برنامه اصلی ما تشکیل هیات اندیشه ورزی است که جایگاه ویژه ای دارد و برنامه هایی که مصوب می شود باید از نظر این هیات گذشته باشد.
کد خبر: ۹۰۹۴۵۶۸
|
۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۸

** مقدمه: سازمان بسیج جامعه زنان کشور از جمله تاثیرگذار ترین سازمان های اقشاری بسیج است که می تواند به دلیل گستردگی دامنه مخاطب آن، از گسترش فعالیت برخوردار باشد. این سازمان با رویکرد فرهنگی و اجتماعی و البته حضور سیاسی و اقتصادی در سطح جامعه از ابتدای انقلاب اسلامی حضور داشته است. گفتگوی ما با سرکار خانم دکتر مینو اصلانی به عنوان رئیس سازمان بسیج جامعه زنان گوشه ای از فعالیت های متکثر این سازمان را نشان می دهد که نوید دهنده فعالیت های این سازمان است. مشروح این گفتگو در ادامه از نظرتان می گذرد.

* خبرگزاری بسیج: گستره فعالیت ها و اهداف بسیج جامعه زنان در چه راستایی است؟ به عنوان شروع بحث مختصری از نحوه فعالیت های این سازمان برای خوانندگان ما تشریح بفرمایید.  

- خانم دکتر اصلانی: بسیج جامعه زنان به عنوان گسترده ترین تشکل مردمی زنان در سال 1358 با فرمان حضرت امام تشکیل و راه اندازی شد که ابتدا براساس نیازی که در سال های اولیه بسیج بود پایگاه خواهران هم شکل گرفت و ما عمدتا به سمت آموزش بودیم به ویژه آموزش های دفاعی و بعد هم با شروع جنگ تحمیلی هشت ساله پایگاه های مقاومت ما گسترده تر شد . بسیاری از پایگاه های ما به واسطه حمایت و هدایت هایی که وجود داشت خودشان شده بودند یک پایگاه پشتیبانی جبهه و طبیعتا چون اوایل انقلاب بود و به شدت به این بحث ها نیاز بود، بسیاری از طرح های اعتقادی و مبانی تربیتی اسلامی  به خواهران در پایگاه ها آموزش داده می شد. لذا از همان موقع کارگروه های فکری شکل گرفته و آموزش های مختلفی در این زمینه داشته ایم . درکنار آن بحث تبلیغی فرهنگی و ترویجی هم وجود داشت. به ویژه پیوند دادن بحث جبهه و پشت جبهه . برای اینکه  فرهنگ دفاع مقدس در تمام شهر ها جاری بشود فعالیت های زیادی صورت می گرفت . به هر صورت این موضوع آنقدر منعطف بود که براساس نیاز هایی که  نو به نو برای انقلاب پیش می آمد ما هم تغییر ساختار و برنامه ها و رویکرد ها را بنا به نیاز انقلاب انجام دادیم. و درحال حاضر هم که در دهه چهارم انقلاب هستیم می توانیم به جرات بگوییم که تاثیرگزار ترین تشکل زنان در کشور بوده و جریان ساز ترین تشکل مردمی انقلابی زنان در گفتمان انقلاب اسلامی و خانواده می توانیم باشیم.

 تاثیرگذار ترین تشکل حوزه بانوان کشور هستیم/ روشنگری های بسیج زنان باعث لغو پیوستن به کنوانسیون رفع تبعیض زنان شد/ مهدهای قرآنی کاملا خودجوش توسط بسیج زنان بنا به نیاز جامعه راه اندازی شده است/ سه اسباب بازی ایرانی برای کودکان اختراع کردیم

* خبرگزاری بسیج: ساختار سازمانی شما امکان تحرک و پویایی این سازمان را می دهد؟

- خانم دکتر اصلانی: ساختار و سازمان ما به این شکل است که در سطح ستاد سازمان بسیج ساختار جامع و کاملی داریم. در سطح استان ها همینطور و در سطح نواحی هم به همین شکل هست . بالغ بر 400 ناحیه دفتر خواهران و حدود 1300 حوزه مقاومت و 19هزار پایگاه مقاومت در سطح کشور در حال فعالیت داریم که الحمدالله این ساختار تا پایگاه مقاومت کاملا منسجم هست که در این پایگاه ها بسیاری از فرماندهان آن را آموزش داده ایم که فعالیت شان غنی تر و تکمیل تر شود. در پایگاه ها بسیاری از طرح ها مثل مادرانه و دخترانه را درحال اجرا داریم که شیوه ی سبک زندگی اسلامی ایرانی را آموزش می دهد . 

همچنین درمباحث مختلف به ویژه در حوزه ی جذب، آموزش و سازماندهی مدیریت های سازمان جامعه زنان بسیار فعال هستند که با مدیریت هایی که درمجموعه داریم نفرات بسیار خوبی در نظر گرفته شده اند . همچنین درجهت جذب بیش از آن چیزی که مطرح شده جذب خواهران را داشته ایم چون  نواحی و پایگاه های ما و حوزه های ما بسیار با انگیزه کار کرده و فرصتی را فراهم می کنند که دختران جوان و نوجوان مایل باشند تا دراین برنامه ها شرکت کنند.

 

 * خبرگزاری بسیج : چه برنامه هایی برای جذب جوانان و نوجوانان دارید؟

- خانم اصلانی : برنامه هایی که باعث جذب این جوان ها می شود موضوعات آموزشی ، اردویی ، ورزشی و در واقع کارهای فرهنگی هست که زمینه آن ایجاد می شود تا خودشان آن کارها را انجام دهند یعنی وقتی نوجوانان و جوانان وارد پایگاه های خواهران می شوند این زمینه فراهم می شود که خودشان به دنبال این موضوعات خود را نشان دهند. فلذا این جذابیت ها باعث می شود که بتوانند استعداد های خودشان را بروز و ظهور بدهند.

درهمین موضوع بحث های آموزشی بسیار خوبی داریم از جمله سبک زندگی بحث آموزش رسانه ای آموزش های کار با رایانه و رسانه . به نظرم همین جذابیت ها هست که نوجوانان علاقه پیدا می کنند تا دراین موضوعات شرکت کنند. ما تقریبا درهر شهرستانی که می رویم این مضوعات به صورت پر رنگ فعال بوده است. حتی در حلقه های صالحین هم این امور به شکل های دیگری مثل سبک زندگی خانه داری حتی نوه داری و نحوه مواجهه اخلاق مدارانه با همسر و دیگر موضوعات قابل تدریس و یادگیری هست .درسطح ستاد هم تعامل زیادی با دستگاه های دولتی و نهاد های انقلابی داشته ایم . تاکنون بیش از 15 تفاهم نامه با نهاد های مختلف از جمله امور زنان ریاست جمهوری ، بهزیستی ، کمیته امداد و ستاد اربعین و چند دانشگاه صورت گرفته است. با این ها تعاملات بسیار خوبی برقرار شده است. همچنین این سازمان تعاملات قوی دیگری هم با دیگر نهاد ها دارد که در حال پیگیری و اجرای آنها هستیم.

تاثیرگذار ترین تشکل حوزه بانوان کشور هستیم/ روشنگری های بسیج زنان باعث لغو پیوستن به کنوانسیون رفع تبعیض زنان شد/ مهدهای قرآنی کاملا خودجوش توسط بسیج زنان بنا به نیاز جامعه راه اندازی شده است/ سه اسباب بازی ایرانی برای کودکان اختراع کردیم 

* خبرگزاری بسیج: در زمینه تعاملات و ارتباطات خارجی هم بسیج جامعه زنان فعال است. در این زمینه برای ما توضیح بفرمایید.

- خانم دکتر اصلانی: درعرصه بین المللی هم اقداماتی صورت گرفته از جمله دو کتاب به زبان عربی و انگلیسی چاپ و ترجمه کردیم. همچنین نشست های زیادی داشته ایم که با هیات های خارجی برگزار شده و این برنامه ها برای آن شخصیت ها بسیار مورد توجه بوده است. در موضوع زن انقلابی هم در چند کشور اسلامی همایش هایی برگزار و اجرا شده که بسیاری از خارجی ها برایشان شگفت انگیز بوده است. در همین حوزه دو مستند تهیه شده که هردو به زبان انگلیسی به چند کشور برای نمایش فرستاده شده است. در موضوع زن و خانواده نیز محصولات ما مورد علاقه و توجه زنان مسلمان سایر کشورها قرار گرفته است. همچنین ما همایشی در لاذقیه سوریه برگزار کردیم که این همایش در حوزه زن بسیار مورد توجه قرار گرفت. 

 

* خبرگزاری بسیج: بسیج جامعه زنان در حوزه گروه های جهادی هم فعال بوده است؟

- خانم دکتر اصلانی: بله؛ در حوزه کار جهادی هزار گروه جهادی خواهران در سطح کشور داریم که محله محور هستند. برای همین ما  اردوهای جهادی را ساماندهی کردیم . در ابتدا وقتی حضرت آقا در بحث ضرورت به راه اندازی اردوهای جهادی مطالبی را فرمودند خیلی از خود ما دچار روزمره گی شده بودیم که مطالب ایشان توانست خیلی به ماکمک کند.

 

* خبرگزاری بسیج : آماری از تاثیر جریان سازی هایی که انجام داده اید بر جامعه زنان برای ارائه دارید؟ تا چه میزان برآوردها تان در این زمینه مثبت بوده است؟

- خانم دکتر اصلانی: بسیار سوال خوبی است. برای پاسخ به چند نمونه اشاره می کنم. در موضوع کنوانسیون رفع تبعیض و خشونت  علیه زنان که یک کنوانسیون کاملا صهیونیستی و مبتنی بر فرهنگ غربی بود، ما ورود خوبی داشتیم.  اگر ایران به این کنوانسیون ملحق می شد خسارات زیادی مخصوصا در حوزه خانواده متوجه کشورمان می شد . با فعالیت های زیادی که انجام گرفت ، بیانیه های مختلفی که حوزه های ما علیه این لایحه صادر کردند و در واقع آگاه سازی زنان جامعه، به لطف خدا ایران عضو این کنوانسیون نشد.در موضوع دیگر در قانون خروج همسر بدون اذن شوهر از کشور با اطلاع رسانی که ما ارائه کردیم توانستیم این طرح را از دستور کار مجلس خارج کنیم. بارها ما با نمایندگان مجلس تماس گرفتیم . همچنین درخصوص موضوعاتی که به ضرر کشور هست گفتگوهایی انجام دادیم که آن موضوعات به ضرر ملت تمام نشود .

 تاثیرگذار ترین تشکل حوزه بانوان کشور هستیم/ روشنگری های بسیج زنان باعث لغو پیوستن به کنوانسیون رفع تبعیض زنان شد/ مهدهای قرآنی کاملا خودجوش توسط بسیج زنان بنا به نیاز جامعه راه اندازی شده است/ سه اسباب بازی ایرانی برای کودکان اختراع کردیم

* خبرگزاری بسیج : ظرفیت نخبگان بسیج زنان چقدر هست که بخواهید از آن استفاده کنید؟

- خانم دکتر اصلانی :برنامه اصلی ما تشکیل هیات اندیشه ورز هست که جایگاه ویژه ای در برنامه های سازمان دارد . برنامه هایی که مصوب می شود باید از نظر این هیات گذشته باشد . یکی از پایه هایی که ما ایجاد کردیم این هست که باید نظر هیات اندیشه ورز بر روی مصوبات اعمال شود. الان دوسال است که برنامه هایی که از حوزه و پایگاه صادر می شود به این هیات ارسال میشود تا نهایی شود.  چند سال پیش شبکه معاند بی بی سی چند خبر علیه بسیج زنان منتشر کرده بود که این نشان دهنده تاثیرگذاری ماست.  . گفته بودند که  بسیج جامعه زنان نمی گذارد مباحث زنان در سازمان ملل پیش برود .

 تاثیرگذار ترین تشکل حوزه بانوان کشور هستیم/ روشنگری های بسیج زنان باعث لغو پیوستن به کنوانسیون رفع تبعیض زنان شد/ مهدهای قرآنی کاملا خودجوش توسط بسیج زنان بنا به نیاز جامعه راه اندازی شده است/ سه اسباب بازی ایرانی برای کودکان اختراع کردیم

*خبرگزاری بسیج: در زمینه کودکان و خانواده چه فعالیت هایی انجام داده اید؟

- خانم دکتر اصلانی: یکی دیگر از موضوعاتی که به دنبال آن هستیم بحث کودک و مهد های قرآنی هست . در این موضوع تمرکز ما بر مربی های مهدها ست. ما  بهترین مربی ها و دغدغه مند ترین آن ها را انتخاب کرده ایم که برای مهد ها می فرستیم. درهمین حوزه سه اسباب بازی ثبت اختراع کردیم که برای کودکان و نوجوانان به بهره برداری رسیده است. در مهد های کودک در حال آموزش به کودکان هستیم . سعی ما بر این است که پسرها را برای مرد بار آمدن و دخترها را برای مادر بودن تربیت کنیم این جزء آموزش هایی هست که در این مهد های قرآنی آموزش داده می شود.

این امور حداقل در حوزه کودک و نوجوان به هیچ عنوان در حیطه وظایف و مسئولیت های سازمان زنان ذکر نشده اما به دلیل اینکه این کار امروزه جزء نیاز های انقلاب و نظام هست ما آنها اجرا می کنیم . متاسفانه شاهد این هستیم که در مهد های خصوصی کشور مشکلات زیادی وجود دارد به همین صورت ملاحظه کردیم که جامعه به مهد های قرآنی نیاز دارد. همچنین در حوزه فضای مجازی فیلم هایی را ساخته ایم که در حوزه ارتباط دختر و پسر بتوانیم یک آگاهی سازی چه در تلویزیون و در مدارس انجام دهیم . امروز چیزی حدود 2 هزار دقیقه فیلم در همین خصوص ساخته شده ایم. درسال 91 مقام معظم رهبری جملاتی را پیرامون زن نه شرقی نه غربی فرمودند که در همین موضوع سعی بر این داریم که بتوانیم منویات ایشان را محقق کنیم.

ما همچنین در حوزه شهدا هم رمان هایی را به چاپ رسانده ایم . در این خصوص مقام معظم رهبری هم پیامی را به این کنگره فرستادند که خود این پیام اساس و مبنای یک حرکت نو را پیش پای ما قرار داد . برای این 7 هزار شهید هم بالغ بر 300 کتاب چاپ شده است. همچنین کنگره های زیادی برگزار کردیم. چراکه برگزاری یادواره های شهدا امروزه به عنوان برنامه های روتین و دائمی پایگاه ها و زیرمجموعه های ما شده است.

ارسال نظرات