وزیر دارایی زیمباوه اعلام کرد این کشور در آینده‌ای نزدیک ارز دیگری را به جای دلار معرفی خواهد کرد.
کد خبر: ۹۰۹۹۸۷۴
|
۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۷

 

 
به گزارش خبرگزاری بسیج، پس از آن‌که کمبود دلار در زیمباوه باعث شد تا سیستم مالی این کشور دچار اخلال شود و فعالیت‌های اقتصادی کاهش یابد، وزیر دارایی زیمباوه گفت که تا ۱۲ ماه آینده دولت این کشور ارز دیگری را جایگزین دلار خواهد کرد. طی دو ماه اخیر کمبود دلار باعث وقفه در روند واردات کالا و افزایش ۱۵۰ درصدی بهای سوخت شده است.
 
زیمباوه سال ۲۰۰۹ میلادی و به دنبال بی‌ارزش شدن پول ملی خود، دلار را به عنوان واحد پولی خود برگزید و استفاده از ارزهای دیگری چون راند آفریقای جنوبی و پوند انگلیس در مبادلات را مجاز اعلام کرد. با این حال اکنون این کشور با کمبود دلار نقد در بازار و افزایش شدید تقاضا برای دلار مواجه شده است.  

متولی نکوبه، وزیر دارایی زیمباوه گفت ارز دیگری تا ۱۲ ماه آینده معرفی خواهد شد تا جایگزین دلار شود.
سال ۲۰۰۸ میلادی و به دلیل ابرتورم، پول زیمباوه تا آنجا بی ارزش شد که که اسکناس‌های میلیاردی چاپ شد. امرسون منگاوا، رئیس جمهور زیمباوه که جایگزین رابرت موگابه، دیکتاتور اسبق این کشور شد برای عمل به وعده خود در خصوص احیای اقتصاد زیمباوه با مشکلات زیادی مواجه است.

کنفدراسیون صنایع زیمباوه هشدار داده است به دلیل کمبود دلار، برخی از اعضایش دست از فعالیت کشیده‌اند.  برخی دیگر از کارخانه ها و معادن زیمباوه نیز هشدار داده‌اند در صورتی که تا پایان ماه جاری وضعیت تغییر نیابد، تعطیل خواهند شد.
ارسال نظرات