مجری طرح دانه‌های روغنی، تولید کلزا در داخل کشور را به عنوان یک محصول مهم استراتژیک، بزرگ‌ترین دستاورد بعد از انقلاب دانست.
کد خبر: ۹۰۹۶۰۲۰
|
۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۵
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، علیرضا مهاجر مجری طرح دانه‌های روغنی وزارت جهاد کشاورزی  درباره آخرین وضعیت تولید دانه‌های روغنی در ۴۰ سال اخیر اظهار کرد: طی سال‌های بعد از انقلاب، افزایش مصرف گوشت و مرغ و رشد جمعیت موجب شد تا نیاز به مصرف دانه‌های روغنی در کشور بالا رود.

به گفته وی، با توجه به افزایش سرانه مصرف روغن نباتی، اما در تولید دانه‌های روغنی نسبت به سال‌های قبل از انقلاب وضعیت مناسبی نداریم.

مهاجر با تأکید بر اینکه بنابر فرمایش مقام معظم رهبری، از سال ۹۴ طرح خوداتکایی دانه‌های روغنی در دستور کار قرار گرفت، تصریح کرد: اگرچه تا قبل از سال ۹۲ تنها ۴ درصد روغن مورد نیاز در داخل تأمین می‌شد، اما با اجرای طرح خوداتکایی این رقم به ۱۶ درصد در سال جاری رسید و این امر منجر به صرفه جویی ۴۵۰ میلیون دلار ارز شده است.


بیشتر بخوانید: رشد ۳ برابری تولید گندم طی ۴۰ سال اخیر/ صادرات گندم ایران به مهد پاستای دنیا 


مجری طرح دانه‌های روغنی با بیان اینکه در ارتباط با تولید نسبت به سرانه مصرف عقب هستیم، اذعان کرد: طی یک برنامه ۱۰ ساله در نظر داریم میزان خوداتکایی در تولید دانه‌های روغنی را به ۷۰ درصد برسانیم تا از خروج ارز از کشور جلوگیری کنیم.

وی از بهبود وضعیت کارخانه‌های روغن کشی و روغن نباتی طی سال‌های بعد از انقلاب خبر داد و گفت: در بخش صنعت دانه‌های روغنی، تعداد کارخانه‌های روغنی کشی چهار برابر و میزان ظرفیت کارخانه‌های روغنی بیش از ۳ برابر رشد داشته است.

مهاجر درباره آخرین وضعیت واردات دانه‌های روغنی بیان کرد: در سال‌های قبل از انقلاب، میزان واردات به سبب کاهش سرانه مصرف و جمعیت بسیار کم بوده است، اما هم اکنون به دلیل افزایش سرانه مصرف و رشد جمعیت و همچنین نبود تناسب تولید با مصرف، میزان واردات بالا رفته است که انتظار می‌رود طی یک برنامه ۱۰ ساله میزان واردات کاهش چشمگیری داشته باشد.

مشاور وزیر جهاد کشاورزی تولید کلزا در داخل کشور را به عنوان یک محصول مهم استراتژیک، بزرگترین دستاورد بعد از انقلاب دانست و افزود: با وجود آنکه دانه کلزا در تولید روغن با کیفیت و همچنین اصلاح خاک و پایداری تولید غلات به ویژه گندم نقش مهمی دارد، از این رو مهم‌ترین دستاورد انقلاب در این حوزه به شمار می‌رود چرا که با توجه به خشکسالی دو دهه اخیر، امکان کشت هیچ محصولی در تناوب با گندم به غیر از کلزا وجود ندارد.

وی تولید کنجد با روغن بالا را دومین دستاورد مهم انقلاب برشمرد و گفت: تولید گلرنگ و ایجاد اشتغال در مناطق فقیر روستانشین و امکان کشت مکانیزه در تمامی مراحل تولید دانه‌های روغنی از دیگر دستاورد مهم طی ۴۰ سال اخیر به شمار می‌رود.

مجری طرح دانه‌های روغنی در پایان تصریح کرد: اگرچه قبل از انقلاب امکان کشت مکانیزه دانه‌های روغنی در کشور وجود نداشت، اما هم اکنون تمام مراحل کاشت، داشت و برداشت مکانیزه و مجهز به تکنولوژی روز دنیاست.

ارسال نظرات