خبرهای داغ:
وقتی مردم قیمت خودروها را در کشورهای دیگر رصد می‌کنند و می‌بینند با این پول‌هایی که ما برای شبه خودروها می دهیم، می‌شود چه خودروهای با کیفیت و ایمنی سوار شد، حق دارند، چه بگویند؟
کد خبر: ۹۰۹۸۴۰۰
|
۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، مسعود پیرهادی در سرمقاله امروز روزنامه رسالت نوشت:

از پیامبر اکرم (ص) نقل کرده‌اند که آن حضرت فرموده است: «ناسزا گفتن به مؤمن فسق است و جنگ با او کفر است و خوردن گوشت او معصیت است و احترام مال او همانند احترام خون (جان) او است. (در مورد اکل لحم، مراد از خوردن گوشت مؤمن، غیبت کردن از او است و برگرفته از آیه شریفه: «ولا یغتب بعضکم بعضاً، ا یحب احدکم ان یاکل لحم اخیه میتا فکرهتموه، و اتقوا الله ان الله تواب رحیم») می‌باشد.

در حدیث دیگری باز هم از وجود مبارک نبی مکرم اسلام (ص) روایت است که «لا یحل مال امرئ الا بطیب نفسه» یعنی مال مردم حلال نیست، مگر با رضایت خاطر آنان؛ جمله فوق دال بر آن است که هر گونه تصرف در مال دیگری، بدون رضایت خاطر او عملی نامشروع است. احادیث فوق، بخشی از مبانی قاعده‌ای فقهی به نام احترام است که اشعار می‌دارد رعایت حرمت مال مردم واجب و تصرف در اموالشان بدون رضایت آنان، حرام است.

وقتی سابقا پای درد دل مال‌باختگان مؤسسات مالی و اعتباری یا این روزها آنان که حواله خودرویی با تاریخ تحویل چندماه قبل در دست دارند می‌نشینم، یاد این قاعده فقهی و امثال آن می‌افتم؛ یاد لا ضرر و لا ضرار، یاد الناس مسلطون علی اموالهم، یاد لا تَأْکُلُوا أَمْوالَکُمْ بَیْنَکُمْ بِالْباطِلِ، یاد المؤمنون او المسلمون عند شروطهم و همگام و هم‌نفس با آنان آهی از سویدای دل می‌کشم و آتش حسرتم برای جاری نشدن فقه در تمام شئون جامعه برافروخته می‌شود. مگر می‌شود تصور کرد، یک مجموعه بزرگ خودروساز، ثبت نام خودرو انجام دهد و موعد تحویل خودرو که فرا می‌رسد حرف از نبود قطعه و تحریم و … بزند؟

دستفروش سر چهارراه هم می‌داند، کالای بساطش چه زمانی تمام می‌شود و کی باید آن را مجدداً تأمین کند؛ خجالت‌آور نیست که خودروساز ما بگوید مردم نگران نباشند، خودروها را با تأخیر تحویل می‌دهیم؟ مدیران این مجموعه‌ها، عاملان و مسببان این وقایع باید از خجالت آب شوند اما با ژست قهرمانانه مردم را دعوت به صبر می‌کنند و خیال‌شان را اینگونه راحت می‌کنند که بالاخره صاحب خودرو می‌شوید و دیر و زودش مهم نیست! کسی هم نیست بگوید شما که پول خودرو را تمام و کمال گرفتید غلط کردید قطعه را به وقت تهیه نکردید و مردم را متضرر کردید.

وقتی خودروسازان و قطعه‌سازان بی‌پروا می‌گویند که قیمت خودروها به نسبت قیمت نجومی کنونی باز هم به طور میانگین باید ۷۰ درصد افزایش یابد تا مجموعه‌های ما زیان نبیند باید چه بگوییم؟ وقتی مردم قیمت خودروها را در کشورهای دیگر رصد می‌کنند و می‌بینند با این پول‌هایی که ما برای شبه خودروها می دهیم، می‌شود چه خودروهای با کیفیت و ایمنی سوار شد، حق دارند، چه بگویند؟ همه این درد دل‌ها را نوشتم که بگویم در هیچ زمینه‌ای از نجابت مردم سوءاستفاده نکنید؛ حق این مردم، بیش از این‌هاست.

ارسال نظرات
پر بیننده ها