ساجدی:

تکذیب ورود سوریه به منبج توسط اردوغان «زهرچشم» ترکیه از کُردهاست

یک کارشناس مسائل خاورمیانه گفت: اگر امروز اردوغان ورود ارتش سوریه را به منبج را تکذیب کرده است به دلیل آن است که می‌خواهد به کُرد‌ها اثبات کند مبادا در صورت خروج آمریکا از سوریه شما قدرت بگیرید و به صحنه بیاید.
کد خبر: ۹۰۹۷۸۵۷
|
۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، محمدساجدی کارشناس مسائل خاورمیانه در گفتگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری دانشجو در خصوص ادعای اردوغان مبنی بر اینکه ورود ارتش سوریه به منطقه منبج را جنگ روانی خوانده بود گفت: زمانی که ترامپ اعلام کرد از سوریه می‌رود ۳ شرط را برای خروج اعلام کرد اول آنکه ایران جای نیرو‌های آمریکایی در سوریه را نگیرد دوم آنکه واقعا داعش از بین رفته باشد و شرط سوم اینکه کرد‌های مورد حمایت آمریکا، مورد تعرض ترک‌ها قرار نگیرند که این سه دلیل هیچ کدام قابل اثبات نیست.


وی تصریح کرد: اگر امروز اردوغان ورود ارتش سوریه را به منبج را تکذیب کرده است به دلیل آن است که می‌خواهد به کُرد‌ها اثبات کند مبادا در صورت خروج آمریکا از سوریه شما قدرت بگیرید و به صحنه بیاید و اگر ما چراغ سبزی به ورود ارتش سوریه در منطقه منبج نشان دادیم براساس توافق بین ایران سوریه و روسیه بوده است.

ساجدی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی از استقرار ارتش سوریه در منبج استقبال می‌کند گفت: ترکیه همین موضوع را قبول کرده، اما در ادامه عنوان کرده است اجازه نمی‌دهیم کرد‌ها از این منطقه به عنوان سنگری علیه ترکیه استفاده کنند. این در حالی است که ظریف در همان جلسه با حضور سوریه و ترکیه و روسیه اعلام کرد به حاکمیت دوستان خود احترام بگذارید.

این کارشناس مسائل خاورمیانه تصریح کرد: آنچه در سوریه می‌گذرد نشان از رویه محتاطی است که در اجلاس بعدی و در صورت ترک نیرو‌های آمریکا قطعا مورد بحث و تبادل نظر قرار خواهد گرفت.

وی خاطرنشان کرد: آمریکایی‌ها قطعا سوریه را به طور کامل ترک نمی‌کنند همانطور که در عراق نیز بالاترین حجم دیپلمات را دارند و ۱۲۰۰ نفر پرسنل در سفارت آن‌ها در عراق حضور دارد که ظاهرا دیپلمات هستند، اما در عمل سربازانی هستند که اوضاع را از نزدیک رصد می‌کنند و آمریکا به خوبی می‌داند که در صورت ترک سوریه این کشور بلافاصله در چنگ ایران خواهد افتاد لذا اسرائیل هم به روس‌ها گفته ما به شرطی حاضریم حکومت سوریه را به رسمیت بشناسیم که شما به ایران بگوید قدری از جولان عقب نشینی کنند.
ارسال نظرات