خبرهای داغ:
حجت الاسلام و المسلمین زمانی، عربستان را زادگاه جریان تکفیر دانست و گفت: اکنون آن چیزی که فراتر از «تنازع»، دامان جهان اسلام را گرفته، «تکفیر» است و در حدود ده سال اخیر، یک میلیون و ۲۰۰ هزار انسان که اکثراً از اهل سنت هستند، قربانی تکفیر شده‌اند.
کد خبر: ۹۰۹۸۹۸۴
|
۲۰ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۶

به گزارش  سرویس  طلاب  و روحانیون خبرگزاری بسیج، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدحسن زمانی، در همایش «راهکارهای مواجهه با اندیشه‌های افراطی و تکفیری» که با حضور علمای شیعه و اهل سنت مناطق تلفیقی استان فارس، در سالن اجتماعات شهید امامی فرمانداری ویژه شهرستان لارستان برگزار شد، با اشاره به آیاتی از قرآن، ضرورت وحدت و انسجام و دوری از تنازع را تشریح و تصریح کرد: اتحاد اجتماعی امت اسلامی طبق آیات قرآن، با توحید ربوبی و توحید عبادی ارتباط تنگاتنگی دارد و موضوع بسیار مهمی است.

 

«تکفیر» دامان اسلام را گرفته است

رئیس دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری، تنازع را سبب سست شدن جهان اسلام و از بین رفتن قدرت و شوکت آن عنوان کرد و افزود: اکنون آن چیزی که فراتر از «تنازع»، دامان جهان اسلام را گرفته، «تکفیر» است.

وی به نمونه‌هایی همچون سوریه، افغانستان، عراق و یمن اشاره کرد و تنازع و جنگ داخلی را یکی از محرّمات قرآنی خواند و گفت: چگونه اندیشمندان و بزرگان این کشورها به کار تفسیر و تحلیل و مقابله با اندیشه‌های انحرافی بپردازند، در حالی که در جستجوی امنیت و رفاه و آرامش هستند!؟

 

عربستان؛ زادگاه جریان تکفیر

حجت الاسلام و المسلمین زمانی، اوضاع کنونی مسلمانان و کشورهای اسلامی را موجب غصه و دلخونی پیامبر اکرم (ص) دانست و با اشاره به تاریخ شکل‌گیری اندیشه «تکفیر» در جهان اسلام، اظهار کرد: به اعتقاد من، عربستان زادگاه جریان تکفیر است و همچنان به اصطلاح عالمانی در آنجا هستند که سبب قتل مسلمانان زیادی در جهان می‌شوند.

 

آماری تاسف آور!

وی در تشریح اختلافاتی که از صدر اسلام میان اندیشه‌ها، مذاهب و مکاتب فکری دینی وجود داشته، برخی از جدال های فکری را عادی دانست و افزود: در همان قرن‌های اولیه هم متاسفانه عده‌ای بر سر این اختلافات فکری، انسان هایی را کشتند که خلاف سیره پیامبر رحمت بود، اما فاجعه اینجاست که در حدود ده سال اخیر، یک میلیون و ۲۰۰ هزار انسان که اکثراً از اهل سنت هستند، قربانی تکفیر شده‌اند.

مسئول دفتر امور اجتماعی و سیاسی حوزه‌های علمیه، آمار بالای کشته‌ها و قربانیان تکفیر و فجایع و خشونت‌های گروه های افراطی را در تاریخ اسلام بی‌سابقه خواند و تصریح کرد: اگر پیامبر عزیزمان هم‌اکنون زنده و حاضر بودند برای این فجایع خون می‌گریستند.

 

زیارت و توسل در اکثر مکاتب اسلامی وجود دارد

وی به برخی سفرهای خود به کشورهای اسلامی اشاره کرد و ضمن تشریح اندیشه‌های مذاهب اسلامی، بیان داشت: مفاهیمی مانند زیارت و توسل در اکثر مکاتب اسلامی وجود دارد و حتی علمای قدیم و معاصرشان مورد تکریم هستند.

رئیس دبیرخانه کنگره جهانی مقابله با جریان های افراطی و تکفیری، روایاتی معتبر از منابع اهل سنت خواند و اضافه کرد: از قرن‌های نخست اسلام، مذاهب مختلف اهل سنت زیارت بزرگان و علما را به رسمیت می‌شناختند، اما اکنون عده‌ای نادان در جهان اسلام، افرادی را به دلیل چنین افکاری تکفیر می‌کنند و به شهادت می‌رسانند.

 

وحدت؛ نیاز امروز جهان اسلام

به گزارش حوزه نیوز، حجت الاسلام والمسلمین زمانی در پایان، پس از اشاره‌ای گذرا به مقابله فداکارانه مردم و علمای اهل سنت با جریان های تکفیری، تأکید کرد: مهم‌ترین نیاز امروز امت اسلامی، ایمان حقیقی، وحدت و تحمل افکار مخالف است و باید به جایی برسیم که مسلمانان از صمیم قلب مسلمان دیگر را از هر مذهب اسلامی، دوست داشته باشند.

ارسال نظرات