مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره عمار با گلایه از میدان دادن رسانه‌ملی به پروژه‌های بدون محتوا و بدون آرمان پیشنهاد داد یک صدم این بودجه‌های میلیاردی خرج تولیدات ملی شود.
کد خبر: ۹۰۹۴۲۳۰
|
۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۲

به گزارش خبرگزاری بسیج، یازده سال است که رهبر معظم انقلاب شعارهای اقتصادی می‌دهند و امسال را با صراحت "تولید ملی و حمایت از کالای ایرانی" نام گذاشتند اما به تعبیر بسیاری از اساتید و کارشناسان این دغدغه را هنوز بسیاری درک نکرده‌اند. البته در آستانه چهل سالگی انقلاب یکسری اقداماتی صداوسیما برای به رخ کشیدن دستاوردهای انقلاب اسلامی در طول این سال‌ها روی آنتن برده و مابقی را هم به تدریج روی آنتن می‌برد. اما هنوز آن کار تأثیرگذار برای مزیت‌های ملی و حمایت از کالای ایرانی را مردم از رسانه‌ملی ندیده‌اند. شبکه ایران‌کالا را افتتاح کردند ولی در میدان تبلیغات برای کالای ایرانی بسیاری از شبکه‌ها یاری‌اش نمی‌کنند. قرار بود برای کارهای خلاقانه اقتصاد مقاومتی مسیر برای خلاقان عرصه برنامه‌سازی و هنرهای نمایشی هموار باشد اما وحید جلیلی مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره عمار صحبت‌های جدیدی انجام داده که قابل تأمل است.

وحید جلیلی مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره عمار گلایه‌هایی به عدم توجه مناسب رسانه‌ملی به آثار فیلمسازان انقلابی و بسط و گسترش تولیدات عمار داشت. او اینگونه از دغدغه‌ها و گلایه‌هایش گفت: "من برای توسعه جریان انقلابی، حاضرم هر نوع خدمتی را انجام دهم تا آثار فیلمسازان دغدغه‌مند و جویای نام "عمار" دیده شود. البته که فضای مسجد، خانه شهید و کلاس‌های دانشگاه موضوعیت دارند و نمی‌توانیم بگوییم وقتی در صداوسیما پخش شود یعنی همه دیده‌اند. چرا که به فراخور فعالیت‌هایم بعضاً با دانشجویان دیدار دارم. بر حسب اتفاق یک بار درباره فیلم «مشتی اسماعیل" پرسیدم که چند نفر دیده‌اند؟ این فیلم در تلویزیون هم پخش شده بود اما در آن جمع 100 نفره، فقط دو نفر دیده بودند. ما حتماً باید به فکر یک راه جدید برای نشر آثارمان باشیم. رسانه‌های ما بدانند که "عمار" فقط یک جنبش هنری نیست بلکه یک جنبش فرهنگی و اجتماعی است. به گونه‌ای یک زمانی اکران‌کنندگانی داشتیم که امروز خودشان تبدیل به فیلمسازان این عرصه شده‌اند".

وی تصریح کرد: یکی از مشکلاتی که در تعامل با برخی از بخش‌های صداوسیما داریم این است که می گویند شما آثارتان را به ما مجانی بدهید ما پخش کنیم. مگه صداوسیما بودجه ندارد؟ ما می‌پرسیم بودجه صداوسیما را می‌خواهید چکار کنید. می‌گویند می‌خواهیم در اختیار سریال‌سازی قرار دهیم، اگر این پول را در اختیار شما بگذارم بعدا پول ندارم 5 میلیارد به یک نفری بدهم که هیچ هدف آرمانی و دغدغه‌‌مندی ندارد اما در سال دو سریال می‌سازد. کارگردانی که 7 سال است فیلمش را توقیف کرده‌اند. متأسفانه این وضعیت فاجعه‌آمیز به خصوص در معاونت سیما شاهد هستیم.

جلیلی درباره حق تهیه‌کنندگی که صداوسیما مطالبه می‌کند، می‌گوید: یادم می‌آید یک کلیپی ویژه روز زن برخی از دوستان ساخته بودند که کار تلویزیونی خوب بود و موسیقی و شعر خوبی داشت. صداوسیما به ما اعلام کرد ما در صورتی این کلیپ را پخش می‌کنیم که عنوان تهیه‌کننده، صداوسیما باشد، حتی بخشی از پول را هم ما می‌دهیم. گفتیم، به چه حسابی؟ شما کوچکترین حرکتی چه در ایده‌پردازی، طراحی و چه اجرا نداشتید چطور خودتان را تهیه‌کننده می‌دانید. تقریباً با همه آثار ما چنین معامله‌ای می‌کنند. البته که می‌خواهند به بالادستی‌ها گزارش بدهند در کنار این بودجه‌های میلیاردی این نوع کارها را برجسته کنند. بعضاً حاضر نشدیم.

وی به ماجرای رد فیلمنامه‌های تیزرهای اقتصاد مقاومتی مدرسه سینمای عمار توسط صداوسیما اشاره کرد و گفت:  یکسری کارهایی که در مدرسه سینمایی عمار تولید شد و همه ملت دیدند تیزرهای کوتاه راجع به اقتصاد مقاومتی است که البته فصل جدید آن با رویکردهای نوآورانه و مبتکرانه تولید شده است. یادم می‌آید روز اول این طرح‌ها را به صداوسیما بردیم و فیلمنامه آن‌ها را رد کردند و گفتند ارزش ساختن ندارد. خودمان از جاهای مختلف بودجه ساخت این فیلم‌ها را تهیه کردیم و وقتی به ثمر رسید صداوسیما از ما خواستند برای پخش در اختیارشان قرار دهیم. اما مشروط بر اینکه 8 میلیون هر تیزر را خریداری می‌کنند و عنوان تهیه‌شده در صداوسیما را هم قرار می‌دهند. البته ناگفته نماند که این آثار پخش شد ولی هنوز بعد از یک سال و نیم این پول‌ها داده نشده است.

مسئول شورای سیاستگذاری جشنواره عمار، گفت: به صداوسیما یک پیشنهاد دادم که ما حاضریم تا 100 اثر رایگان در اختیار شما قرار دهیم. همان تیزرهایی که از برخی سریال‌های تلویزیون بیشتر پخش شد و مدیران هم استقبال کردند. اما صد و یکمین اثر را حق پخش می‌گیریم و نام مدرسه سینمایی عمار هم باید به عنوان تهیه‌کننده بیاید. واقعاً چرا می‌خواهید بِرند بچه‌های انقلاب را در ذیل صداوسیما مطرح کنید در صورتیکه هیچ دخل و تصرفی در این آثار نداشته‌اید؟ شاید به این واسطه بخشی از بودجه میلیاردی که به برخی از پروژه‌های بدون محتوا، نوکیسه و بدون آرمان داده می‌شود یک صدم آن خرج تولیداتی شود که به مسائل ملی امروز می‌پردازند که خودتان هیچ انگیزه و ایده‌ای برای تولیدشان ندارید.

بیشتر بخوانید

وی در خاتمه درباره توجه صداوسیما به دانشمندان ایرانی، گفت: بخش داستانی و سیمای ما که در تسخیر یک اقلیت نوکیسه، مفرح و بی‌درد و بی‌آرمان است و سهمی برای دانشمندان ایرانی وجود ندارد. واقعاً سهم دانشمندان ایرانی  که در حوزه‌های مختلف پیشرفت‌های علمی موثر بوده‌اند از سیمای جمهوری اسلامی کجاست؟ مجید شهریاری کجاست؟ 8 سال است این شهید بزرگوار را غریبانه و مظلومانه شهید کرده‌اند ولی هنوز بخش‌ عمده‌ای از جامعه ما او را نمی‌شناسند. البته ما از معاونت خبر صداوسیما تقدیر می‌کنیم که از دوره چهارم، جشنواره عمار را پوشش می‌دهند ولی این انتظار را هم داریم رسانه‌ملی در فضای پیرامونی سینمای ایران هرچه زودتر تکلیف خودش را روشن کند و به فیلمسازان جوان خوش‌قریحه و تأثیرگذار که آرمان‌گرا و دغدغه‌مند فیلم می‌سازند بیشتر توجه کند. ما جشنواره عمار را تشکیل دادیم که این جوانان دیده شوند و استعدادهایشان زیر مانور اقلیتی در محجوریت باقی نماند.

ارسال نظرات