یکی از اهداف مندرج در مطالبه گری، نقد و یا به عبارتی انتقاد است که مورد توجه مطالبه گران قرار دارد. اما نباید فراموش کرد که مطالبه گر نیز علیرغم آنکه منتقد است، باید پیش از آن نقدپذیر باشد.
کد خبر: ۹۱۰۰۱۲۲
|
۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۴
به گزارش خبرگزرای بسیج از کرمان ؛منصور اولادی مدیر اتوبوس مطالبه‌گری رسانه‌های استان کرمان  در یادداشتی اورده است:

یکی از اهداف مندرج در مطالبه گری، نقد و یا به عبارتی انتقاد است که مورد توجه مطالبه گران قرار دارد. اما نباید فراموش کرد که مطالبه گر نیز علیرغم آنکه منتقد است، باید پیش از آن نقدپذیر باشد.
امام باقر علیه السلام می‌فرماید:
از کسی که از روی خیرخواهی با یادآوری عیب‌هایت تو را به گریه درآورد پیروی کن و از کسی که از روی ناخالصی تو را به خنده وا می‌دارد متابعت مکن.
به چهره چاپلوس خاک بپاشید این توصیه پیامبر اسلام به نحوی زیرکانه بیان شده که می‌توان آن را برای هر فرد در هر جامعه‌ای و هر دولتی در هر نظام حکومتی و البته برای همه زمان‌ها به کار برد.
انتقاد پذیری از یک منظر بر روی پیوستاری قرار دارد که سر دیگر آن را می‌توان چاپلوسی و تملق گویی در نظر گرفت. از دیدگاه جامعه شناختی در بسیاری از جوامع به علت نبود آموزش رفتار مشارکتی و همراه با گفتگو در خانه و مدرسه و جامعه از طرف دیگر شرایط زندگی و ناکامی‌ها و نبود امکان اظهار نظر فرهنگ انتقاد و انتقاد پذیری نه فقط بسیار کم وجود دارد، بلکه بسیاری از دیدگاه منفی به آن می‌نگرند به علاوه، شیوه انتقاد نیز صحیح نیست، زیرا:
۱- انتقاد‌ها عموماً همراه با احساس است
۲- در آن از الفاظی استفاده می‌شود که بار ارزشی منفی دارند و توهین آمیز و پرخاشگرانه‌اند. در نتیجه، وجه و احترام شخص مقابل را خدشه دار می‌کند و آمادگی او برای پذیرش انتقاد کاهش می‌یابد و برعکس موجب تثبیت رفتار و مقابله با انتقاد کننده می‌شود.
۳-عموماً، هدف شخص انتقاد کننده از انتقاد بزرگ نشان دادن خود وتحقیر انتقاد شونده است.
۴- در فرایند انتقاد، جنبه‌های مثبت در نظر گرفته نمی‌شود و شخص مورد نظر در همه زمینه‌ها نفی می‌شود (منبع ۴ مورد ذکر شده، توسعه و تضاد فرامرز رفیع پور شرکت سهامی انتشار چاپ چهارم ۱۳۷۹، ۳۹۳).
نتیجه عوامل فوق کاهش روحیه انتقاد پذیری و گسترش روحیه خودبینی و تملق و چاپلوسی است.
در واقع در اینجا بلد نبودن روش انتقاد باعث می‌شود تا رابطه دو انسان سریع قطع شود و این موضوع باعث شود تا افراد در اتفاق‌های بعدی از خیر گوش زد کردن اشتباه‌های دیگران بگذرند هرچند که آزار و اذیت ببینند و چه بسا رنجیده خاطر شوند.

امام صادق علیه السلام می‌فرماید: هر کس که برادر مومن خود را در حالی ببیند که ناخوشایند اوست و او را با اینکه می‌تواند از آن باز ندارد به او خیانت کرده است. بحارالانوار جلد ۷۱ باب ۱۴
با آنکه مطالبه گری با عنوان “اتوبوس مطالبه گری” در بسیج رسانه جریان دارد، اما با توجه به نگاه‌های نامهربان در این رابطه از سوی برخی و آنکه نگرش برخی دیگر به مقوله مطالبه گری، فقط مفهوم و تعبیر مصطلح در نگاه لیبرالیستی را نشانه می‌رود، کاروان مطالبه گری رسانه‌ها با اقتدار این روند را دنبال خواهد کرد.
حال با حمد و سپاس خدای متعال از تطبیق خوب عملکرد این مجموعه با فرمایشات مقام معظم رهبری در باب مطالبه گری، در کانال کشی افکار و اندیشه‌ها به درون جامعه امید آن داریم که همواره منطبق با فرمایشات معظم له طی طریق نموده چرا که به قول حافظ:
قطع این مرحله بی همرهی خضر مکن
ظلمات است بترس از خطر گمراهی
ارسال نظرات