رئیس سازمان بسیج عشایری کشور گفت:‌ عشایر در حال حاضر ۲۵ درصد گوشت کشور را تأمین می‌کند که اگر حمایت شوند توان تأمین ۱۵۰ هزار تن نیاز به واردات گوشت و خودکفایی را دارند.
کد خبر: ۹۰۹۵۹۶۴
|
۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۲

به گزارش سرویس بسیج عشایری خبرگزاری بسیج،نصرت‌الله سیف در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، اظهار داشت: در حال حاضر ۱.۷ درصد جمعیت کشور در جامعه عشایری زندگی می‌کنند. در حالی که تا ۱۰۰ سال قبل که جمعیت کشور حدود ۴ میلیون نفر بود، حدود ۵۰ درصد جامعه عشایری بودند. البته در حال حاضر جمعیت عشایر حدود یک  میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در ۲۱۲ هزار خانوار عشایری زندگی می‌کنند یعنی مطلق جمعیت عشایر تقریبا ثابت بوده، فقط با توجه به تحول جامعه و توسعه زندگی شهری، نسبت عشایر به کل جمعیت تغییر کرده است و این عشایر در ۲۷ استان کشور پراکنده هستند.

وی عشایر کشور را مرکب از ۱۰۳ ایل، ۵۸۶ طایفه، ۱۰ قوم مانند لر، ترک، کرد،کرمانج، بلوچ، سیستانی، بویراحمدی، ترکمن، آذری، قشقایی و عرب هستند که اگر بررسی کنیم حدود ۵۹ درصد سرزمین کشور در قلمرو عشایر قرار دارد.

رئیس سازمان بسیج عشایری کشور با بیان اینکه عشایر در بهترین آب و هوا زندگی می‌کنند، گفت: عمده شغل و درآمد عشایر از دامپروری است که برای اینکه در طول سال دام‌های آنها بهترین تغذیه را داشته باشند، اقدام به کوچ به ییلاق و قشلاق می‌کنند.

سیف افزود: نقش عشایر در پشتیبانی از انقلاب بی‌نظیر است که قبل از انقلاب عشایر در مبارزه با استکبار زبانزد بودند حتی مقابل اشغالگری انگلیس، پرتغال، شوروی سابق و آمریکا ایستادند و عشایر قبل از انقلاب با دستگاه حاکمه مبارزه می‌کردند، اما بعد از انقلاب از اولین مبارزان انقلاب به شمار می‌رفتند و اولین گروهی که با امام خمینی (ره) بیعت کردند، عشایر غیور بودند.

وی افزود: عشایر به شدت روحانیت و به ویژه سادات را دوست دارند و در طرفداری از انقلاب از بصیرت خاصی برخوردار هستند.

رئیس سازمان بسیج عشایری کشور با بیان اینکه بنابر فرمان امام خمینی عشایر همگی مسلح هستند، گفت: این عشایر با حضور در مناطق مرزی و اشتغال به کار دامداری و تولید به عنوان مرزداران جمهوری اسلامی عمل می‌کنند و اولین کسانی که در دفاع مقدس از کشور دفاع کردن،د همین عشایر بوده‌اند و پس از عشایر نیروهای مسلح و بسیج مردمی حضور پیدا کردند و در اوایل انقلاب عشایر توانست فتنه‌های ضد انقلاب را سرکوب کند.

سیف با بیان اینکه اولین شهید دفاع مقدس از جامعه عشایری تقدیم انقلاب شد، گفت: جامعه عشایر در مجموع ۱۰ هزار شهید تقدیم انقلاب کرده و اکنون نیز در نقاط مرزی و صعب‌العبور کشور به عنوان مرزبانان کشور حضور دارند و نیروهای مستعدی برای دفاع از انقلاب اسلامی و کشور به شمار می‌روند و در صورت مشاهده هرگونه تحرک ضدامنیتی وارد عمل می‌شوند.

وی در مورد اینکه از چه زمانی سازمان بسیج عشایر شکل گرفت، گفت: از همان ابتدای انقلاب که بسیج مردمی به فرمان امام خمینی (ره) شکل گرفت، بسیج عشایری نیز تشکیل شد و در مناطق عشایری، پایگاه‌های سیار متناسب با عشایر حضور دارند و خود عشایر با سلاح‌های در اختیار به صورت داوطلبانه از مرزهای کشور محافظت می‌کنند و حوزه‌های مقاومت عشایری به تناسب کوچ آنها شکل می‌گیرند و براساس زندگی خاص عشایر پایگاه مقاومت بسیج عشایری تشکیل می‌شود. 

رئیس سازمان بسیج عشایری کشور با بیان اینکه جمعیت عشایر حدود ۲ درصد جمعیت کشور است، گفت: اما همین جمعیت تولیدی ۲۵ درصد گوشت قرمز، ۳۵ درصد صنایع دستی و ۳۰ درصد لبنیات کشور را تولید می‌کند.

* تولید ۲۵۰ هزارتن گوشت توسط عشایر

سیف با بیان اینکه نیاز کشور به گوشت قرمز سالانه ۹۰۰ هزار تن است، گفت: یک چهارم این مقدار در جامعه عشایری یعنی حدود ۲۵۰ هزار تن تولید می‌شود و هر سال برای تأمین نیاز کشور حدود ۱۵۰ هزار تن گوشت قرمز وارد می‌شود که اگر حمایت‌های مؤثر از عشایر صورت بگیرد، می‌توانند ۱۵۰ هزار تن دیگر گوشت تولید کنند و کشور را به خودکفایی در گوشت قرمز برسانند. چون سرزمین خدادادی و مناطق وسیع در اختیار عشایر است و نیروی با انگیزه وجود دارد فقط کافی است مورد حمایت قرار گیرند.

به گفته وی، یک خانواده عشایر که پنج پسر جوان پای کار دارد و ۱۰۰ رأس دام را نگهداری می‌کند، اگر تسهیلات مناسب در اختیار آنها قرار گیرد می‌توانند ۱۰۰ رأس دیگر هم نگهداری کرده و تولید خود را دو برابر افزایش دهند که البته ظرفیت مراتع محدود است، اما می‌توان بخشی از این دام را با علوفه دستی نگهداری کرد.

* لزوم افزایش بهره‌وری در دام عشایر

رئیس سازمان بسیج عشایری کشور افزود: در حال حاضر حدود ۴۰ درصد تولید دام یا تلف شده، یا سقط جنین می‌کند و یا در معرض تولید و آبستن قرار نمی‌گیرند که باید با کارشناسان دامپزشکی از تولید در جامعه عشایر حمایت شود یا اگر دامدار عشایر به خاطر نیاز مالی مجبور می‌شود بره‌ها را در وزن ۲۷ کیلو عرضه کند، اما اگر حمایت شوند می‌توانند وزن بره‌ها را به ۳۵ تا ۴۰ کیلوگرم افزایش دهند.

سیف گفت: اگر بتوان در کنار دامداری عشایر امتیاز دامپروری و نگهداری دام در فضای بسته هم بدهیم و مرتع به صورت نوبتی در اختیار دام‌ها قرار گیرد، می‌توان تولید گوشت در جامعه عشایری را به راحتی دو برابر کرد.

وی با انتقاد از سازمان‌ها و دستگاه‌هایی که مراتع عرفی عشایر را گرفته‌اند، اظهار داشت: گاهی با تصرف یا گرفتن پروانه‌های چرا و اجاره دادن آن به عشایر امکان تولید از جامعه عشایر گرفته می‌شود که باید سعی کنیم انگیزه تولید در جامعه عشایر را افزایش داده و زمینه دامپروری و دامداری را در عشایر آسان کنیم.

 

ارسال نظرات