قبول کنیم خودروساز کامل نشدیم؛ مونتاژکار خوبی هستیم/ کمک ۱۵ هزار میلیارد تومانی دولت به خودروسازان

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس می‌گوید: باید قبول کنیم ما هنوز خودروساز کامل نشده ایم و همچنان مونتاژکار خوبی هستیم و رئیس سازمان حمایت از مصرف کننده هم گفت: باید کلیه خودرو‌های پیش فروش شده تا ۳۱ مرداد باید بدون افزایش قیمت عرضه شوند.
کد خبر: ۹۱۰۰۱۲۸
|
۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۴
به گزارش سرویس بسیج مهندسین صنعت خبرگزاری بسیج، عباس تابش، معاون وزیر صنعت و معدن و تجارت و رئیس سازمان حمایت از تولید کننده و مصرف کننده در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شب گذشته گفت: دو خودرو ساز ایران خودرو و سایپا ۳۰۰ هزار خودرو معوق دارند و طبق تصمیمات ستاد تنظیم خودروساز حق ندارد بیش از ۲۰ درصد تولید را به فروش فوری اختصاص دهد و حداقل ۸۰ درصد را برای ایفای تعهداتشان نسبت به معوقات تخصیص دهند. هر خودروساز بین ۹۲۰ تا ۹۳۰ هزار خودرو فروش دارند که ۲۹۰ هزار خودرو باید به معوقات اختصاص داده شود.

حضور هاشم یکه‌زارع مدیر عامل ایران خودرو نیز در این برنامه با بیان اینکه از خرداد ماه سال جاری به بعد هیچ معوقه‌ای نداریم، گفت: تدارک قطعات از طرف قطعه سازان با مشکل روبرو شد و همین باعث کاهش تولید شد؛ ولی با سیاست‌های وزارت صنعت امیدواریم روند تحویل معوقات سریع‌تر انجام شود.

محمدرضا سروش مدیر عامل سایپا هم گفت: بر اساس روال تا اوایل سال جاری تولید شرکت‌ها و روند تولید و تحویل طبق برنامه بود، اما آنچه باعث وقفه در تولید و تاخیر در بازار شد محدودیت‌هایی بود که به تولید شوک وارد کرد و منجر به کاهش تولید و تاخیر در تحویل خودرو‌ها شد. تا اوایل سال جاری روند تولید و تحویل طبق برنامه انجام شده است، اما متاسفانه سازندگان در تامین ارز و تامین قطعه با مشکل مواجه شدند و روند تولید کاهش یافت و روند تحویل با تاخیر صورت گرفت.

وی با بیان اینکه قرارداد‌های شرکت‌های خودروسازان با خریداران بر اساس شرایط مقطع زمانی شکل می‌گیرد و قیمت نهایی بر اساس قیمت روز و زمان تحویل است، گفت: از آنجایی که کشور ما همواره با تغییراتی در قیمت ارز مواجه است، قیمت زمان تحویل قیمت مبنای محاسبه است یعنی زمان ثبت نام با یک مبنای ارز دیگری محاسبه شده و زمان تحویل با ارز دیگری تسویه شده است.

مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه بیشتر شکایات مشتری‌هایی که خودروی ۲۰۰۸ خریداری کردند روی قیمت مشکلی ندارند و شکایات مربوط به تاخیر است، با اشاره به قیمت پژو ۲۰۷ گفت: این خودرو خودرویی جدید است و نسبت به مبلغی که گرفتیم بعد از آن محاسبه شده و ۱۰۴ میلیون تومان از مشتری گرفته شده است؛ بنابراین خودرویی نبوده است که ما آن را تولید کرده باشیم و بدانیم قیمت چقدر بوده است.

رئیس سازمان حمایت از مصرف کننده گفت: خودرو‌هایی که بالای ۴۵ میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است، شامل قیمت گذاری نمی‌شود و شرکت‌های عرضه کننده این خودرو‌ها باید به مصرف کننده قیمت نهایی را اعلام کنند و آن را در سامانه ۱۲۴.ir سازمان حمایت ثبت کنند و قیمت‌ها باید بر اساس ضوابط هیئت تعیین تثبیت قیمت‌ها باشد. قیمت‌هایی که خودروسازان اعلام کردند باید در سامانه ثبت شود و نیاز به مستندات کارشناسی دارد و تا آخر هفته از آن‌ها خواهش کردیم مستندات قیمت‌گذاری را به ما تحویل دهند.

وی ادامه داد: برای سازمان حمایت از حقوق مصرف کنندگان ملاک حقوق مصرف کننده است؛ دوستان به استناد قانون می‌توانستند قیمت‌گذاری کنند، اما در همان هم باید بر اساس ضوابط باید قیمت‌گذاری شود.

مدیر عامل ایران خودرو گفت: سازمان حمایت دو آیین نامه دارد؛ آیین‌نامه قیمت گذاری تولید خودرو‌های داخل و آیین‌نامه قیمت‌گذاری کالای وارداتی؛ وقتی قیمتی را محاسبه می‌کنیم اگر قیمتی که اعلام کنیم زیر قیمت باشد باید در سامانه ۱۲۴ ثبت کنیم و اگر عبور کند سازمان حمایت وارد می‌شود، اما اکنون قیمت‌هایی که ما اعلام کردیم زیر قیمت‌های سازمان است.

رئیس سازمان حمایت از حقوق مصرف کننده تصریح کرد: کلیه خودرو‌های پیش فروش شده تا ۳۱ مرداد باید بدون افزایش قیمت عرضه شوند و خودرو‌های مشمول از اول شهریور تا آخر دی ماه با ۳۰ درصد افزایش نسبت به مصوب تیرماه تحویل خریداران شود. مبلغ مشارکت و جریمه دیرکرد طبق ماده ۴ حمایت از حقوق مصرف کننده باید از ۳۰ درصد کم شود و طبق این اصل قیمت‌ها نسبت به مصوب تیرماه ۲۳ درصد افزایش یافته است. در حوزه خودرو‌های غیر مشمول این خودرو‌ها تا آخر مردادماه بر اساس قیمت قبلی و مندرج در قرارداد باید عرضه شود و ماده ۴ نیز باید برای آن‌ها رعایت شود.

مدیر عامل ایران خودرو با اشاره به اینکه چرا باید ۱۰ هزار میلیارد تومان پول از جیب مشتری و تولید کننده به جیب دلال ریخته شود گفت: اگر این تصمیم راجع به قیمت خودرو ۵ ماه قبل اتخاذ می‌شد نسبت به الان ۴۰ درصد مشکلات کمتری داشتیم. بر اساس مصوبه ستاد تنظیم بازار از اول شهریور تا آخر دی ماه سال جاری قرارداد‌های فروش ایران خودرو با افزایش ۳۰ درصد خواهد بود و هر چه در قرارداد‌های فروش قیمت قطعی ثبت شده باشد خودرو‌ها بدون حتی یک ریال افزایش به مصرف کنندگان تحویل داده می‌شود. قرارداد‌های فروش پژو پارس تا دو ماه دیگر اجرایی می‌شود و در پی آن هستیم تا شرکت‌های قطعه ساز را با شرایط خوب به بخش خصوصی واگذار کنیم.

سروش مدیر عامل خودروسازی سایپا در ادامه با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از محصولات طبق زمانبندی انجام شده تا پایان سال تحویل مشتریان داده می‌شود اظهار کرد: خروج نقدینگی باعث کاهش سرمایه در گردش شرکت‌ها شده است، ما یک شرکت سهامی عام در بورس هستیم، لذا فهرست اموال و دارایی هایمان در کدال بورس مندرج است. بخش عمده‌ای از محصول گروه پراید و تیبا در سال جاری تحویل داده می‌شود و باقیمانده تا اردیبهشت ماه سال آینده پاس می‌شود لذا آنچه باعث وقفه در تولید و عرضه خودرو شد محدودیت‌هایی بود که پیش آمد.

وی با بیان اینکه تامین نشدن ارز و قطعات مورد نیاز سازندگان موجب شد تا شرکت نتواند به تعهداتش عمل کند، از فروش فوری خودرو‌های سایپا از امروز یکشنبه ۲۳ دی خبر داد و ادامه داد: قیمت زمان تحویل مبنای محاسبه در قرارداد‌های ما با مشتریان است لذا بخش عمده تعهداتمان را تا پایان امسال تحویل می‌دهیم و بخش دیگر تا اردیبهشت سال آینده تحویل خواهد شد. سایپا بالغ بر هزار میلیارد تومان املاک مازاد دارد که تا پایان امسال بخشی از آن را به بخش خصوصی واگذار خواهد کرد.

محمد عزیزی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در ادامه برنامه طی گفتگوی زنده تلفنی با اشاره به اینکه در بحث پیش فروش خودرو علارغم اینکه به تحریم عادت کرده بودیم، اما ناشیانه برخورد کردیم عنوان کرد: هزینه‌های جاری خودروسازی و هزینه بنگاه داری در کشور بالا است لذا هزینه‌های بالا و متورم خودروسازی ناچارا در بحث قیمت شکسته می‌شود. باید قبول کنیم ما هنوز خودروساز کامل نشده ایم و همچنان مونتاژکار خوبی هستیم. پیش فروش خودرو کاری عادی برای تامین مالی خودروسازان بوده است.

رئیس سازمان حمایت مصرف کنندگان و تولید کنندگان از کمک ۱۵ هزار میلیارد تومانی دولت به شرکت‌های خودروسازی خبر داد و گفت: از طرف بانک مرکزی تسهیلاتی در دست اقدام است که در حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان قرار است به ایران خودرو و سایپا کمک شود. این کمک به معنای این است که شرکت‌های خودروسازی باید در کوتاه مدت شیب بسیار مناسبی را نشان دهند و در دراز مدت باید اقداماتی از قبیل: فروش املاک و مستقلات، بهره‌ور کردن شرکت‌ها، کوچک سازی و چابک سازی شرکت‌ها باید انجام شود.

مدیرعامل ایران خودرو یکه زارع نیز با بیان اینکه فکر می‌کنم تا آخر اردیبهشت ماه بالانس قیمت کارخانه به وجود بیاید، کل اعضای هیئت مدیره ایران خودرو ۲۳۲ نفر اعلام کرد و گفت: ما باید به قطعه سازان کمک کنیم این کمکی که آقای تابش گفته است ۹۵ درصد آن کمک به قطعه سازان است. خودرو‌هایی که تولید می‌شوند از فولاد، جدن، آلومینیوم، مس، پتروشیمی، مواد لاستیک و پلاستیکی است که این اقلام عمدتا در بازار بورس کالا معامله می‌شود و تحت تاثیر نرخ برابری پول ملی قیمت آن بالا و پایین می‌رود و شما مشاهده کنید رشد قیمت برخی از این اقلام بیشتر از تغییر نرخ ارز بوده است.
 
منبع: الف
انتهای پیام/
ارسال نظرات
آخرین اخبار