خبرهای داغ:
مسوول فرهنگی اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد

استفاده از ظرفیت مدارس برای احیای دریاچه ارومیه

مسوول فرهنگی اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه از تدوین سند جامع مطالعات فرهنگی اجتماعی احیای دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: تمامی این برنامه‌ها با محوریت سند جامع مطالعات فرهنگی اجتماعی در 21 شهرستان حوضه آبریز دریاچه انجام می‌شود.
کد خبر: ۹۱۰۰۲۴۳
|
۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹

 مرتضی دانش‌پایه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج در ارومیه، با اشاره به برنامه‌های انجام شده فرهنگی اجتماعی در راستای احیای دریاچه ارومیه، اظهار کرد: امسال محور برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه در بخش فرهنگی و اجتماعی با همکاری دانشگاه ارومیه و استانداری آذربایجان‌غربی هدفمندتر شد.

وی تصریح کرد: در این راستا پروژه‌هایی تعریف شد از جمله بحث معیشت پایدار روستایی که 36 تیم‌ تسهیل‌گر محلی و بومی آموزش دیده و در 36 روستای حوضه آبریز نقده، اشنویه، میاندوآب، شاهین‌دژ، بوکان و مهاباد حضور یافتند و هدف نیز این بود که ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل از حیث معیشت شناسایی و به کمک تسهیل‌گری به جامعه محلی ورود کنند.

مسوول فرهنگی اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: یکی از اهداف این بود که به روستاییان نشان داده شود که به غیر از کشاورزی، سایر منابع درآمدی نیز وجود دارد که می‌توان انجام داد و هدف آن نیز کاهش فشار بر منابع آبی است.

وی گفت: در این قالب اخیرا یک مانور گردشگری روستایی در روستای«قره‌خان» مهاباد اجرا و سه روز ادامه یافت و تمامی تیم‌های تسهیل‌گری در مسجد روستا متمرکز شد و در آنجا دوره‌های آموزشی برگزار شد.

دانش‌پایه از ترویج کشت گیاهان کم‌آبر دارویی خبر داد و اظهار کرد: گیاهان دارویی جزو زنجیره ارزش محسوب شده چون هم در بحث نهاده‌ها و هم در کاشت، داشت و برداشت و فراوری آن ارزش افزوده بسیاری وجود دارد بنابراین موضوع ترویجی گیاهان دارویی در مرحله نخست در شمال، مرکز و جنوب آذربایجان‌غربی یعنی سلماس، ارومیه و اشنویه انجام شده اما موضوع ترویجی آن از بهار آغاز می‌شود.

وی افزود: این گیاهان دارویی شامل اسطوخودوس، مریم گلی، گل راعی، محمدی، مرزنجوش و رزماری است که مرکز تحقیقات جهاد دانشگاهی و سه شهرستان استان با توجه به مطالعات خود در بحث کشت‌بافت و هم بذرها و به سبب کم‌آبر بودن، میزان بازدهی، مطالعات و نحوه آبیاری، میزان فراوری و بازار فروش آن مورد توجه قرار گرفته است.

مسوول فرهنگی اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به استفاده از ظرفیت دانش‌آموزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه تصریح کرد: در این رابطه از ظرفیت‌های خلاق دانش‌آموزی در قالب برنامه استارت‌آپی دانش‌آموزی استفاده و 40 ایده دانش‌آموزی وارد شد که این 40 ایده تبدیل به 12 تیم دانش‌آموزی شده و خروجی آن تشکیل چهار تیم دانش‌آموزی در حوزه تولید محتوای دیجیتال دریاچه ارومیه شد.

وی گفت: مرحله دوم استفاده از ظرفیت‌های دانش‌آموزی بحث سازماندهی گروه‌های همیاران آب در مدارس است که افتتاحیه آن شنبه هفته آینده در سازمان دانش آموزی با گستره 80 درصد روستایی و 20 درصد مدارس ابتدایی شهری برگزار می‌شود.

دانش‌پایه با اشاره به راه‌اندازی خانه توسعه تکاب که در عرض هفت ماه انجام شد بیان کرد: در این راستا آموزش‌هایی در موضوع معیشت و گیاهان دارویی مثل کشت مزرعه زعفران و توسعه مزارع کشت قارچ، آموزش های ترویجی کشاورزی و فرش افشار تکاب به مردم محلی انجام شد.

وی از تدوین سند جامع مطالعات فرهنگی اجتماعی احیای دریاچه ارومیه خبر داد و اظهار کرد: تمامی این برنامه‌ها با محوریت سند جامع مطالعات فرهنگی اجتماعی در 21 شهرستان حوضه آبریز دریاچه انجام شده و همه تیم‌های دانشگاه ارومیه، ستاد احیا و استانداری و نیز آذربایجان‌شرقی و کردستان یک تیم مطالعاتی تشکیل دادند تا سند جامعی تدوین کرده که اقدامات فرهنگی اجتماعی در کنار اقدامات عمرانی با تکیه بر این سند ادامه یابد.

انتهای پیام

ارسال نظرات
آخرین اخبار