عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس شورای اسلامی از روند افزایش نرخ کالاهای اساسی با وجود کاهش نرخ دلار انتقاد کرد.
کد خبر: ۹۰۹۴۶۸۰
|
۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۴۳
 
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، منصور مرادی در گفت‎وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، با اشاره به قیمت بازار ارز و نوسانات دلار در هفته های گذشته، گفت: برای پیش بینی بازار ارز در آینده، نمی توان از تاثیری که لایحه بودجه بر بازار می گذارد چشم پوشی کرد، باید دید دولت همچنان می خواهد دلار را 5 هزار و800 تومان ببیند یا در نظر دارد نرخ ارز نیمایی را که حدود 7 تا 8 هزار تومان است را مبنای معاملات ارزی بداند.

کاهش نرخ ارز با تزریق دلار در بازار

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس ادامه داد: با رصد عملکرد دولت و بازار ارز، نرخ دلار در هفته های گذشته به طور متوسط 9 هزار و 500 تومان بود، اما روند کاهشی یا افزایش نرخ دلار درآینده بستگی به قانون بودجه دارد، دولت مجبور است برای ثابت نگه داشتن نرخ ارز،  دلار به بازار تزریق کند تا مورد اعتراض مردم قرار نگیرد.

 
یورو و دلار

 

نماینده مردم مریوان و سروآباد در مجلس دهم شورای اسلامی بیان داشت: اگر دولت نتواند دلار به بازار تزریق کند، شاهد روند صعودی نرخ دلار خواهیم بود، هر چند که رئیس جمهور در زمان تحویل لایحه بودجه به مجلس تاکید داشت که برنامه دولت کاهش روند نرخ دلار است اما باید دید که ذخایر ارزی دولت برای تزریق به بازار چه میزان است و آیا از عهده کاهش نرخ دلار بر می آید یا خیر.

افزایش قیمت کالاها با وجود کاهش نرخ دلار ضعف فرهنگی است

وی با انتقاد از روند افزایش نرخ کالاهای اساسی با وجود کاهش نرخ دلار، گفت: در زمان افزایش نرخ دلار، کالاهای وابسته و غیر وابسته به دلار نیز گران شد، اما با کاهش نرخ دلار فروشندگان در برابر کاهش قیمت ها مقاومت کردند، آنها مدعی هستند که مواد اولیه خود را در زمان گرانی دلار خریده اند بنابراین نمی تواند قیمت ها را کاهش دهند.

در تعیین قیمت حامل های انرژی براساس رضایت و عدم رضایت جامعه تصمیم گیری کنیم.

مرادی در ادامه گفت‌‌وگو با خبرگزاری خانه ملت، با بیان اینکه فرهنگ مردم در اقتصاد مناسب نیست، اظهار داشت: اینکه با کاهش نرخ دلار قیمت سایر کالاها روند کاهشی به خود نگرفته است به دلیل نقض فرهنگی جامعه در اقتصاد بر می گردد، در تمام کشورها با کاهش نرخ ارز قیمت ها کاهش پیدا می کند چرا که این فرهنگ در جامعه آنها جا افتاده است.

این نماینده مجلس تاکید کرد: به هر حال دولت تلاش می کند با تزریق دلار به بازار قیمت ارز را پایین نگه دارد، تا کنون دولت با همین روش تلاش کرده است نرخ دلار را تا 9 هزار و 500 تومان کاهش دهد اما ادامه روند کاهشی ارز بستگی به بررسی لایحه بودجه در کمیسیون ها و کمیسیون تلفیق بودجه مجلس دارد و سه شاخص فروش نفت، قیمت هر بشکه نفت و نرخ مبادلاتی دلار می تواند بر بازار ارز اثرگذار باشد.

لزوم توجه به بازخورد مردمی در لایحه بودجه

عضو کمیسیون برنامه، بودجه ومحاسبات مجلس یادآوری کرد: سال گذشته به دلیل توجه به نظرات مردمی افزایش قیمت حامل های انرژی در لایحه بودجه منتفی شد و امسال نیز باید دید مردم چه خواسته هایی از مجلس و دولت دارند تا لایحه بودجه این انتظارات را  لحاظ کنیم.

ارسال نظرات