دانایی فر مشاور معاون اول رياست جمهوري:

شرکت های ایرانی در بحث صادرات یک نوع جهاد انجام می دهند/ ظرفيت ٤ تا ٥ ميليارد دلاری صادرات در استان مرکزی/ از ظرفیت تردد 6 میلیون زائر استفاده کنیم

سفير سابق ايران در عراق گفت: شرکت های ایرانی در صادرات یک نوع جهاد می کنند به این دلیل که اینکار دردسرهای بزرگی دارد و با موانع زیادی مواجه می شوند که البته همه آنها با رایزنی و برنامه دقیق قابل حل است.
کد خبر: ۹۰۹۸۴۸۴
|
۱۸ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۵۹

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی؛ حسن دانایی فر در نشست کارگروه توسعه صادرات غیرنفتی استان مرکزی گفت: در طی ۱۶ سال گذشته بیشترین صادرات ایران به کشور عراق بوده که علی‌رغم مشکلات اقتصادی کشور میزان صادرات کاهش نداشته است.

وی افزود: سالانه ۶ میلیون زائر درمسیر ایران و عراق رفت و آمد می کنند و ۱۸ درصد عراقی ها برای درمان به ایران و به ویژه به پایتخت سفر می کنند که باید در استفاده از این ظرفیت برنامه ریزی دقیقی انجام شود.

مشاور معاون اول رئيس جمهوری اظهار داشت: 25 میلیون متر مکعب صادرات گاز به کشور عراق انجام می شود که از طریق دو خط گاز نفت خانه بغداد و خرمشهر به بصره صورت می‌گیرد و همچنین بیش از ۱۳۰۰ مگاوات میزان صادرات برق ایران به کشور عراق است که نشانه قابل‌توجه بودن روابط ایران و عراق در حوزه انرژی است.

وی افزود: ۳.۵ میلیارد دلار صادرات انرژی به کشور عراق مورد انتظار ماست که بخش قابل توجه آن انجام شده است و طی این دو ماه پایانی سال تکمیل خواهد شد.

مسئول گسترش روابط اقتصادي ايران با كشورهاي عراق و سوريه بیان داشت: تا پیش از ماجرای داعش ۴.۴ میلیارد دلار پروژه توسط بخش دولتی و خصوصی در کشور عراق انجام میشده است که تمام پروژه‌ها متوقف شده است و هنوز هم این موضوع ادامه دارد که این موضوع فقط مربوط به ایران نیست.

وی افزود: اگر مشکلات را پیگیری نکنیم مثل فنر بر می گردند و به همین خاطر برای پیگیری مطالبات باید به هنگام باشیم نه به‌روز و باید با پیگیری مطالبات، نگرانی‌ها را مرتفع کنیم.

مشاور معاون اول رئيس جمهوری تصریح کرد: شرکت های ایرانی در صادرات یک نوع جهاد می کنند به این دلیل که اینکار دردسرهای بزرگی دارد و با موانع زیادی مواجه می شوند که البته همه آنها با رایزنی و برنامه دقیق قابل حل است چون معامله ها از راه دور صورت می‌گیرند و رقبای داخلی و خارجی هستند و باید با در نظر گرفتن امنیت و لحاظ کردن شاخص‌ها و استانداردها بازار را در اختیار بگیریم.

وی افزود: استان مرکزی دارای جایگاه صنعتی و کشاورزی ویژه‌ای است و می‌طلبد ظرفیت صادرات خود را به کشور عراق تا پنج میلیارد دلار افزایش دهد.

مسئول گسترش روابط اقتصادي ايران با كشورهاي عراق و سوريه تأکید کرد: خوشبختانه موافقت‌نامه همکاری بلند مدت ایران و سوریه امضا شده که آقای جهانگیری بدین منظور در بهمن‌ماه به سوریه سفر می‌کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: باید سازوکارها را اصلاح کنیم و از طریق اتاق مشترک ایران و عراق مشکلات و مسائل را پیگیری کنیم و توجه داشته باشیم که عراق یک بازار است و هم یک توسعه محسوب می شود.

ارسال نظرات
آخرین اخبار