یک کارشناس حوزه اقتصاد گفت: در حال حاضر تعداد صفر‌ها در پول ملی مشکل اساسی نظام بانکی نیست و نظام بانکی با دومعضل مهم از جمله رشد نقدینگی و نرخ تورم روبرو ست که باید به آن‌ها توجه شود.
کد خبر: ۹۰۹۷۹۷۹
|
۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۸
 

 

به گزارش گزاری بسیج، خبر روز گذشته رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد که لایحه حذف چهار صفر از پول ملی از سوی بانک مرکزی تقدیم دولت شده است.

پیش از این نیز در رونمایی از اسکناس‌های ۵۰ هزار تومانی در طرح جدید این اسکناس‌ها تغییر واحد پول ملی به تومان عملاً اجرایی شد و این طور که پیدا بود بانک مرکزی ۴ صفر را کمرنگ کرده و با برجسته کردن عدد ۵۰ عملاً ۴ صفر را از پول ملی حذف کرده بود.

در همین راستا هادی حق شناس در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان، در خصوص مزایا و معایب حذف ۴ صفر از پول ملی اظهار کرد: در ابتدا باید این موضوع بررسی شود که آیا حذف ۴ صفر از پول ملی ضرورتی دارد یا خیر و این سوال مطرح می‌شود که چند درصد از افراد در کار‌های روزمره خود به واسطه وجود صفر‌ها در پول ملی با سختی روبرو هستند.

وی افزود: در گذشته که برخی کشور‌ها به دلیل تورم ۳ رقمی دست به حذف صفر‌ها از پول ملی خود زدند هنوز کارت پول در جهان رایج نشده بود، اما امروزه با وجود کارت‌های بانکی دیگر افراد در هنگام مبادلات یا حسابداری با مشکلی روبرو نیستند.

این کارشناس حوزه اقتصاد یکی از عوارض حذف صفر از پول ملی را هزینه بر بودن این اقدام برای نظام بانکی دانست و افزود: در حال حاضر تعداد صفر‌ها در پول ملی مشکل اساسی نظام بانکی نیست و نظام بانکی با دومعضل مهم از جمله رشد نقدینگی و تورم روبرو ست که باید با به طور اساسی حل شود.

حق شناس عمل حذف ۴ صفر از پول ملی را این گونه توصیف کرد: نظام بانکی به جای اینکه مشکلات اساسی خود را جراحی کند به سمت جراحی زیبایی رفته، اما باید به این فکر باشد که مشکل نقدینگی، تورم، مطالبات معوقه بانک‌ها و ده‌ها مشکل دیگر نظام بانکی را برطرف کند.

وی در خصوص تاثیر حذف ۴ صفر از پول ملی بر تورم گفت: بدون شک حذف ۴ صفر از پول ملی تاثیری بر نرخ تورم ندارد و رابطه‌ای بین این دو نمی توان یافت.

ارسال نظرات