خبرهای داغ:
مدیر آموزشگاه فنی و حرفه‌ای صالحین استان قم گفت: این آموزشگاه همچون گوهری قیمتی در حلقه اقتصاد مقاومتی می درخشد و ظرفیت‌های بالایی در ارائه آموزش‌های مهارتی و تربیت نیروی کار متعهد و کارآمد دارد.
کد خبر: ۹۰۹۹۲۷۲
|
۲۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۱
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، آموزشگاه فنی و حرفه‌ای صالحین استان قم یکی از مراکزی است که از یک سو با قشر‌های مختلف مردم بخصوص بسیجیان و از سوی دیگر با مراکز تخصصی مهارت‌های فنی و حرفه‌ای مرتبط است و از این جهت، ظرفیت بالایی را در راستای تربیت نیروی انسانی متعهد و ماهر در استان ایجاد کرده است.
در این راستا و به منظور آشنایی بیشتر با آموزشگاه فنی و حرفه‌ای صالحین استان قم، گفتگویی با «سید محمدمهدی شمس الدینی» مسئول  آموزشگاه انجام شده است:

تاریخچه تشکیل آموزشگاه به چه زمانی بر می‌گردد؟
آموزشگاه فنی و حرفه‌ای سال ۱۳۸۱ طی ابلاغی که از سوی سپاه به کل استان‌ها اعلام شد، تحت عنوان کانون بسیج تاسیس گردید و قم از جمله معدود استان‌هایی بود که از آن استقبال و کانون را در همان سال راه اندازی کرد؛ در آن زمان دوره‌هایی مثل آموزش رایانه، خیاطی، گلدوزی، صنایع دستی و... دایر شده بود و خانواده‌ها را درگیر می‌کرد به طوری که محصولات صنایع دستی تولیدی خود را می‌فروختند.
 
آموزشگاه حرفه ای صالحین؛ گوهری درخشان در حلقه اقتصاد مقاومتی

فعالیت کانون بسیج تا چه سالی ادامه یافت؟
فعالیت کانون تا حدود سال ۱۳۹۰ در همین مکان فعلی یعنی خیابان اراک، جنب پل نیروگاه، ادامه داشت و از سال ۹۰ به بعد، کانون بخش آموزش خود را به معاونت تربیت و آموزش بسیج یعنی «صالحین» داد. در ابتدا آموزش تیراندازی، بدنسازی و خیاطی و رایانه فعال بود، اما به دلیل کاربری اداری ساختمان، ابزار و تجهیزات سالن تیراندازی و بدنسازی جمع شد. این روند تا سال ۹۵ با ایجاد رشته‌هایی همچون هنر‌های تجسمی، صنایع دستی، طراحی دوخت و فناوری اطلاعات ادامه داشت.

ادامه کار فنی و حرفه‌ای صالحین بر چه محوری استوار بود؟
از سال ۹۵ رویکرد عوض شد و دوره‌های کاربردی دیگری برای همه قشر‌های مختلف بسیج تعریف گردید از جمله رفتیم سراغ تولیدی‌های خیاطی و دیدیم رشته خیاطی «برادران» در فنی و حرفه‌ای وجود ندارد، با رایزنی‌های صورت گرفته، مجوز رشته مزبور را اخذ کردیم و در تابستان ۹۶، این مهارت را برای جمعی از برادران متقاضی آموزش دادیم. پس از مدتی بر اساس نیاز سنجی که داشتیم، مجوز تعمیرکار تلفن همراه و تبلت را اخذ کردیم و با استفاده از بهترین مربی‌های استان، اولین دوره این مهارت را با ۱۵ نفر در تابستان ۹۶ دایر کردیم و امسال سومین دوره آموزش تعمیر تلفن همراه برگزار شد.

نوآوری هم در ایجاد رشته‌های مورد نیاز مرکز داشته اید؟
بله؛ ما یک دوره رشته اسب سواری را آوردیم در فنی و حرفه‌ای و در حال ثبت نام هستیم و به طور کلی گواهی‌های شرکت در دوره و گواهینامه بین المللی معتبر و شناخته شده بین ۱۸۶ کشور ارائه می‌شود؛ همچنین دوره زعفران کاری، زنبورداری، قارچ، بازرگانی و امور مالی MBI کارشناس ارشد کسب و کار که حدود ۱۰۰ نفر طی دو سال این دوره‌ها را گذرانده اند. در حال حاضر هم دوره حسابداری مقدماتی و آشنایی با نرم افزار هلو را دایر کرده ایم.

بر اساس چه معیار‌هایی دوره‌ها را تعریف و اجرا می‌کنید؟
هر گروهی از افراد جامعه مثل پایگاه‌های بسیج، مساجد و قشر‌ها و گروه‌های مختلف، برای برگزاری دوره‌ای اعلام نیاز کنند، ما با پیگیری اخذ مجوز و تدارک مربی کارآزموده، همان دوره را تعریف و اجرا می‌کنیم. در حال حاضر مجوز برگزاری حدود ۸۰ دوره را داریم. برخی دوره‌ها را به صورت تئوری در اینجا برگزار می‌کنیم و برای کار عملی به مراکز مرتبط می‌فرستیم مثل دوره تراش گوهر، سنگ طلا و جواهر و دام وطیور.

هزینه و نحوه ثبت نام دوره‌ها به چه شکلی هست؟
علاقمندان می‌توانند جهت اطلاع از جزییات دوره‌های مرکز به آدرس www.salehin110.ir و یا بعد از ظهر‌ها به محل آموزشگاه واقع در کنار پل نیروگاه و یا به شماره ۰۹۱۹۶۹۱۹۴۴۰ در سروش مراجعه و یا با همین شماره تماس حاصل نمایند.
برای مراجعان مختلف شامل عموم مردم و اعضای عادی بسیج، جانبازان، نیرو‌های مسلح، فعالان حلقه‌های صالحین و گروه های متقاضی از ارگان‌های مختلف، تخفیفاتی از ۵ تا ۳۰ درصد بر اساس نرخ ثبت نامی دو سال قبل در نظر گرفته شده است. حتی ما دوره رایگان تدوین فیلم هم در این مرکز برگزار کردیم.

ارزیابی شما از هزینه پایین و خروجی مطلوب دوره‌های آموزشی چیست؟
تلاش کرده ایم دوره‌ها را با مناسب‌ترین شهریه برگزار کنیم البته این نرخ پایین، به هیچ وجه از کیفیت دوره‌های آموزشی نخواهد کاست بلکه معتقدیم هر جا روحیه و تفکر بسیجی و داوطلبانه و از جان و دل کار کردن وجود داشته باشد، معمولا کیفیت به بالاترین حد خود می‌رسد.

چه انتظاری از مردم و مسئولان دارید؟
انتظار می‌رود این مرکز و توانمندی‌های آن از طریق همایش ها، جلسات، تیزر‌های تبلیغاتی و ...، بیش از پیش به بسیجیان و خانواده‌های آنان و عموم علاقمندان معرفی شود، زیرا معرفی افراد آموزش دیده این مرکز به مراکز کاریابی و اشتغالزایی، نهایت منجر می‌شود به اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی و در واقع مرکز فنی و حرفه‌ای صالحین استان قم گوهری ارزشمند و درخشان در حلقه اقتصاد مقاومتی است.

از این که در این گفتگو شرکت کردید، متشکریم.
 
گفتگو/ ابوالفضل بمانی
ارسال نظرات
پر بیننده ها