همان قیمتی که در زمان ثبت نام بود به مردم تحویل دهند

این نماینده مردم در مجلس دهم خاطرنشان کرد: به زعم کمیسیون صنایع و معادن شرکت‌های خودروسازی باید خودروهای فروخته شده را با همان قیمتی که در زمان ثبت نام بود به مردم تحویل دهند فردی که در زمان پیش فروش، پژو را با قیمت 33 میلیون تومان و با سررسید مهر ماه خریداری کرده و هنوز نتوانسته خودرویی دریافت کند نه تنها نباید پولی بابت گرانی خودرو بپردازد بلکه باید ضرر و زیانی تاخیر نیز دریافت نماید.

افزایش قیمت پلکانی خودروهای پرمصرفِ لایه های پایین جامعه

قاضی‌پور تاکید کرد: در صورتی که شرکت‌های خودروسازی به دنبال افزایش قیمت هستند باید این مهم پس از عمل به تعهدات پیشین و مشروط انجام شود به این معنا که برای خودروهای پرمصرف مانند پراید، پژو، سمند و... که لایه های پایین جامعه استفاده می‌کنند این افزایش پلکانی و در مدت 5 سال صورت گیرد. این شرکت‌ها مجازند قیمت خودروهای لوکس و گران را دفعتی افزایش دهند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه شرکت‌های خودروساز می‌توانند سود حاصل از فروش خودروهای بالای 100 میلیون تومان را جایگزین زیان ماشین‌های ارزان کنند، عنوان کرد: خودروسازان نباید خودروهای پرمصرف و زیر 100 میلیون تومان را 5 درصد زیر قیمت بازار به فروش رسانند.

ارسال نظرات