متخصصان بر این باورند که در سال 2019 میلادی شاهد پیشرفت های چشمگیری در حوزه های مختلف علم و فناوری خواهیم بود. با توجه به معضل گرمای جهانی و آلودگی هوا انتظار می رود اکثر دستاوردها در زمینه حفظ محیط زیست و منابع طبیعی باشد.
کد خبر: ۹۰۹۴۵۱۳
|
۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۹

به گزارش سرویس بسیج مهندسین صنعت خبرگزاری بسیج، متخصصان بر این باورند که در سال 2019 میلادی شاهد پیشرفت های چشمگیری در حوزه های مختلف علم و فناوری خواهیم بود. با توجه به معضل گرمای جهانی و آلودگی هوا انتظار می رود اکثر دستاوردها در زمینه حفظ محیط زیست و منابع طبیعی باشد.

**پلاستیک
محققان تلاش بیشتری برای شناسایی پیامدهای استفاده از پلاستیک بر سلامت بشر می کنند. اکنون ضایعات پلاستیکی به نگرانی اصلی محققان در حوزه محیط زیست تبدیل شده است. اطلاع از این که آیا ذرات کوچک پلاستیک که از طریق تنفس هوا یا مصرف ماهی ها وارد بدن ما می شود بدون آسیب به سلامت دفع می شود یا موجب بروز بیماری ها و تهدید سلامتی ما خواهد شد، هنوز در پرده ای از ابهام قرار دارد.

** غذاهای کنسرو شده
پس از قانونی شدن تولید مواد غذایی کنسرو شده برای تمام مصارف در کشور کاناد، به زودی شاهد انتشار نتایج مجموعه ای از تحقیقات در رابطه با آثار مصرف مواد غذایی کنسرو شده خواهیم بود.
با توجه به این که در کشور انگلیس نیز کنسروکردن مواد دارویی، با تصویب قوانین جدید مجاز اعلام شده است، نتایج این تحقیقات در انگلیس نیز کاربرد خواهد داشت.

**ویرایش ژن ها
پس از این که محققان چینی در ماه نوامبر 2018 اولین دوقلوی دست ورزی شده ژنتیکی در جهان را به دنیا آوردند، انتظار می رود در سال 2019 فناوری های ویرایش ژن، یکی از موضوعات اصلی موردتوجه محققان باشد.
محققان امیدوارند نتایج حاصل از آزمایشات آن ها مورد تایید قرار گرفته و بتوانند هرگونه عوارض جانبی بالقوه این فرآیند را شناسایی کنند.

**پروژه های قطبی
قرار است در ماه ژانویه 2019 میلادی محققان آمریکایی و انگلیسی بزرگترین ماموریت مشترک قطبی در طول 70 سال گذشته را آغاز کنند. هدف این ماموریت 5 ساله بررسی احتمال ذوب شدن یخچال عظیم Thwaites در طول چند دهه آینده است.

**خاستگاه انسان
انتظار می رود در جزایر واقع در جنوب شرق آسیا فسیل های بیشتری از گونه های مختلف انسان تباران به دست آید. حفاری های در حال انجام در این مناطق اطلاعات بسیاری را درباره اولین انسان های ساکن در جزیره لوزن واقع در فیلیپین به دست می دهد. از جمله این که جدا افتادن این انسان های اولیه از سایرین مانند آنچه در جزیره فلورس رخ داده، موجب کوتاهی قد آن ها شده است.

**تغییرات آب و هوایی
در سال 2019 میلادی شاهد اولین آزمایشات متخصصان برای درک بهتر نحوه خنک کردن مصنوعی زمین با استفاده از روش های مهندسی آب و هوا خواهیم بود.
در این آزمایشات که در قالب پروژه Stratospheric Controlled Perturbation Experiment یا SCoPEx انجام می شود، بسته های 100 گرمی از ذرات شبیه به گچ در استراتوسفر زمین رها می شوند تا نحوه انتشار آن ها مورد بررسی قرار گیرد.
این ذرات از طریق انعکاس بخشی از نور خورشید به فضا موجب کاهش دمای زمین خواهند شد. البته برخی از متخصصان نگران پیامدهای ناخواسته استفاده از این روش و همچنین بی توجهی کشورها به کاهش گازهای گلخانه ای در اثر به کارگیری این روش هستند.

منبع : ایرنا

انتهای پیام /

ارسال نظرات