معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: قبل از انقلاب تاکنون ارائه خدمت و کار در حوزه درمان از 100 درصد تا 9600 درصد در استان رشد داشته است.
کد خبر: ۹۰۹۹۶۷۵
|
۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۶:۰۸
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد، محمود نوری شادکام در نشست خبری با اصحاب رسانه استان گفت: ۴۹ پروژه درمانی در استان وجود داشت که با پیگیری‌های انجام شده ۱۴ پروژه از آن به افتتاح رسیده است و ۳۵ پروژه باقیمانده نیز در حال پیگیری و تکمیل است که تعدادی از آن‌ها تا پایان سال به بهره‌برداری می‌رسد، ۱۳ پروژه در بخش خصوصی نیز در استان افتتاح شده‌اند.

وی راه‌اندازی بیمارستان خون و آنکلوژی استان با ۱۲۰ تخت، تجهیز و راه اندازی فاز اول اورژانس بیمارستان شهید صدوقی، راه اندازی فاز اول مرکز ید درمانی، راه‌اندازی کلینیک‌های تخصصی ابرکوه و بافق را از جمله پروژه‌های افتتاح شده نام برد.

***دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه درمان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به دستاورد‌های انقلاب اسلامی در حوزه بهداشت و درمان گفت: قبل از انقلاب مرگ و میر مادران در حین زایمان ۴۰۰ در ۱۰۰ هزار بوده که اکنون این آمار به هشت مورد در ۱۰۰ هزار در استان یزد رسیده است و همچنین مرگ و میر اطفال قبل از انقلاب ۲۵۰ نفر در ۱۰۰۰ مورد بوده که اکنون به ۹ مورد در ۱۰۰۰ نفر رسیده است.

نوری شادکام با بیان اینکه قبل از انقلاب تاکنون ارائه خدمت و کار در حوزه درمان از ۱۰۰ درصد تا ۹۶۰۰ درصد در استان رشد داشته است، ادامه داد: قبل از انقلاب تعداد پزشکان عمومی ۱۱۳ نفر در استان بود که الان به هزار و ۳۱۰ نفر رسید و تعداد متخصص از ۷۷ نفر قبل از انقلاب به ۷۰۱ متخصص پس از چهل سال رسیده است، همچنین تعداد تخت‌های بیمارستانی مجموعا ۳۶۰ مورد بود که هم اکنون استان با بیش از سه هزار تخت به بیماران خدمت رسانی را انجام می‌دهند.

وی افزود: تعداد آمبولانس از ۴ دستگاه قبل از انقلاب به ۲۰۰ دستگاه، تعداد پایگاه‌های اورژانس از دو مورد به ۵۳ پایگاه، تعداد آزمایشگاه از ۶ مورد به ۱۳۶ آزمایشگاه در استان در چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی رسیده است و همچنین در حالی که قبل از انقلاب فقط یکی از شهرستان‌ها از بیمارستان بهره‌مند بود اکنون در همه شهرستان‌ها بیمارستان با انواع متخصص، فوق تخصص و تخت‌های بیمارستانی وجود دارد.

نوری شادکام با بیان اینکه قبل از انقلاب استان هیچ فوق تخصصی نداشت و اکنون ۷۰ فوق تخصص به مردم خدمت می‌کنند، تصریح کرد: قبل از انقلاب تعداد ۲۵ کارشناس پرستار، بهیار و کمک بهیار در استان خدمت رسانی می‌کردند در حالی که اکنون تعداد کارشناس پرستاری به دو هزار و ۴۲۸ نفر و مجموعا تعداد کارشناس پرستاری، پرستار، کمک بهیار و بهیار در استان به ۳ هزار و ۳۷۴ نفر رسیده که در واقع تقریبا هر تخت بیمارستانی در استان از یک پرستار بهره‌مند است.

***درآمد ۱۰۰۰ میلیارد تومانی استان از ارائه خدمات درمانی به افراد غیربومی

وی با بیان اینکه هر فرد در استان در سال گذشته تقریبا ۷ مرتبه خدمت درمانی دریافت کرده است، عنوان کرد: سال گذشته ۱۰ میلیون نفر در استان یزد از خدمات مختلف درمانی از یک ویزیت ساده تا پیوند‌های قلب و کلیه استفاده کرده‌اند که از این مجموع ۷.۵ میلیون یزدی و ۲.۵ میلیون نفر غیر بومی و از افراد خارج از استان بوده‌اند که به واسطه استفاده افراد غیر بومی و همراهان آن‌ها از خدمات و امکانات استان هزار میلیارد تومان درآمد به سیستم استان تزریق که در حوزه‌های مختلف هزینه شده است.

***خدمت رسانی ۱۵ هزار نفر در حوزه سلامت استان

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد افزود: در استان یزد تقریبا ۱۰ هزار و ۵۰۰ نفر در مجموعه دانشگاهی و چهار هزار نفر در مجموعه‌های غیر دانشگاهی به مردم خدمات سلامت را ارائه می‌کنند و سعی بر این است که خدمات در اسرع وقت، با دقت، با بهترین کیفیت و با حفظ کرامت به مردم ارائه شود.

وی با اشاره به مشکلات و کمبود‌های امکانات درمانی در برخی شهرستان‌ها عنوان کرد: خاتم از بیمارستان استاندارد برخوردار نیست که ساخت بیمارستان در این شهرستان باید در اولویت قرار گیرد همچنین این شهرستان در خصوص امکانات رادیولوژی نیز دچار کمبود‌هایی است که تا ۲۲ بهمن این بخش راه‌اندازی می‌شود.

نوری شادکام با اشاره به آمار تخلفاتی که در حوزه درمان وجود دارد، تصریح کرد: با توجه به گزارش‌های مردمی در سال گذشته ۹۴ پرونده به حوزه درمان ارسال شده است که شامل تخلفات گوناگون در حوزه پزشکی، تعرفه‌ها و ... بوده است که برای ۸۱ پرونده رأی صادر شده است و مردم نیز می‌توانند تخلفات را از طریق سامانه پیامکی ۱۰۰۰۰۱۶۹۰ گزارش کنند.
انتهای پیام/د
ارسال نظرات