خبرهای داغ:
مدیرکل امور عشایر آذربایجان شرقی در دیدار با فرماندار مراغه با بیان اینکه یک میلیون هکتار از مراتع استان در اختیار عشایر است گفت: عشایر استان سالانه 11هزار و 939 تن گوشت، 34 هزار و 100 تن شیر و یک هزار و 600 تن پشم تولید می کنند.
کد خبر: ۹۰۹۷۴۴۸
|
۱۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۱۱

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، سید محمدحسن آل هاشم افزود: دو درصد جمعیت 3.9 میلیون نفری آذربایجان شرقی عشایر هستند و بر اساس سرشماری سال 95، جمعیت عشایر استان در فصل ییلاق 13 هزار و 297 خانوار شامل 71 هزار و 577 نفر و در فصل قشلاق هشت هزار و 97 خانوار شامل 43 هزار نفر است.
وی گفت: شهرستان های خداآفرین، کلیبر، اهر، میانه، چاراویماق، سراب و هریس عمده ترین شهرستان های عشایرنشین استان هستند و 59 درصد عشایر استان در شهرستان های کلیبر، اهر و خداآفرین ساکن هستند.
آل هاشم اضافه کرد: تولیدات دامی، کشاورزی و صنایع دستی، مرتع، پرورش آبزیان، ماکیان و زنبورداری از عمده منابع درآمدی عشایر استان است.
وی اضافه کرد: عشایر استان بالغ ‌بر 1.5 میلیون رأس دام را پرورش می ‌دهند و به عبارتی 30 درصد دام سبک و 3.6 درصد دام سنگین آذربایجان شرقی در دست عشایر است.
آل هاشم همچنین تولید صنایع دستی را یکی از فعالیت های عمده خانوارهای عشایری بعد از دامداری و کشاورزی دانست و افزود: فرش بافی، ورنی بافی، جاجیم بافی، گلیم بافی و تولید جوراب پشمی از جمله تولیدات صنایع دستی عشایر است.
وی گفت: در زمینه عشایر هشت شرکت تعاونی و در زمینه زنان عشایر 15 تعاونی در استان فعال هستند.
آل هاشم همچنین به آمار عشایر مراغه اشاره کرد و گفت: 326 خانوار شامل 2 هزار و 269 نفر در فصل ییلاق و 16 خانوار در فصل قشلاق جمعیت عشایر مراغه را تشکیل می دهند.
وی گفت: جمعیت دامی عشایر مراغه 84 هزار و 556 راس دام است.
آل هاشم ادامه داد: سالانه 200 تن گوشت، 800 تن شیر، 25 تن پشم و 150 مترمربع صنایع دستی توسط عشایر مراغه تولید می شود.

ارسال نظرات
پر بیننده ها