برترین های بخش کشاورزی در آذربایجان شرقی تجلیل شدند

آیین تجلیل از برترین های بخش کشاورزی آذربایجان شرقی با حضور مدیران دولتی و فعالان بخش خصوصی در تبریز برگزار شد.
کد خبر: ۹۰۹۷۷۲۴
|
۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی در این مراسم با ارائه آماری از میانگین تولید برخی محصولات کشاورزی و میزان تولید بهره برداران نمونه، گفت: تمامی کشاورزان باید برای افزایش کمی و کیفی تولید تلاش کنند.
اکبر فتحی با اشاره به اینکه میانگین تولید گندم آبی در آذربایجان شرقی 4 تن است و بهره بردار نمونه استان به تولید 14 تن در هکتار دست یافته است، اضافه کرد: در زمینه تولید گندم دیم تفاوت 2.5 تنی، کلزا تفاوت 4.5 تنی و سیب زمینی تفاوت بیش از 2 برابری در تولید کشاورزان نمونه و میزان تولید میانگین استان مشاهده می شود.
وی با بیان اینکه کشاورزان نمونه، دانش روز را با تجربه خود تلفیق کرده اند، اظهار داشت: با توجه به نقش بخش کشاورزی در امنیت غذایی، وقتی امکان تولید بیشتر وجود دارد باید همه کشاورزان در این مسیر تلاش کنند.
فتحی با اشاره به اینکه زمینه مناسبی برای صادرات محصولات کشاورزی در کشورهای همسایه وجود دارد، ادامه داد: عده ای که واردات را به تولید ترجیح می دهند، غافل از نقش و جایگاه تولیدات کشاورزی در اشتغال و ارزآوری هستند.
وی در عین حال بر لزوم یکپارچه سازی اراضی کشاورزی در جهت کاهش هزینه های تولید تاکید کرد و گفت: هر چند شاخص بهره وری آب افزایش یافته و از 0.8 کیلوگرم به ازای یکهزار لیتر به 1.5 کیلوگرم تولید رسیده است، اما جای تلاش بیشتر هم وجود دارد.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی اظهار داشت: همراهی کشاورزان با طرح های ملی همچون استفاده از سامانه های نوین آبیاری، ضرورت توسعه در این بخش است.
مدیر هماهنگی امور ترویج سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی و دبیر کمیته انتخاب برترین های استان نیز در این مراسم با اشاره به ارزشمندی فعالیت کشاورزی، گفت: بهترین های این بخش در جهت انگیزه دادن به تمامی فعالان، تبادل تجربه های موفق و معرفی الگوهای عملی انتخاب می شوند.
میکائیل حاتمیان با اشاره به شاخص های انتخاب برترین های بخش کشاورزی استان، گفت: راهبردی بودن محصول تولیدی، تولید در راستای خودکفایی و رعایت الزام های توسعه پایدار و استفاده بهینه از منابع تولید همچون آب و خاک از جمله شاخص های انتخاب نمونه های این بخش بود.
وی اعلام کرد: 160 پرونده در دبیرخانه انتخاب برگزیده های بخش کشاورزی استان بررسی و 51 نفر انتخاب شدند.
حاتمیان با اشاره به اینکه 7 نفر از این 51 نفر کشاورز نمونه آذربایجان شرقی زن هستند، یادآوری کرد: 60 درصد برگزیدگان سن کمتر از 50 سال و 64 درصد تحصیلات بالاتر از دیپلم دارند. 

ارسال نظرات
آخرین اخبار