روز گذشته مستندهای «الف الف پاریس»، «سازمان»، «ردی از یک مرد»، «دختر ستاره ایران»، «سایه نابودی» و ... در جشنواره عمار اکران شد.
کد خبر: ۹۰۹۸۵۲۸
|
۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، نهمین دوره جشنواره مردمی فیلم عمار وارد روزهای پایانی خود شده است و فیلم‌هایی که شانس فانوس این جشنواره را دارند یکی پس از دیگری به نمایش درآمده و مورد استقبال قرار می‌گیرند. هشتمین روز جشنواره همراه با رونمایی از دو مستند جدید با نام‌های «دختر ستاره ایران» و «سازمان» بود. مستندهایی که با حضور جمعیت زیاد مخاطبان اکران شد و مورد استقبال نیز قرار گرفت. در این روز هم‌چنین مستندهای «سایه نابودی» به کارگردانی ساسان فلاح‌فر، «الف الف پاریس» به کارگردانی حسین شمقدری، «ده هفتادی‌ام» به کارگردانی مظفر حسینخانی و... اکران شد. 

بیشتر بخوانید

صفر تا صد سازمان مجاهدین خلق در جشنواره عمار رونمایی شد

مستند سازمان به کارگردانی محمدرضا هراتی یکی از دو مستندی بود که در این روز رونمایی شد. سالن اکران این فیلم کاملا پر شد تا این فیلم نیز در کنار آثاری هم‌چون «تهران دمشق» و «عابدان کهنز» پر مخاطب‌ترین آثار لقب بگیرد. 

مستند سازمان روایتی صفر تا صدی از سازمان مجاهدین خلق و فعالیت‌های آن در سال‌های مختلف قبل و بعد از انقلاب است. روایت مستند از سال 1342 و همزمان با تبعید امام آغاز شده و تا سال 1368 ادامه پیدا می‌کند که در هر مقطع از تاریخ و با توجه به فعالیت‌های سازمان مجاهدین خلق، داستان این گروه مورد نقد و بررسی قرار می‌گیرد. از جمله کلیدواژه‌های مهمی که در این مستند 80 دقیقه‌ای بررسی می‌شود می‌توان به نامه سازمان به امام و درخواست حمایت و رد شدن این درخواست از سوی ایشان، تغییر ایدئولوژی سازمان به ریاست تقی شهرام، کنار گذاشته شدن شهرام و روی کارآمدن مسعود رجوی، اتفاقات سال‌های 1360 و بمب‌گذاری در دفتر ریاست جمهوری، حضور سازمان مجاهدین خلق در عراق و تشکیل اردوگاه اشرف و ... اشاره کرد. 

مستند روایت کلی از فعالیت‌های سازمان دارد و سعی دارد تا تمام کارهای این گروه را در یک پازل کامل ببیند. این مساله باعث شده است تا عده‌ای از مخاطبان احساس کنند که تمام ماجرا برایشان بیان شده است و در مقابل عده‌‌ای دیگر بگویند که مستند از بسیاری از وقایع مهم به صورت گذرا عبور کرده است. 

«دختر ستاره ایران» به جشنواره عمار آمد؛ چه شد که در تولید بنزین خودکفا شدیم؟ 

مستند دختر ستاره ایران به کارگردانی محمدتقی رحمتی، مستند دومی بود که در روز هشتم جشنواره عمار رونمایی شد. کارگردان این مستند که پیش از این مستند «به نام پدر» را نیز در روزهای ابتدایی جشنواره رونمایی کرده بود، با ساخت این فیلم نشان داد که تا چه اندازه به نمایش دستاوردهای انقلاب در آستانه چهل سالگی آن علاقه‌مند است. 

ستاره خلیج فارس، بزرگ‌ترین پالایشگاه میعانات گازی جهان است که در جنوب ایران در حال ساخت است. البته به دلیل تحریم‌ها، شرکت خارجی که مسئولیت سازندگی این پالایشگاه را برعهده دارد، کار به صورت نیمه رها کرده و به دنبال باج‌خواهی است. مهندسان ایرانی در برابر این کار، یک تصمیم مهم می‌گیرند و آن هم این است که خودشان کار ساخت این پالایشگاه را به اتمام برسانند. آنان تا ساعت‌های پایانی منتهی به سال تحویل، کار را تمام کرده و پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس وارد چرخه می‌شود. با ساخت این پالایشگاه، ایران به عنوان دومین تولیدکننده بنزین جهان، به خودکفایی رسیده و به جای واردات به صادرات بنزین می‌رسد. 

پس از پایان این فیلم، قرار بود که نشست خبری آن با حضور کارگردان این اثر برگزار شود اما این نشست خبری برگزار نشد. 

«الف الف پاریس» و فرار به آن سوی آب‌ها

مستند الف الف پاریس، جدیدترین مستند حسین شمقدری است که در جشنواره عمار به نمایش درآمد. این مستند که پیش از این نیز در محافل مختلف اکران شده بود و واکنش‌های مختلفی را به همراه داشت، در روز هشتم جشنواره نیز برای مخاطبان به نمایش درآمد. 

داستان الف الف پاریس، ماجرای اتفاقات سال 88 و فتنه‌ای است که توسط دشمن در کشور راه‌اندازی شد. حمزه غالبی، در ماجرای انتخابات سال 1388، مسئولیت شاخه جوانان و دانشجویی ستاد میرحسین موسوی را برعهده می‌گیرد. یک هفته پس از انتخابات و پس از آشوب‌هایی که توسط او به راه انداخته می‌شود، دستگیر و زندانی می‌شود. او دو راه را در برابر خود می بیند یا باید فرار کند و یا در کشور بماند و زندانی شود. غالبی به فرانسه فرار می‌کند و هنوز نیز در این کشور اروپایی ساکن است. این مستند روایتی از روزهای سال 88، فرار حمزه غالبی به فرانسه و زندگی او در این کشور است. 

پرتره «ابوحامد» در جشنواره عمار

مستند «ردی از یک مرد» به کارگردانی محسن اردستانی، روایتی متفاوت از ابوحامد یکی از شهدای مدافع حرم لشکر فاطمیون است. این شهید که فرمانده این لشکر بوده است و با بسیاری از شهدای مدافع حرم ایرانی هم‌رزم بوده است، ماجرایی متفاوت دارد. او سال‌ها در جنگ 8 ساله ایران و عراق جنگید و پس از این که در سوریه اتفاقاتی رخ داد وارد این کشور شد تا از حرم آل‌الله دفاع کند. 

در این مستند پرتره، بخش‌هایی از زندگی او، فعالیت جهادی‌اش، عملیات‌ها و ... دیده می‌شود. این مستند 30 دقیقه‌ای با استقبال خوبی از سوی مخاطبان همراه بود. 

آزادی «دیرالزور» را مستندساز ایرانی گزارش می‌کند

ساسان فلاح‌فر یکی از مستندسازان پرکار حوزه مقاومت و بحران است. او امسال نیز با چند مستند در جشنواره عمار حضور پیدا کرده است که یکی از این مستند‌ها، فیلم 42 دقیقه‌ای «سایه نابودی» است. این مستند روایتی عینی از جنگ در استان دیرالزور که یکی از آخرین پایگاه‌های داعش بوده است، می‌باشد. در عملیات آزادسازی این استان، پاک‌سازی چند محور به دوش تیپ فاطمیون قرار داده می‌شود که عملیات‌های آنان در این مستند به نمایش درآمده است. علاوه بر این، فلاح‌فر تلاش کرده است تا گوشه‌هایی از پشت صحنه این جنگ را نیز به نمایش دربیاورد. رفتار با اسرای داعشی، روحیه جهاد و شجاعت نیروها، بخش‌هایی از همین پشت صحنه جنگ است. 

ارسال نظرات