خبرهای داغ:
کارشناس ارشد روان شناسی با اشاره به تفاوت رویکرد غالب رشته های روان شناسی و روان پزشکی در بهبود بیماران بر لزوم توجه به این تفاوت ها از سوی جامعه تاکید کرد.
کد خبر: ۹۰۹۵۶۸۷
|
۱۰ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۶
تفاوت روان ‌شناس و روان پزشک در چیست؟ 

علیرضا ادیب نیشابوری در گفت و گو ب سرویس خبری بسیج علمی در گیلان با اشاره به تعاریف ارائه شده در کتاب زمینه روان شناسی هیلگارد تصریح کرد: در این کتاب می خوانیم که «روان شناسی، مطالعه علمی رفتار و فرایند های ذهنی است.»

وی ادامه داد: چنین تعریفی از روان شناسی علمی باعث می شود که مسیر و مقصد حرکت آن از سایر علوم و اندیشه هایی که پیرامون انسان و کیفیت زندگی او راهکار ارائه می کنند، متفاوت باشد.

این کارشناس ارشد روان شناسی با بیان اینکه در طول تاریخ فیلسوفان، بنیان گذاران ادیان و مذاهب، دانشمندان علوم جامعه شناسی و اقتصاد و سایر متخصصان هر یک در باب انسان و "زندگی بهتر" برای او پیشنهاداتی داشته اند، افزود: برای بهره وری بیشتر از هر یک از این نهادها لازم است حتما تفاوت بین آنها را مد نظر قرار دهیم.

وی در ادامه بیان کرد: روان شناسی علمی تقریباً از اوایل قرن نوزدهم پایه گذاری شده و به طور کلی دو رویکرد اساسی شامل بیولوژیک و روان شناختی در آن شکل گرفته است.

ادیب نیشابوری با اشاره به اینکه در رویکرد بیولوژیک با تیکه بر فرضیه سوماتژنیک (بدن زاد) علل مشکلات روانی و بدکارکردی های ذهنی را می توان در نقص های فیزیکی یا بیولوژیک پیدا کرد، افزود: متخصصان این حوزه روان پزشکان و یا پزشک اعصاب و روان می باشند.

وی ادامه داد: این متخصصان به مدت حدود هفت سال به تحصیل پزشکی پرداخته و سپس در شاخه اعصاب و روان دوره تخصص خود را طی می کنند و مرجع اصلی آموزش آنان وزارت بهداشت و درمان و آموزش پزشکی است.

ادیب نیشابوری یادآور شد: رویکرد اصلی این حوزه کمک به بهزیستی روانی با اصلاح ساختار فیزیولوژیک بدن انسان  و مدل غالب کمک "دارو درمانی" است.

وی با بیان اینکه در رویکرد روان شناختی که متخصصان آن روان شناسان هستند، کمک به بهزیستی روانی انسان را از نقطه نظرهای دیگری تبیین می کنند، خاطرنشان کرد: در گذر سال ها مدل ها و نسل های مختلف روان شناسان شکل گرفته اند که هر یک از زاویه ای به انسان می نگرند و از همان زاویه دید، فنون و روش هایی را برای کمک به او به وجود آورده اند.

ادیب نیشابوری با اشاره به اینکه مجموعه خدمات این رویکرد به عنوان "روان درمانی" شناخته می شود، افزود: مرجع اصلی آموزش روان شناسی در ایران وزارت علوم است و دانشجویان این رشته ابتدا در مقطع لیسانس فارغ التحصیل شده، سپس می توانند با گذراندن مقطع کارشناسی ارشد و دکتری نسبت به ادامه تحصیل خود اقدام کنند.

وی نسل های مختلف روان شناسی را روان کاوی، رفتار گرایی (موج اول: رفتار درمانی، موج دوم: درمان های شناختی، رفتاری، موج سوم)، رویکرد وجودی و روان شناسی فرا شخصی برشمرد و خاطرنشان کرد: طبق قوانین کشورمان، روان شناسان برای کار با مراجع حداقل باید دارای مدرک کارشناسی ارشد باشند.

ارسال نظرات