خبرهای داغ:
برنامه یکشنبه‌شب شبکه چهارم سیما با حضور مسعود پزشکیان برگزار شد و البته بر خلاف انتظاری می‌رفت، مسعود پزشکیان در این برنامه و در جریان دفاع از عدالت و نقد رانت‌خواری به هیچ عنوان خوب عمل نکرد.
کد خبر: ۹۰۹۸۴۴۱
|
۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۴
به گزارش خبرگزاری بسیج، انتقاد به پدیده آقازادگی این روزها بیش از دیگر مصادیق رانت و فساد در افکار عمومی و شبکه‌های اجتماعی داغ است و اخبار زیادی درباره امکانات و رانت ویژه فرزندان و دامادها و اقوام مسئولان کنونی و سابق از مجلسی‌ها گرفته تا دولت و… منتشر می‌شود. از آنجایی که امروز نگاه‌ها بیش از گذشته به این موضوع جلب شده و حداقل این فهم عمومی (درست یا غلط) میان مردم شکل گرفته که مسیر پیشرفت تنها برای کسانی که دارای رانت خاصی هستند باز است، حساسیت‌ها به این موضوع تصاعدی زیاد شده و اعتراضات قابل توجهی را در پی داشته است. علت این حساسیت ویژه البته پیچیده نیست.
 

انتقاد به برگزاری مراسم ویژه برای عمامه‌گذاری فرزند سیدحسن خمینی که او را یادگار یادگار امام‌خمینی‌ (ره) می‌دانند یا انتصاب داماد رئیس‌جمهور بدون سابقه اجرایی به معاونت وزارت صمت، انتصاب داماد امام‌جمعه موقت تهران در سازمان برنامه و بودجه، برگزاری مراسم لاکچری عروسی برای فرزند سفیر ایران در فلان کشور، استفاده از رانت ویژه برای تحصیل در خارج از کشور از سوی فرزندان چندین مسئول کنونی و سابق و چندین و چند مصداق دیگر در شرایطی که مشکلات اقتصادی مردم به‌خصوص بیکاری جدی شده و گرفتاری خانواده‌ها از اقشار مختلف به‌ویژه اقشار ضعیف دامن‌گیر شده هم طبیعی است و هم خودبه‌خود باعث افزایش تصاعدی اعتراضات نسبت به رانت آقازادگی و پیشرفت و کسب مقام و سمت بدون داشتن صلاحیت‌های لازم شده است.

این مساله البته همان‌طور که در مصادیق ذکر شد تنها مربوط به رئیس‌جمهور یا وزرا و مدیران دولت و نمایندگان کنونی مجلس نیست چراکه امروز اعتراض به رانت آقازادگی و استفاده از فرصت‌های ویژه‌ای که تنها در دسترس فرزندان و اقوام مسئولان ادوار مختلف است شامل حال همه گروه‌ها و جناح‌های سیاسی شده و امروز مردم شاهد استفاده از فرصت‌های کار و شغلی از سوی فعالان سیاسی و اقتصادی احزاب و گروه‌های مختلف کشور هستند. مردم هم البته دیگر تمایزی بین اینکه آقازاده اصلاح‌طلب است یا اعتدالی یا اصولگرا قائل نیستند و همه را یکسان می‌دانند و به جمله آنها معترضند. البته واضح است این اعتراضات که در یکی، دو سال اخیر تشدید هم شده بیشتر پیرامون کسانی است که این روزها در کشور مسئولیت دارند، چراکه آنها علاوه‌بر اینکه تعدادشان بیشتر است، بیشتر هم زیر ذره‌بین هستند و به همین علت است که خبر مربوط به داماد رئیس‌جمهور، پدر داماد رئیس‌جمهور یا فرزندان وزرا و اقوام نمایندگان مجلس با سرعت بیشتری کشف و منتشر می‌شود. اما از آنجایی که از سال ۹۲ دولت در دست اصلاح‌طلبان و اعتدال‌گراهاست و از سال ۹۴ هم مجلس به دولت اضافه شده، امروز این طیف از مسئولان در کانون توجهات عمومی هستند و قاعدتاً با مصادیقی که در بالا ذکر شد نیاز به تلطیف فضا و کاهش فشار افکار عمومی میان آنها بیشتر از دیگر فعالان سیاسی در کشور دیده می‌شود که حضور مسعود پزشکیان در برنامه «اینجا» که یکشنبه شب از شبکه چهار سیما با موضوع بررسی مساله آقازادگی و شایسته‌سالاری روی آنتن رفت در همین رابطه قابل تعریف است.

اما چرا مسعود پزشکیان به نمایندگی از اصلاح‌طلبان در برنامه‌ای حاضر شد که هدفش نقد رانت و پدیده آقازادگی بود؟

مسعود پزشکیان، نایب‌رئیس مجلس شورای اسلامی تا پیش از این میان فعالان سیاسی اصلاح‌طلب چهره‌ای مشهور بود که نه‌تنها نسبتی با فساد و رانت‌خواری ندارد، بلکه اقوام و فرزندان وی هم از این چالش مبرا هستند. او البته سال‌هاست که میان اصلاح‌طلبان چهره‌ای ساده زیست به حساب می‌آید که می‌تواند به‌عنوان یک نماد کل از جریان اصلاحات، به دفاع از عدالت و دوری از رانت‌خواری بپردازد. همین عوامل هم او را به برنامه‌ای چالشی کشاند تا از جایگاه نایب‌رئیسی مجلس شورای اسلامی، آقازادگی و رانت‌خواری را نقد کند و چهره مجلسی را که این روزها درگیر ماجراهایی چون برگزاری جلسه غیرعلنی برای رسیدگی به برخورد یک کارمند ساده با نماینده سراوان، یا عبور از کنار بودجه غیرشفاف و رانت‌زای دولت یا بعضاً دریافت حقوق‌های نجومی است، ترمیم کند. مجلسی که در این روزها عمیقاً درگیر وقایع اینچنینی است و حتی درشرایطی به‌سر می‌برد که حجت‌الاسلام زائری، به‌عنوان یک فعال اجتماعی و شناخته شده به‌سادگی نمایندگان را به چالش می‌کشد و در تلویزیون می‌گوید: «شرم بر این مجلس، شرم بر این مسئولان، شرم بر کسانی که به جای درد مردم، مساله‌شان این است که فیلم را چه کسی گرفته است و برویم پدر او را دربیاوریم! من به‌عنوان یک آخوند، شما به‌عنوان یک مجری، همه ما باید به خودمان بگوییم کجا داریم می‌رویم و چه بلایی قرار است سر بچه‌های‌مان بیاید.»

در این شرایط برنامه یکشنبه‌شب شبکه چهارم سیما با حضور مسعود پزشکیان برگزار شد و البته بر خلاف انتظاری که در بالا توصیف شد جلو رفت. مسعود پزشکیان در این برنامه و در جریان دفاع از عدالت و نقد رانت‌خواری به هیچ عنوان موفق عمل نکرد و حداقل در سه مورد اظهاراتی داشت که هم وجهه خود را خدشه‌دار کرد و هم به شائبه‌ها درخصوص عملکرد مجلس و دولت افزود. او در بخش اول سخنان خود به دفاع از انتصاب داماد رئیس‌جمهور به معاونت وزارت صمت پرداخت و بدون اطلاع دقیق از ماجرا، فضای شکل گرفته در جامعه را هم مورد نکوهش قرار داد و درباره اینکه چرا فشار افکار عمومی و رسانه‌ها باعث شده که داماد رئیس‌جمهور از سمت خود انصراف داده و کنار برود، ابراز داشت که این جو «ناجوانمردانه‌» است. نایب‌رئیس مجلس در این قسمت از اظهارات خود که فاقد هرگونه ارائه سند درخصوص رزومه داماد رئیس‌جمهور مخصوصاً سابقه کاری او در گذشته و در ادارات دولتی یا مجموعه‌های غیردولتی است، ابراز کرد این فرد اگر به خارج برود در هر کشوری او را روی سر می‌برند. این اظهارنظر البته به سرعت با واکنش افکار عمومی هم مواجه شد و در اولین سوال، بسیاری از او پرسیدند که در کجای عالم کسی که سابقه کاری روشنی ندارد یک شبه معاون وزیر می‌شود؟ خیلی‌ها البته در رزومه داماد رئیس‌جمهور دقیق‌تر هم شدند و اظهار کردند که وی چگونه بدون سابقه کاری با تحصیل در دوره دکتری رشته زمین‌شناسی گرایش نفت و گاز در دانشگاه آزاد اسلامی تهران شمال توانسته به معاونت وزارت صنعت، معدن و تجارت برسد؟ اینها همه در کنار ده‌ها سوال دیگری است که در یکی دو روز گذشته دوباره در افکار عمومی بازتولید شده است.

در بخش دوم او به دفاع از نماینده سراوان پرداخت و گفت: «در حق محمدباسط درازهی، نماینده سراوان جفا شده است.» او البته در پاسخ به سوال مجری که می‌گوید «آیا ایشان (درازهی نماینده سراوان) برای نظارت به آن اداره رفته بود؟» از پاسخ طفره می‌رود و تنها به این نکته اکتفا می‌کند که بگوید: «در یک مملکت نماینده واقعاً باید جایگاهش این باشد که حتی اجازه ورود به یک اداره را نداشته باشد؟ اول می‌گوییم نماینده ناظر است بعد می‌گویم دربان می‌تواند نماینده را به اداره راه ندهد؟» در مقطع سوم پزشکیان، به جای تلاش برای تزریق آرامش بر افکار عمومی در شرایط سخت اقتصادی و همدردی با مردم، می‌گوید مدیریت دولتی در این کشور برای کسی خیری ندارد. نائب‌رئیس مجلس در اظهاراتی که ظاهراً خالی از گلایه هم نیست، توضیح می‌دهد وضعیت زندگی‌اش با سابقه مدیریت دانشگاهی و دولتی به‌شدت متفاوت از کسانی است به سراغ کارهای خصوصی رفته‌اند. او البته می‌گوید در این سال‌ها مداوم به مدیران دولتی تذکر داده‌اند که نباید فعالیت خصوصی داشته باشند و تاکید می‌کند همین شرایط هم باعث شده که از نظر اقتصادی وضع مدیران دولتی کشور تفاوت زیادی با مدیران بخش خصوصی داشته باشد.

 

 

منبع: فرهیختگان

ارسال نظرات
پر بیننده ها