رئیس بسیج اساتید با بیان اینکه تکنوکرات‌‌ها و قومیت‌‌گراها دو جریان ضد توسعه ‌ای کردستان هستند، گفت: تکنوکرات‌ها ظرفیت‌ها را نادیده می گیرند و استعدادها را با اخلاق رانتی، سرکوب می کنند.
کد خبر: ۹۱۰۰۳۷۷
|
۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، مجتبی زارعی رئیس سازمان بسیج اساتید کشور که با عنوان ««نفتپایگی توسعهٔ ایران و راه انقلابی کردستانِ فردا» و در آیین تجلیل از استادان و نخبگان مسأله یاب و ارائه کننده راه حل برای پیشرفت کردستان سخن می گفت، اظهار داشت: ایرانیان وارث یک سیستم حکمرانی و کارگزاری نفت پایهٔ به ارث مانده از زمانه پهلوی هستند که به دلیل اتکاء به نفت، سایر  امکان ها و ظرفیت های ملّی را نادیده گرفتند؛ سیستم نفت پایهٔ پهلوی بی نیاز از مردم و نخبگان و توجه به دیگر مؤلفه های رشد بود؛ توجه به اعداد شگفت آور عواید یک میلیارد دلاری و پنج و نیم میلیارد دلاری پهلوی از نفت در سال های ۴۹ و ۵۳ معلوم می کند خام فروشی این ذخیره استراتژیک، وجدان های آگاه و  محققین را به عمق فاجعه دلالت می کند.

 

عضو هیأت علمی دانشگاه تربیت مدرس گفت: استیلای نفت بر پیشرفت ایران و خام فروشی آن بعد از انقلاب و به موازات کوتاه شدن دست انگلیسی ها، فرانسوی ها و آمریکایی ها و توأمان شدن سیاست و نفت در رابطه با قدرت های بزرگ؛ ایرانیان و انقلاب نو پدید ما را با مخاطره و بحران مواجه کرد.

وی افزود: حضور تکنوکرات ها در رأس نظامات برنامه نویسی و بودجه ریزی کشور طی سال های پیش و پس از انقلاب؛ جان باختن مدافعان وطن را به دلیل عدم دریافت پشتیبانی های کافی و بحران  نفت شش دلاری در بخش مهمی از سال های دفاع مقدس روبرو کرد؛ اکنون نیز اگر جریان تکنوکرات _ لیبرال به تذکرات رهبر انقلاب در خرداد  ۶۸ و اردیبهشت ۷۳ و نیز به سیاست های کلی اعلامی برنامه پنجم توجه می کردند و به جداسازی نفت و اداره کشور و منابع ارزی توجه می کردند وضع مان این چنین آشفته نبود؛

دبیرکل انجمن اسلامی علوم سیاسی و روابط بین الملل در تشریح بخش دیگری از پیامدهای نفت پایگی توسعه ایران گفت: اگرچه سلطانیسمِ نفت پایهٔ پهلویستی سقوط کرد اما نو سلطانیسمِ بروکرات ها، نو سلطانیسمِ شکر و نو سلطانیسمِ موز و دیگر سلاطین رانتی مداخله جو در وارادات شکل گرفتند.

وی ادامه داد: علاوه بر این؛ «نفت داری» باعث شد ما دولت داری،  بانکداری ، دانشگاه داری و سیاستداری ، وزارت داری و بودجه داری و استانداری و فرمانداری های مردم گریز و دور از زایندگی دانش بنیان ها و اقتصاد غیر دانشی، غیر مولد، غیر مردمی و غیر مقاومتی و وابسته به سیاست های جهانی و تکانه های ناشی از آن داشته باشیم.

زارعی ادامه داد: با این تحلیل همه ایرانیان در اسارت و گروگان نفت هستیم و نفت پایگی توسعه در ایران با عاملیت جریان تکنوکرات _ لیبرال در ایران، شیعه، سنی، مسیحی، زرتشتی نمی شناسد؛ از این رو با مطالعه علمی و برخاسته از فهم نوع آمایش سرزمینی نفت پایه در ایران می توان گفت؛ کُرد، ترک، بلوچ، لر، گیلک و تبرستانی جملگی در گروگان نظام بودجه ریزی نفت پایهٔ تکنوکرات ها هستیم؛ هم آنهایی که سی، چهل سال وعده کرده بودند امور معیشت و توسعه ایران را علمی به پیش ببرند، اما برخلاف قضاوت و پیشنهادات علم و عقل، فقط به خام فروشی منابع زیر زمینی و رو زمینی ایرانیان پرداختند.

رییس سازمان بسیج اساتید کشور تصریح کرد: یکی از جاهایی را که جریان تکنوکرات _ لیبرال در اقتصاد نفت پایه به عقب ماندگی کشانید کردستان است؛ تکنوکرات ها به دلیل دست داشتن در نظامات رانتی نفت پایه بخصوص واردات، سرمایه های انسانی _ طبیعی و معدنی کردستان را در طول سال های متمادی نادیده گرفتند.

وی ادامه داد: این در حالی است که استان کردستان در تجارت خارجی، ظرفیت ترانزیت مبادلات با بازار بزرگ منطقه، کشاورزی و دامداری  ،از استان های زرخیز کشور است؛ تکنوکرات ها همان کاری را که با شمال ایران در نبردن صنایع تبدیلی و اقتصاد درونزای دانش بنیان کرده و زراعت را در آن قطب کشاورزی به بحران رساندند.

زارعی تاکید کرد: همین بدعملی را با ظرفیت های معدنی، کشاورزی و دامداری کردستان کردند؛ این در حالی است که جامعه دانشی کُرد ظرفیت بالایی در تبدیل دانش به ثروت در محورهای توسعه ای استان دارد؛ همین الان به چه دلیلی منابع معدنی استان کردستان  ازجمله منابع سنگ های گران از این استان بصورت خام خارج می شود در حالیکه باید چرخه فراوری آن به تولید ارزش افزوده و اشتغال در این استان منجر شود.

این استاد دانشگاه گفت: از این رو با دقت و تحقیق می گویم پیامد نفت پایگی جریان تکنوکرات _ لیبرال، شیعه و سنی و ترک و کُرد نمی شناسد؛ تکنوکرات‌ها ظرفیت ها را نادیده می گیرند و استعدادها را با اخلاق رانتی، سرکوب می کنند و در عوض قومیت گراها هم بر طبل شکاف قومی می دمند لذا این دو، لبه های قیچی ضدّ توسعه ای کردستان هستند.

وی گفت: برای عبور از این وضعیت باید به فناوری مردم پایهٔ بروجردی و متوسلیان ها و فناوری دههٔ شصت مجهز شد؛ سوال مهم این است که چرا امنیت، مردم پایه شد اما در این استان توسعه، مردم پایه نشد!؟ این نقیصه و معضله چیزی جز چنبره نظام برنامه نویسی و بودجه ریزی نفت پایهٔ برجای مانده از خاندان پهلوی و تکنوکرات های مدعی علم در برنامه ریزی کشور نیست.

استاد دانشگاه تربیت مدرس در پایان گفت: با جمع این تحقیق و این گزارش در دانشگاه کردستان می گویم جریان انقلابی و مردمگرا در امتداد کار بروجردی ها و متوسلیان ها بر آن است که؛ «خُلق کریمانهٔ کُردی»؛ «فقه اعتدالی شافعی»، «سماحت زبانی و ادبی  کُردی» و «تفکر اجتهادی شیعی» و ... راه انقلابی کردستانِ فرداست؛ راهی که موجد مدنیت و پیشرفت و آبادانی کردستان خواهد شد و به قواعد پیشرفته و متعالی حکمرانی نوین در کردستانی خواهد انجامید که قریب به شش هزار شهید تقدیم اعتلای ایران اسلامی کرده است.

گفتنی است در پایان این جلسه با تأکید بر ضرورت نشر رویکرد حلّ المسایلی در استادان دانشگاهها و  ضمن تجلیل از شهید ماموستا محمد شیخ الاسلام و تجلیل از مادر بزرگوار شهیده ناهید فاتحی کرجو دختر جوان و مقاوم این استان؛ از پنج استاد مسأله یاب و ارائه کنندهٔ راه حلّ در محورهای توسعه ای استان با اهدای لوح و هدایایی تجلیل شد.

ارسال نظرات