استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران عنوان کرد:
«دکتر سیدهادی برهانی» گفت: ترامپ به خوبی متوجه شده است که آمریکا در برابر هزینه های سرسام آور نظامی در منطقه، دستاوردهای قابل توجهی نداشته است بنابراین به دنبال خروج از منطقه هستند.
کد خبر: ۹۰۹۷۳۷۷
|
۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸


به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر «سیدهادی برهانی» استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در گفتگو با خبرنگار حوزه سیاست خارجی خبرگزاری قدس (قدسنا) در خصوص سناریوهای احتمالی ایالات متحده آمریکا در قبال سوریه گفت: به نظر می رسد دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده آمریکا نسبت به تحولات منطقه خاورمیانه نگاهی اقتصای و تاجر مسلکانه ای دارد.

استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران ادامه داد: بنابراین ترامپ بر این نظر است که آیا حضور آمریکا در منطقه که تا این میزان پرهزینه و پر خرج بوده است دستاوردی هم دارد. ترامپ به خوبی متوجه شده است که آمریکا در برابر هزینه های سرسام آور نظامی در منطقه، دستاوردهای قابل توجهی نداشته است. لذا همین مسئله موجب شده است که ترامپ نسبت به ادامه حضور نظامیان آمریکایی دچار تردید شده و به دنبال کم کردن هزینه ها و کم رنگ شدن حضور در منطقه باشد.

وی در ادامه بیان داشت: همچنین به نظر می رسد از آنجایی که ترامپ از نظر روانشناسی نیز فردی اصطلاحا یک دنده است. لذا توجهی به سخنان مشاورانش ندارد.

برهانی در ادامه در خصوص دخالت های آمریکا در مسائل خاورمیانه گفت: در دولت ایالات متحده یک لابی بزرگ و بخش عظیمی از نخبگان سیاسی وجود دارد که آنها مایل هستند دخالت های آمریکا در منطقه ادامه داشته باشد، بویژه نخبگان صهیونیست که بسیار علاقه مند هستند شمشیر آمریکا به جان دشمنان اسرائیل در منطقه اصطلاحا بیافتد و آمریکا به سوریه و ایران فشار وارد کند. اما از طرف دیگر چون شخصیت یک دنده ای دارد بنابراین توجهی به سخنان این نوع نخبگان ندارد و هرآنچه به ذهنش می رسد انجام می دهد.

وی در ادامه در خصوص سفر ترامپ به عراق گفت: به نظر من سفر ترامپ به عراق بیشتر جنبه تبلیغاتی داشت به گونه ای که اکثر روسای جمهور ایالات متحده آمریکا ایام کریسمس را در میان نظامیان آمریکایی به سر می برده اند.

استاد دانشکده مطالعات جهان دانشگاه تهران در ادامه افزود: ایالات متحده آمریکا در طول سال های اخیر بیشترین نیروی نظامی را در عراق داشته است و از طرف دیگر بیشترین تلفات را نیز در عراق داده است. این سفر ژستی است که در سطح افکار عمومی این گونه مطرح کنند در ایامی که همه مردم آمریکا در کنار خانواده هایشان هستند، این سربازانی که دور از وطن و خانواده هایشان در عراق هستند، ترامپ به منظور احترام و اصطلاحا دلگرمی به این گونه مناطق سفر می کند. نکته حائز اهمیت آن است که ترامپ در سال گذشته چون سفری به این مناطق نداشت به گونه ای به دنبال جبران این مسئله نیز بود.

برهانی در پایان گفت: برخی از کارشناسان بر این نظر هستند که تصمیات ترامپ در خصوص سوریه بی ارتباط با اختلافات میان کنگره و دولت نیست.

ارسال نظرات