خبرهای داغ:
عملیات نصر ، نخستین عملیات زرهی رزمندگان اسلام در سال 1359 پس از تجاوز دشمن بعثی به خاک جمهوری اسلامی محسوب می شود .
کد خبر: ۹۰۹۷۹۵۰
|
۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج خوزستان، نام عملیات نصر با لشکر16 زرهی ارتش جمهوری اسلامی و دلاوری و دلیری رزمندگان سپاه اسلام و مردانی غیور و جان بر کف از جمله دانشجویان پیرو خط امام و در راس آنها سردار پاسدار شهید حسین علم الهدی رقم خورد که یادآور رشادت شهدای دانشجوی پیرو خط امام در راس آنها شهید حسین علم الهدی و معروف به عملیات تانک ها بود .
عملیات نصر موسوم به عملیات هویزه در چارچوب یک استراتژی نظامی با طراحی قرارگاه تاکتیکی جنوب، درساعات آخر روز 15 دی ماه 1359 و ساعات بامدادی روز 16 دی به مدت سه روز در منطقه جنوب غربی اهواز و سوسنگرد به اجرا در آمد.
این عملیات در دو مرحله و با هدف نهایی تامین شهر تنومه در ساحل شرقی اروند رود طرح ریزی شده بود و در آن علاوه بر نیروهای ارتش، نیروهای سپاه رشادت های زیادی انجام دادند.
در عملیات غرور آفرین نصر، نیروهای‌ سپاه‌، بسیج‌، عشایر، دانشجویان‌ پیرو خط‌ امام ‌و تعدادی‌ از نیروهای‌ پیاده‌ ارتش‌ در مقابل‌ ادوات‌ زرهی‌ دشمن ‌ایستادند.
شهید سید حسین‌ علم‌الهدی فرمانده‌ دلیر سپاه‌ هویزه‌ و یارانش با نثار خون‌ پاک‌ خود، حماسه‌‌ هویزه‌ را جاودان‌ ساختند و بدین‌ ترتیب‌ نام‌ هویزه‌ در تاریخ‌ کشور ما با احترام‌ ومظلومیت‌ باقی‌ ماند.
پس ازعملیات نصر، ارتش عراق به عقب راندن و تعقیب نیروهای ایرانی ادامه داد و توانست در اواخر دهه دوم دی ماه 1359 جاده هویزه به سمت سوسنگرد را به تصرف خود درآورد. با این اقدام، عقبه نیروهای رزمنده مستقر در هویزه بسته شد که در چنین شرایطی باقیمانده نیروهای سپاه در هویزه که در حدود 40 نفر بودند به سمت سوسنگرد عقب نشینی کردند. سپس ارتش عراق، شهر هویزه را به اشغال خود درآورد.
این شهر در اشغال ارتش عراق باقی ماند تا آن که در اواخر اردیبهشت ماه 1361 در جریان عملیات بیت المقدس آزاد شد.

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها