هفتمین روز از جشنواره عمار در حالی برگزار شد که رونمایی از مستند «تهران دمشق» به کارگردانی علی صدری‌نیا همه اتفاقات روز جشنواره را تحت تاثیر قرار داد.
کد خبر: ۹۰۹۸۲۲۲
|
۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، روز هفتم از جشنواره فیلم عمار با رونمایی از مستند «تهران دمشق» به کارگردانی علی صدری‌نیا همراه بود. مستندی که پس از ماه‌ها انتظار رونمایی شد و جشنواره عمار را تحت‌الشعاع خود قرار داد. 

روایت صریح و بی‌پرده از تهران تا دمشق؛ چگونه داعش بر مردم سوریه مسلط شد؟ 

اکنون 7 سال از آغاز جنگ داعش در سوریه می‌گذرد. جنگی که در ابتدا قرار بود یک اعتراض ساده برای عوض کردن دولت و بهبود شرایط باشد اما به یکی از فاجعه‌بارترین جنگ‌های جهان پس از جنگ جهانی دوم ختم شد. سوریه شاید بهترین عبرت برای مردم جهان باشد چرا که اگر مردم یک کشور بر روی هم تیغ بکشند و اسلحه در برابر هم بگیرند، قطعا اولین کسی که اسلحه آنان را پایین می‌آورد و هر دو را با هم می‌کشد، دشمن است. دشمنی که نه تنها از تخریب و ویرانی بلکه از سر بریدن و تجاوز به ناموس نیز هیچ عبایی ندارد. 

مستند «تهران دمشق» روایتی از همین موضوع است. جنگی که قرار بود روزی در ایران ایجاد شود اما با مقاومت مردم به سوریه رفت و البته هنوز نیز سایه شوم آن بر روی مردم ایران است و منتظر یک لغزش از سوی آنان است تا سر و کله‌اش دوباره پیدا شود. علی صدری‌نیا به سراغ شهری رفته است که هیچ چیز از آن باقی نمانده اما یک عبرت بزرگ را برای همه فریاد می‌زند. 

کارگردان این فیلم مستند بلند، صریح و بی‌پرده حرف می‌زند و یک روایت موازی را با هم جلو می‌برد. تصاویر خود را با نابودی تمام زیر ساخت‌های سوریه آغاز می‌کند و برای این که هشداری به مخاطب خود بزند، تصاویری از اعتراضات سال 96 در تهران را نشان می‌دهد.حرف مستند روشن است؛‌ مردمی که گول دشمن را خوردند و آرام آرام کینه هم وطن خود را بر دل گرفتند، باید بهایی را بپردازند که شاید نه با دینار و دلار بلکه با جان و ناموس‌شان پرداخته می‌شود. 

مستند «تهران دمشق» در حالی در سینما فلسطین رونمایی شد که با استقبال بسیار خوبی از مخاطبان همراه بود و تقریبا تمام ظرفیت سالن شماره 1 این سینما پر شد. پس از این مراسم رونمایی و اکران، نشست خبری آن برگزار شد و صدری‌نیا پاسخگوی سوالات مخاطبان شد. این مستند را باید یکی از خوب‌های جشنواره تابدین جا بدانیم و احتمالا با اکران‌های بعدی آن در تلویزیون، دانشگاه‌ها و محافل عمومی حرف‌ها و واکنش‌های بیش‌تری را راجع به آن می‌شنویم. 

«کیمیای سعادت» اهل مشهد بود؛ اگر سوء پیشینه دارد بفرمایید شغل!!!

مستند «کیمیای سعادت» به کارگردانی سید حسین موسوی، روایتی متفاوت از افراد متفاوت است. دکتر علیرضا نبی یکی از همین افراد متفاوت است که تمام زندگی خود را در کارگاهی گذاشته است که شرط استخدام در آن داشتن سوءپیشینه و متاهل بودن است. او یک کارگاه زیتون در شهر مشهد به راه انداخته است و کارگران خود را از بین قشر محروم که فرصت‌های شغلی بسیار کمتری دارند انتخاب می‌کند. شرط استخدام او برای خانم‌ها سرپرستی خانواده و برای آقایان داشتن سوء پیشینه و البته متاهل بودن است. 

کارگردان مستند «کیمیای سعادت» پای درد و دل‌های دکتر نبی نشسته است. در پاسخ به این سوال که آیا خانه دارد یا خیر، می‌گوید مستاجرم و زمانی خانه می‌خرم که تمام کارگرام صاحب منزل باشند. ماشین شخصی نیز ندارد و می‌گوید وقتی در تاکسی و اتوبوس با مردم هم‌کلام می‌شوم، حس بهتری دارم. این مستند پرتره 35 دقیقه‌ای پیش از این نیز از تلویزیون پخش شده است و سوژه آن چندی پیش مهمان برنامه ماه عسل احسان علیخانی بوده است. 

محرومیت‌های بزرگ برای بزرگ‌ترین استان؛ بلوچستان، شهری پر از درخت‌های خرما بی‌ارزش!!

مستند «بلوچستان» به کارگردانی محسن زارعی، نگاهی متفاوت از محرومیت‌های بسیار زیادی است که در منطقه سیستان و بلوچستان مردم منطقه را درگیر کرده است. این استان که به نوعی می‌توان گفت بزرگ‌ترین استان کشور است، بزرگ‌ترین محرومیت‌ها از امکانات و خدمات رفاهی را نیز تجربه می‌کند و مردم آن شرایط اقتصادی سختی را تجربه می‌کنند. هم‌چنین این مستند نگاهی به ماجرای توسعه این استان دارد؛ مساله‌ای که سال‌ها است مطرح بوده اما اقدامی موثر در جهت آن انجام نمی‌شود. 

در این فیلم می‌بینیم که اقتصاد منطقه وابسته به کشت و زرع خرما است اما این صنعت نیز در سال‌های اخیر رونق خود را از دست داده و خرما به قیمت‌هایی بسیار ارزان به دلالان فروخته می‌شود. کارگردان این مستند، پیش از این دو مستند «ماهی ها در سکوت می‌میرند» و «ماهی‌ها در سکوت نمی‌میرند» را نیز راجع به سیستان و بلوچستان ساخته است و در این مستند نگاهی نقادانه به مساله عدم توسعه این استان جنوبی کشور دارد. 

تصاویری بکر از داعش در مستند «سرباز سابق»

مستند سرباز سابق، جدیدترین مستند ایمان گودرزی است که در جشنواره عمار حضور دارد. این مستند داستان حضور یک دوربین مخفیانه در دل داعش است و تصاویری بکر و منحصر به فرد را از اعضای این گروه تروریستی،‌ فعالیت‌های آنان و ... روایت کرده است. در این مستند 25 دقیقه‌ای، اثری از ممیزی‌های داعش وجود ندارد چرا که کسی خبر ندارد این دوربین قرار است چه تصاویری را ضبط کند و در کجا پخش کند. 

مستند «روز سوم» به جشنواره عمار رسید؛ حضور پدر شهید دانشگر در مراسم اکران فیلم

مستند «روز سوم» که توسط سفیر فیلم تولید شده است، جدیدترین مستند این مرکز است که چند روز پیش در دانشگاه امام حسین رونمایی شد. این مستند داستان زندگی 58 روزه سه رزمنده ایرانی در حلب سوریه است. در این مستند، تصاویری از شهید دانشگر که یکی از جوان‌ترین شهدای مدافع حرم به شمار می‌رود، دیده می‌شود و ماجرای زندگی سخت 58 روزه او و هم‌رزمانش در حلب روایت می‌شود. 

پس از اکران این مستند که با حضور خانواده‌های شهدا برگزار می‌شد، نشست خبری این مستند با حضور پدر شهید دانشگر برگزار شد. 

ارسال نظرات