معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان بوشهر گفت: حذف مشق شب برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی لازم الاجراست و در سال جاری تمامی شهرستان ها و مناطق ملزم به اجرای آن می باشند.
کد خبر: ۹۰۹۸۲۹۶
|
۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۰۴:۳۶

حذف مشق شب برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی لازم الاجراست/ مدیران متخلف برکنار می شوندبه گزارش خبرگزاری بسیج از بوشهر، محمود قاسمی صبح امروز در نشست با راهبران آموزشی و کارشناسان ابتدایی آموزش و پرورش استان بوشهر در مرکز رفاهی آموزشی استاد نبوی بوشهر خواستار تشریح تکالیف مهارت محور برای مدیران مدارس و معلمان شد و اظهار داشت: حذف مشق شب برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی لازم الاجراست و در سال جاری تمامی شهرستان ها و مناطق ملزم به اجرای آن خواهند بود.


معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان با بیان اینکه تکلیف باید مهارت محور و هدفمند باشد افزود: در سیاست جدید آموزش‌وپرورش، به‌جای نوشتن مشق شب، فعالیت‌هایی به دانش آموزان تکلیف می‌شود که در آن، علم‌آموزی،  اندیشه ورزی، تحقیق و تعامل بیشتر دانش‌آموز با اعضای خانواده، مورد تأکید قرارگرفته است.


وی با اشاره به اینکه چنانچه مشق شب برای دانش‌آموزان دوره ابتدایی در مدرسه مشاهده شود مدیر مدرسه عزل می شود ادامه داد: مشق شب هم در مدارسی که مشمول طرح می باشد، باید حذف شود.


قاسمی حذف کتاب‌ها و جزوات کمک‌درسی، کلاس‌ها و آزمون‌های چهار گزینه ای مدارس را نیز از دیگر پیگیری های آموزش و پرورش استان بیان کرد و یادآورد شد: حذف این موارد کمک شایانی به روحیه دانش آموزان خواهد داشت.


وی، کمبود نیرو در دوره ابتدایی را از مشکلات پیش رو برای سال آینده عنوان کرد و اظهار داشت: طبق پیش بینی های انجام شده در سال آینده آموزش ابتدایی استان با کمبود نیروهای آموزشی مواجه خواهد بود که می بایست چاره ای اندیشیده شود.


قاسمی با بیان اینکه کمبود نیروی انسانی در مقطع ابتدایی شرایط سخت‌تری را ایجاد می‌کند افزود:در مقطع ابتدایی هر نیرویی که کم داشته باشیم ممکن است یک کلاس تعطیل شود.


معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان تصریح کرد: دوران ابتدایی یکی از حساس ترین مقاطع سن دانش آموزان است و در همین راستا باید به صورت ویژه برنامه های این دوران مورد توجه قرار گیرند.


وی با اشاره به اهمیت دوران ابتدایی عنوان کرد: دوره ابتدایی از مهم ترین دوره های تحصیلی دانش آموزان به شمار می رود و به همین دلیل که شالوده شخصیت آینده دانش آموز به لحاظ تربیتی و آموزشی در آن شکل می گیرد.


قاسمی با بیان اینکه در دوره ابتدایی، پایه اول ابتدایی از همه مهم تر است و حدود 23هزار نفر در پایه اول ابتدایی تحصیل می کنند گفت: براساس یافته های پژوهشی موفقیت و ناکامی دانش آموزان در دوره های بالاتر، به دوره ابتدایی بستگی دارد.


این مقام مسئول با اشاره به اینکه استان بوشهر در جذب نوآموز پیش دبستانی در کشور عملکرد مناسبی داشته است ابراز داشت: آموزش و پرورش استان از لحاظ درصد تحقق جذب نوآموز شش ساله در پیش دبستانی ها از استان های برتر بوده است و کارشناسان باید در سال آینده نیز برنامه ای مدون برای افزایش جذب نوآموز پیش دبستانی داشته باشند.


وی با اشاره به دو زبانه بودن اکثر دانش آموزان، جذب حداکثری نوآموزان را حائز اهمیت دانست و بیان کرد: امیدواریم این اقدام مهم در افزایش کیفیت آموزشی بیش از پیش موثر باشد.


قاسمی با تاکید بر اینکه راهبران آموزشی و پرورشی بازوان توانمند کیفیت بخشی به برنامه‌های آموزشی و پرورشی خواهند بود یادآور شد: در استان بوشهر بیش از 23 راهبر آموزشی فعالیت دارند که با توجه به پراکندگی جمعیت روستایی و کلاس های چند پایه در استان فعالیت دارند.


وی توجه به دانش آموزان لازم التعلیم در مناطق روستایی را از اولویت های عدالت آموزشی دانست و بیان کرد: راهبری و نظارت بر مدارس ابتدایی سطح روستاها نقش مهمی در بهبود کیفیت فرایند آموزشی و تربیتی دارد.


معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان، وظایف راهبران آموزشی را مهم برشمرد و عنوان کرد: با توجه به تشکیل کلاس های چندپایه در مناطق روستایی از مهمتریت اهداف حضور راهبران در مناطق، ارتقای کیفی امور آموزشی و پرورشی در روستاها، ارتقای مهارت حرفه ای معلمان آموزش ابتدایی، جلوگیری از افت تحصیلی دانش آموزان روستایی و کاهش فاصله سطح علمی دانش آموزان روستایی نسبت به منطقه است.


وی با بیان اینکه راهبران آموزشی باید از علم و تخصص برخوردار بوده و دارای مهارت های فنی، علمی و انسانی باشند خاطرنشان کرد: استان بوشهر با توجه به جمعیت پراکنده دانش آموز روستایی در استان نیازمند راهبران قوی در این زمینه است.


معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش استان اظهار داشت: برنامه تدبیر که در راستای بهبود فرآیندهای مدیریتی در مدارس ابتدایی است و سعی بر آن دارد تا مدیران مدارس با تحلیل وضع موجود برنامه عملیاتی تدوین را اجرا کنند.


قاسمی با بیان اینکه مهمترین و اصلی ترین هدف اجرای این برنامه، بهبود فرآیندهای مدیریت مدرسه به منظور ارتقای سطح عملکرد و کیفیت آن است افزود: نهادینه سازی برنامه محوری در مدیریت مدرسه، تقویت فرآیند ارزیابی مستمر برنامه ها و فعالیت ها با تأکید بر خودارزیابی، بهبود سطح عملکرد مدرسه در برنامه ها، فعالیت ها و اقدامات و توسعه و تقویت فرهنگ مشارکت و کارگروهی در مدرسه از دیگر اهداف اجرای این برنامه است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات