خبرهای داغ:
موسس کارگاه بن سای جنوب و مخترع آبزی پروری گیاهان در ایران:
مخترع آبزی پروری گیاهان در هرمزگان که تمامی گیاهان خود را با تغییر سیستم خاکزی به آبزی به کشورهای حاشیه خلیج فارس صادر می کند، عاری بودن از باکتری و آلرژی ها را از مزایای ایده های خود برای آبزی کردن گیاهان دانست.
کد خبر: ۹۰۹۶۶۶۷
|
۱۲ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷
پرورش ۹۰ درصد گیاهان بصورت آبزی پروری 
 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از هرمزگان، ایرج خاکی نهاد ظهر امروز در گفت با خبرنگار ما با بیان اینکه ثبت ایده و اختراع در کشور مشکلاتی دارد، اظهار کرد چنانچه محلول موردنظر که میزان دُز بسته به هر گیاه و دما تفاوت داشته را عنوان نکنیم زمان ثبت اختراع بسیار طولانی می شود.

آنالیز محلول آبزی پروری گیاهان را نمی توانم اعلام کنم

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضرایده ام ثبت سامانه مالکیت معنوی شده است، افزود: پروانه اختراع برای ایده ام که آبزی پروری گیاهان است همچنان صادر نشده است و کارشناسان اظهار می کنند که آنالیز محلول را می خواهند.

این دانش آموخته رشته حقوق  42 ساله در خصوص علاقمند شدن به گیاهان می گوید: حدود 7 سال پیش گیاه "بن سایی" را به مبلغ 300 هزار تومان که مبلغ گزافی در آن زمان بود را خریداری کردم و با توجه به عمر بالای آن متوجه شدم گیاه در حال از بین رفتن است.

به گفته خاکی نهاد، "بن سای" تقریبا نوع ایرانی نداشته و در بازار فیک است و نوع اصلی آن آیتم های مشخصی دارد .

گیاهان به حرف ما گوش می کنند

وی، عمر بالای این گیاه را مزیت اصلی برای مقوله تجاری سازی آن مطرح کرد و افزود: روی بن سای مورد نظر بدون هیچ گونه اطلاعات مشخصی کار کردم و بین آزمون و خطا متوجه شدم گیاهان هم به حرف ما گوش می کنند و به همان شکلی که ما می خواهیم در می آیند و به این سمت حرکت کردم که "بن سای" را با محیط سازگار کنم.

این مخترع ادامه داد:به ازای وجود هر گیاه در منزل، مکان از آلرژی و میکروب کمتری برخوردار خواهد شد و هرچقدر ما خاک را به دلیل داشتن میکروب حذف کرده و به سمت آب برویم، گیاه و در نتیجه مکان اطراف عاری از میکروب خواهد شد.

خاکی نهاد، علت از بین رفتن بسیاری از گیاهان را اطلاع ندانستن از مقدار کافی آب دادن به آن گیاه مطرح کرد و اظهار داشت: در آزمون وخطاهایی که انجام دادم به این نتیجه رسیدم با حذف خاک، میکروب ها در گیاه از بین می رود.

موفقیت در آبزی کردن 90 درصد گیاهان

وی با اشاره به اینکه تاکنون موفق به آبزی کردن 90 درصد گیاهان شده ام، ابراز داشت: کسی تا بحال نتواسته است در ایران گیاهان و علی الخصوص کاکتوس ها را آبزی کند، تنها فردی ژاپنی 76 ساله ای توانسته کاکتوس ها را آبزی کند که سه محلول را نیز در کنار گیاه به فروشنده تحویل می دهد که بنده هیچ محلولی را نمی فروشم.

گیاهان گارانتی می شوند

مخترع آبزی کردن گیاهان و دوستدار گیاهان می گوید: گیاهان و کاکتوسهای آبزی بعداز فروش به مشتری گارانتی داشته و بعد از یکسال ونیم بعد گیاه را از نزدیک ویزیت و شارژ می کنم .

وی که مختصری از گیاهان و کاکتوس های پرورش داده در آب را در دفتر کارش به متراژ 60 متر درمعرض نمایش گذاشته است ، می گوید: در حال حاضر درکارگاهی در یک منزل کلنگی در داماهی  به متراژ400 متر و با 5 پرسنل آموزش دیده کار پرورش گیاهان آبزی را انجام می دهد.

خاکی  نهاد افزود: محلول که اختراع کردم در ریشه گیاه ذخیره شده و گیاه با شوکی که در کارگاه به آن وارد می شود با شرایط مورد نظر محیط سازگار شده و تا یکسال و نیم دیگر نیازی به شارژ و محلول نخواهد داشت و فقط بایستی آب ظرفی که گیاه و کاکتوس در آن قرا گرفته ، تعویض شود.

کاکتوس را کامل در تُنگ آب قرار داده ام

وی بیان داشت : کاکتوس گیاهی است که به هیج وجه با آب زیاد سازگار نیست و من موفق شده ام کلا خاک را برای نگهداری کاکتوس حذف کنم و آب را جایگزین آن کنم.

مخترع آبزی پروری در گیاهان می گوید:اکثر کارهایم را به کشورهای حوزه خلیج فارس می فروشم و ارتباطم را با مشتری قطع نمی کنم و یکسال و نیم بعد گیاه را ویزیت می کنم.

وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر به مرحله سوددهی در بازار حوزه خلیج فارس رسیدم و در بازار داخلی به نتیجه ای نرسیدم.

خاکی نهاد افزود: سال گذشته با حیدری پوری مدیرجهادکشاورزی وقت، ملاقاتی 5 ساعته داشته که نتیجه ای برای حمایت از ایده ام نداشت و جهادکشاورزی حاضر به حمایت از طرحم نشد، طرح ایجاد مزرعه کاکتوس " اچ چی بو" با عمر بالا در هرمزگان را باتوجه به شرایط اقلیم و آب و هوایی پیشنهاد دادم که با توجه به شرایط کم آبی در استان کار نو با سوددهی بالا می باشد.

به گفته وی، در امارات پاکستانیها، چینی ها و هندی ها بسیار علاقمند به شریک شدنش در این حوزه بوده و با سرمایه گذاری د راین حوزه و سودآوری بالای آن آشنا هستند.

این مخترع با تاکید بر اینکه دارنده گیاه نیاز به علم خاصی برای نگهدارای گیاه ندارد، می گوید: میزان مواد شیمیایی در آبی که گیاهان در آن قرار می گیرند به همان میزانی است که دریک خمیردندان قرار داشته و این آب در چرخه طبیعی در سفره های زیرزمینی تصفیه می شود.

گیاهان همانند حیوانات و پرندگان تربی می شوند

خاکی نهاد با بیان اینکه همان طور که حیوانات و پرندگان قابل تربیت شدن هستند، گفت:  گیاهان هم تربیت می شوند تنها بایستی با زبان خودشان با آنها حرف بزنیم.

وی در ادامه بزرگترین توجیه برای خرید این نوع گیاهان را عاری بودن از آلرژی و باکتری ها دانست و افزود: گلخانه های خاکزی سراسر از باکتری و آلرژی بوده ولی گلخانه های آبزی عاری از این نوع باکتری ها هستند.

وی از رونمایی از اولین ویترین "بن سای " ایرانی در مجموعه سامکو بندرعباس در 2 ماه و نیم گذشته خبر داد و اظهار داشت: یک بخش خصوصی در بندرعباس حاضر به استفاده از گیاهان بومی سازی شد ولی ادارات استان تنها برای زخمی کردن و دلسرد کردن به سراغم می آیند، تنها در حد حرف زدن و وعده دادن های بدون بودجه و پرداخت هزینه در ماهها و سالهای بعد و این گونه است که ترجیح می دهم کارم را به کشورهای دیگر بفروشم.

ایجاد مینی باغها در محیط های اداری

خاکی نهاد با بیان اینکه در یک فضای کاملا شهری و اداری می توان مینی باغ های از درختان و سیب و ... ایجاد کرد، ابراز داشت: گیاهان موجودات زنده ای هستند که شرایط را پذیرفته ، حرف گوش می دهند و قانع می شوند.

وی ادامه داد: گیاهان را می توان فرم و شکل داد و د رحال حاضر نیز این کار را بروی گیاهان انجام می دهم.

به گفته این مخترع، افراد معمولا از کارهای نو می ترسند ؛ به صرف ترس داشتن نباید از انجام کارهای نو دست برداشت.

خاکی نهاد گفت: ما می توانیم همه میوه ها را در مینی باغ ها و در فضای بسته داشته باشیم، تنها 40 متر فضای بسته برای کاشت انگور کفایت می کند، در حفره های صخره ای در امارات متحده و در یک فضای بسته پرتقال و انواع گیاهان را کاشتم.

وی در ادامه با انتقاد از اینکه چرا در حال حاضر چرخه گل و گیاه استان هرمزگان دست افراد غیر متخصص است، خاطرنشان کرد: هیچ کدام از این افراد پروانه نداشته و یا گل فروش نیستند.

وی همچنین افزود: گل هایی از خانواده پریوش و اطلسی در دمای بالای 47 درجه و طوفان شن عربستان دوام می آوردند، ولی متاسفانه در بندرعباس و روبروی شهرداری دوام نمی آورند.

خاکی نهاد با طرح ایده های خود برای متحول کردن آینده ای بصری بندرعباس ادامه داد: ایجاد مینی باغ ها در فضای داخلی ادارت و منازل و سازگار کردن تمامی گیاهان با شرایط آب و هوایی استان هرمزگان از کارهایی است که می توانم در صورت حمایت در کشور انجام دهم.

ارسال نظرات