خبرهای داغ:
با حضور مهندسان بسیجی، کشاورزان و دامداران راحت­تر و بدون هزینه مشاوره­های لازم را دریافت می­کنند و این مشاوره­ها افزایش عملکرد کمی و کیفی محصولات و همچنین ارتقاء بهره­وری را در پی داشته است.
کد خبر: ۹۰۹۷۳۵۱
|
۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان جنوبی، در طول سال گروه های جهادی تخصصی به کمک مردم در مناطق محروم و روستاها می شتابند تا این شعر سعدی " عبادت به جز خدمت خلق نیست" را معنا کنند.

این بار گروه جهادی شهید غلامحسین کافی از کانون بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان بیرجند با کارشناسان و متخصصان این رشته به کمک روستاییان شتافتند.

دکتر زین العابدین جویبان مسئول سازمان بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی استان در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج  اظهار داشت: مردم به کمک دانش بومی می­توانند با منابع طبیعی و محیط زیست ارتباط برقرار و بدون تخریب، نیازمندیهای خود را از محیط اطراف خود تأمین کنند.

تلفیق دانش جدید و سنتی هدف بسیج مهندسین کشاورزی/ حضور مهندسان بسیجی در روستاها موجب ارتقاء بهره وری محصولات می شود

 وی عنوان داشت: تلفیق دانش بومی و دانش جدید روند توسعه پایدار را تسریع می­کند. حفظ و نگهداری منابع آب و خاک از طریق دانش بومی و همچنین توجه به نقش دانشگاهیان و بهره­گیری از فناوری­ها در ثبت و نگهداری این دانش، باید از اولویت برنامه­ریزان باشد و تنها راه توسعه پایدار و پیشرفت کشاورزی و همچنین تکامل بخش منابع طبیعی، همفکری تفکر جدید و سنتی است.

جویبان خاطرنشان کرد: حضور گروه جهادی شهید غلامحسین کافی در روستای میریک و شاخن توسط کانون بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی شهرستان بیرجند اجرا شد.

وی اضافه کرد: در این اردوی دو روزه تخصصی، در زمینه کاشت، داشت و برداشت محصول زرشک و بیماری­های دام و طیور و بیمه محصولات کشاورزی آموزشهای لازم به اهالی داده شد.

ابراهیمی مدیر کانون بسیج مهندسین کشاورزی و منابع طبیعی بیرجند و مسئول گروه جهادی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج گفت: بیماری­های واگیر دامی در روستاها باید کنترل و با آن­ها مبارزه گردد و از ورود دام بیگانه و خارجی که مسائل بهداشتی و قرنطینه­ای را رعایت نکرده­اند به گله­ها جلوگیری و در ذبح دام نیز نکات بهداشتی رعایت گردد.

تلفیق دانش جدید و سنتی هدف بسیج مهندسین کشاورزی/ حضور مهندسان بسیجی در روستاها موجب ارتقاء بهره وری محصولات می شود

وی افزود: برای جلوگیری از بیماری­های مشترک بین انسان و حیوان، رعایت اصول پیشگیری و واکسیناسیون به موقع لازم و ضروری است.

کارشناسان بخش کشاورزی در روستاهای فوق الذکر مستقر شده و مسائل مختلف زراعت و باغبانی شامل: کاشت، داشت و برداشت، زمین مناسب، بهره وری آب، نهال مناسب، شوری خاک، دفع آفات نباتی با روش­های بیولوژیک و همچنین بحث تغذیه باغات از طریق چالکود با کودهای آلی (کمپوست و ورمی کمپوست) را عنوان کردند.

اهالی منطقه ضمن ابراز رضایتمندی خود از برنامه­های آموزشی و ترویجی متقاضی افزایش اینگونه برنامه­ها بودند.

یکی از کشاورزان جوان منطقه شاخنات بیرجند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج از حضور سودمند مهندسان بسیجی در روستاها تقدیر و تشکر کرد و افزود: با حضور مهندسان بسیجی، کشاورزان و دامداران راحت­تر و بدون هزینه مشاوره­های لازم را دریافت می­کنند و این مشاوره­ها افزایش عملکرد کمی و کیفی محصولات و همچنین ارتقاء بهره­وری را در پی داشته است.

تلفیق دانش جدید و سنتی هدف بسیج مهندسین کشاورزی/ حضور مهندسان بسیجی در روستاها موجب ارتقاء بهره وری محصولات می شود

 

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها