شهرستان ساوه قطب تولید انار ارگانیک با شهرت جهانی است ولی سرمازدگی موجب کف بری درختان این شهرستان و کاهش درآمد باغداران شده است به حدی که توان احیای باغات خود را ندارند و نمی توانند اقساط وام های دریافتی را پرداخت کنند.
کد خبر: ۹۱۰۰۰۲۸
|
۲۳ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی از ساوه،شهرستان ساوه قطب تولید انار ارگانیک با شهرت جهانی است ولی سرمازدگی موجب کف بری درختان این شهرستان و کاهش درآمد باغداران شده است به حدی که توان احیای باغات خود را ندارند و نمی توانند اقساط وام های دریافتی را پرداخت کنند به همین خاطر مسئولین وعده بخشودگی جرایم دیرکرد اقساط و مهلت چند ساله برای بازپداخت وام ها دادند ولی به گفته کارشناسان بودجه سال 98 در این زمینه کافی نیست تا بتواند به این وعده ها جامه عمل بپوشاند.
محمد اسدی باغدار و نایب رئیس شورای روستای قردین از توابع شهرستان ساوه در گفتگو با خبرنگارخبرگزاری بسیج، گفت: سرمازدگی از بلایای طبیعی است که دوبار در سالهای 1395 و 1386 باغات انار ساوه را خشک کرد و توان باغداران برای بازپرداخت وام های بانکی هم کم شد ولی متاسفانه وعده مسئولین درباره استمهال وام ها هنوز مبهم است ،  باغات سرمازده ساوه با تحقق وعده های مسئولین جان می گیرند.
وی افزود: کشاورزان با مشکلات خشکسالی ، سرمازدگی و آفات هرسال دست و پنجه نرم می کنند تا تولید محصولات غذایی کم نشود و امنیت غذایی کشور تامین شود ولی حمایت های مسئولین از حرف تا عمل بسیار متفاوت است.
این کارشناس کشاورزی بیان کرد: بر اساس بند خ تبصره 33 قانون بودجه امسال قرار است سود و جریمه وام های کشاورزانی که سر رسید آن اول مهر سال 96 است، تا پایان سال 97 بخشیده شود و اگر وام تمدید شود، سود آن تا سه سال آینده توسط دولت پرداخت می شود.
وی ادامه داد: وقتی قانونی برای حمایت از کشاورزان وضع می شود باید بودجه مناسب هم در نظر گرفته شود صرف قانون نویسی ، مشکلات را حل نمی کند زیرا چگونگی اجرای آن و نحوه انتخاب کشاورزانی که مشمول این قانون هستند، شفاف نیست.
اسدی اظهار کرد: اکثر کشاورزان، بدهکار بانک هستند و براساس مصوبه هیات وزیران، تسهیلات کشاورزان خسارت دیده به مدت سه سال باید استمهال ‌شود و بانک‌های عامل موظفند ضمن بخشیدگی سود کارمزد و جرایم وام‌های سرسید شده، برای استمهال نیز اقدام کنند.
وی افزود: نمایندگان مجلس نیزموافق اجرای این مصوبه  بوده و سازمان برنامه و بودجه موظف شده است تا سقف دو هزارمیلیارد تومان از این بدهی را پرداخت کند این در حالی است که طلب بانک کشاورزی 14هزارمیلیارد تومان است.
این باغدار ساوجی گفت: یعنی هفت برابر کمتر از مبلغی است که دولت قرار بوده بابت بدهی کشاورزان پرداخت کند و این مبلغ جوابگوی مشکلات کشاورزی نیست.
وی ادامه داد: در زمینه  استمهال تسهیلات یاد شده نیز باید ابهامات رفع شده و صدای واحدی شنیده شود به گونه‌ای که کشاورزان در بانک‌ها و دستگاه‌های اجرایی سرگردان نشوند و بتوانند با خیال راحت در باغات خود فعالیت کنند.
اسدی حمایت از تولید کنندگان محصولات کشاورزی را لازمه تامین امنیت غذایی کشور دانست و از مسئولین خواست تا با توجه به مشکلات و توان مالی موجود وعده دهند تا محقق شوند و بخش نامه ها به موقع در شهرستان ها اطلاع رسانی و اجرایی  شود تا موجب سردرگمی کارمندان ادارات و بانک ها و کشاورزان نشود.

ارسال نظرات