خبرهای داغ:
رئیس دانشگاه فرهنگیان خراسان شمالی مطرح کرد:
توسعه سیاسی از مفاهیم جامعه شناختی است که در اصطلاح به معنای افزایش ظرفیت و کارایی یک نظام سیاسی در حل و فصل تضادهای منافع فردی و جمعی، ترکیب مردمی بودن، آزادی و تغییرات اساسی در یک جامعه است.
کد خبر: ۹۰۹۸۷۶۵
|
۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۰
نقش دانشگاه ها در تدریس سیاست 
 

رئیس دانشگاه  فرهنگیان خراسان شمالی، در گفتگو با سرویس خبری بسیج علمی درباره نقش دانشگاه‌ها در توسعه سیاسی اظهار کرد: برای روشن شدن نقش دانشگاه‌ها در توسعه سیاسی کشور لازم است ابتدا به مفهوم واژه توسعه سیاسی پرداخته و آنرا از چند جنبه بررسی کنیم و سپس نقش دانشگاه‌ها را در توسعه سیاسی کشور از دیدگاه امام خمینی (ره) بیان کرده و نشان دهیم بسیاری از انقلاب‌ها و تحولات سیاسی سرمنشأ دانشگاهی دارد.

حبیب صفرزاده افزا ادامه داد: توسعه سیاسی در معنا و مفهوم امروزی آن، فراگردی است که بعد از جنگ جهانی دوم به‌وجود آمد. با وجود پیشرفت‌های شگرف در زمینه توسعه سیاسی، هنوز ابهامات زیادی در رابطه با این دانش‌واژه وجود دارد و دانشمندان حوزه‌های متفاوت، تعاریف گوناگونی از توسعه سیاسی ارائه می‌کنند.


وی در بیان اهداف توسعه سیاسی گفت: از اهداف توسعه سیاسی می‌توان به پیشرفت صنعتی شدن، رفع فقر، رفع وابستگی، ایجاد تحولات ساختاری در تمام بخش‌های جامعه و گذار از حالت نامطلوب زندگی گذشته به شرایط بهتر را نام برد.


صفرزاده افزود: آنچه در بسیاری از کشورها بویژه در ایران (از مشروطه تا انقلاب اسلامی) رخ نمود، توسعه‌ای وابسته و مطابق الگوهای غیربومی از لحاظ فرهنگی و اعتقادی بود. نظریه‌پردازان «نوسازی» معتقد بودند که در جریان نوسازی و توسعه هر آنچه را که رنگ و بوی دین و سنت دارد باید کنار گذاشت و به توسعه و نوسازی جوامع، مطابق الگوهای غربی با مبانی سکولار پرداخت.


وی در بیان دیدگاه امام خمینی (ره) درباره توسعه سیاسی اضافه کرد: توسعه سیاسی از دیدگاه بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران اما کمی متفاوت از دیدگاه سیاستمداران و جامعه‌شناسان غربی است، امام خمینی (ره) عقلانيت سعادت محور و اجتهاد و ولايتِ فقيه عادل را از ویژگی‌های توسعه سیاسی جامعه اسلامی می‌دانند که بدون عقلانیت و همراهی ولی فقیه هر حرکتی در جامعه رخ دهد جنبه توسعه و پیشرفت سیاسی ندارد بلکه در ابعاد وسیع آن به ضرر اجتماع مردمی آن کشور خواهد بود.

 

رئیس دانشگاه  فرهنگیان خراسان شمالی ادامه داد: تاریخ تحولات ایران نشان می‌دهد که قوم ایرانی همواره مردمی آزادمنش و آزادی‌خواه بوده است. ایرانیان جزو اولین قومی بودند که حکومت را بر مبنای ارزش‌های اخلاقی، ساختاری و با تکیه‌بر نهادهای اجتماعی و سازمان ملی به وجود آوردند و در میان آن‌ها آزادی بیان و دادوستد اندیشه رواج فراوان داشت چه آن زمان انقلاب مشروطه که از قهوه‌خانه‌ها و کافه‌ها شکل گرفت و چه در زمان انقلاب اسلامی که دانشجویان و دانشگاهیان سنگ بنای آن را در کف خیابان‌ها و زیر پرچم اسلام و با وحدت کلمه و پیروی از ولی فقیه نهادند.


وی افزود: توسعه سیاسی کشور از حیث مشارکت سرنوشت‌ساز ملت و انتخاب وکلای اصلح و در راستای حمایت و نظارت در حسن اجرای برجام و دیپلماسی‌های اقتصادی دولت یکی از تاثیرات شگرف حضور دانشگاهیان در این عرصه بوده که‌ قطعا منافع ملک و ملت به این حرکت دانشجویی نیازمند است.


این مسئول دانشگاهی در ادامه گفت: بی‌شک یکی از مهمترین مولفه‌های توسعه پایدار و همه جانبه در هر کشوری توسعه نیروی انسانی آن کشور است با توسعه آموزش عالی در کشور بعد از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی از یک سو زمینه تربیت نیروی انسانی متخصص و ماهر فراهم شده و از سوی دیگر با توسعه سیاسی دانشگاه‌ها همراه بوده است.


وی اضافه کرد: با ایجاد دانشگاه‌ها در استان فرصتی بوجود آمد تا از نعمت حضور استاد و دانشجو برخوردار شویم، بدون شک قشر دانشگاهی بخوبی توانسته‌اند در مناسبات سیاسی کشور و استان نقش تعیین‌کننده و اثرگذار داشته باشند. این اثرگذاری در دولت‌های مختلف ادامه داشته و یکی از پایه‌های سیاست در کشور و استان بوده است.


به گفته صفرزاده جنبش دانشجویی در تحولات سیاسی و شکل دادن به جریانات سیاسی بویژه در مقاطع حساس اثرگذاری خود را به نمایش گذاشته است و این به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده که بستر فعالیت، حضور سیاسی و آزادی بیان، قلم و اندیشه را برای دانشجویان فراهم کرده است.

ارسال نظرات