مسوول فرهنگی اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه تاکید کرد
مسوول فرهنگی اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه از تدوین سند جامع مطالعات فرهنگی اجتماعی احیای دریاچه ارومیه خبر داد و گفت: تمامی این برنامه‌ها با محوریت سند جامع مطالعات فرهنگی اجتماعی در 21 شهرستان حوضه آبریز دریاچه انجام می‌شود.
کد خبر: ۹۱۰۰۲۴۳
|
۲۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۹

 مرتضی دانش‌پایه امروز در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج در ارومیه، با اشاره به برنامه‌های انجام شده فرهنگی اجتماعی در راستای احیای دریاچه ارومیه، اظهار کرد: امسال محور برنامه‌های ستاد احیای دریاچه ارومیه در بخش فرهنگی و اجتماعی با همکاری دانشگاه ارومیه و استانداری آذربایجان‌غربی هدفمندتر شد.

وی تصریح کرد: در این راستا پروژه‌هایی تعریف شد از جمله بحث معیشت پایدار روستایی که 36 تیم‌ تسهیل‌گر محلی و بومی آموزش دیده و در 36 روستای حوضه آبریز نقده، اشنویه، میاندوآب، شاهین‌دژ، بوکان و مهاباد حضور یافتند و هدف نیز این بود که ظرفیت‌های بالقوه و بالفعل از حیث معیشت شناسایی و به کمک تسهیل‌گری به جامعه محلی ورود کنند.

مسوول فرهنگی اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه افزود: یکی از اهداف این بود که به روستاییان نشان داده شود که به غیر از کشاورزی، سایر منابع درآمدی نیز وجود دارد که می‌توان انجام داد و هدف آن نیز کاهش فشار بر منابع آبی است.

وی گفت: در این قالب اخیرا یک مانور گردشگری روستایی در روستای«قره‌خان» مهاباد اجرا و سه روز ادامه یافت و تمامی تیم‌های تسهیل‌گری در مسجد روستا متمرکز شد و در آنجا دوره‌های آموزشی برگزار شد.

دانش‌پایه از ترویج کشت گیاهان کم‌آبر دارویی خبر داد و اظهار کرد: گیاهان دارویی جزو زنجیره ارزش محسوب شده چون هم در بحث نهاده‌ها و هم در کاشت، داشت و برداشت و فراوری آن ارزش افزوده بسیاری وجود دارد بنابراین موضوع ترویجی گیاهان دارویی در مرحله نخست در شمال، مرکز و جنوب آذربایجان‌غربی یعنی سلماس، ارومیه و اشنویه انجام شده اما موضوع ترویجی آن از بهار آغاز می‌شود.

وی افزود: این گیاهان دارویی شامل اسطوخودوس، مریم گلی، گل راعی، محمدی، مرزنجوش و رزماری است که مرکز تحقیقات جهاد دانشگاهی و سه شهرستان استان با توجه به مطالعات خود در بحث کشت‌بافت و هم بذرها و به سبب کم‌آبر بودن، میزان بازدهی، مطالعات و نحوه آبیاری، میزان فراوری و بازار فروش آن مورد توجه قرار گرفته است.

مسوول فرهنگی اجتماعی ستاد احیای دریاچه ارومیه با اشاره به استفاده از ظرفیت دانش‌آموزی در حوضه آبریز دریاچه ارومیه تصریح کرد: در این رابطه از ظرفیت‌های خلاق دانش‌آموزی در قالب برنامه استارت‌آپی دانش‌آموزی استفاده و 40 ایده دانش‌آموزی وارد شد که این 40 ایده تبدیل به 12 تیم دانش‌آموزی شده و خروجی آن تشکیل چهار تیم دانش‌آموزی در حوزه تولید محتوای دیجیتال دریاچه ارومیه شد.

وی گفت: مرحله دوم استفاده از ظرفیت‌های دانش‌آموزی بحث سازماندهی گروه‌های همیاران آب در مدارس است که افتتاحیه آن شنبه هفته آینده در سازمان دانش آموزی با گستره 80 درصد روستایی و 20 درصد مدارس ابتدایی شهری برگزار می‌شود.

دانش‌پایه با اشاره به راه‌اندازی خانه توسعه تکاب که در عرض هفت ماه انجام شد بیان کرد: در این راستا آموزش‌هایی در موضوع معیشت و گیاهان دارویی مثل کشت مزرعه زعفران و توسعه مزارع کشت قارچ، آموزش های ترویجی کشاورزی و فرش افشار تکاب به مردم محلی انجام شد.

وی از تدوین سند جامع مطالعات فرهنگی اجتماعی احیای دریاچه ارومیه خبر داد و اظهار کرد: تمامی این برنامه‌ها با محوریت سند جامع مطالعات فرهنگی اجتماعی در 21 شهرستان حوضه آبریز دریاچه انجام شده و همه تیم‌های دانشگاه ارومیه، ستاد احیا و استانداری و نیز آذربایجان‌شرقی و کردستان یک تیم مطالعاتی تشکیل دادند تا سند جامعی تدوین کرده که اقدامات فرهنگی اجتماعی در کنار اقدامات عمرانی با تکیه بر این سند ادامه یابد.

انتهای پیام

ارسال نظرات