خبرهای داغ:
مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان با اشاره به افتتاح و بهره‌برداری از ۶۰ پروژه فرهنگی در مناطق محروم روستایی به‌مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی، گفت: عملیات پروژه‌ای این مراکز تقریباً به‌طور کامل تمام شده است و هم‌اکنون مرحله تجهیز مراکز در جریان است.
کد خبر: ۹۱۰۰۴۳۶
|
۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۹

به گزارش بسیج  از خوزستان، نشست خبری و تبیین برنامه‌های فرهنگی قرآنی و تبلیغی اداره‌کل تبلیغات اسلامی خوزستان ویژه چهلمین سالگرد انقلاب اسلامی امروز چهارشنبه، ۱۹ دی‌ماه در این اداره‌کل برگزار شد.

حجت‌الاسلام محمدحسین بلک، مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان در آغاز این نشست گفت: به نظر می‌رسد اساس شکل‌گیری مبارزات انقلاب اسلامی و این جریان توفنده الهی قبل از اینکه به پیروزی منجر شود خود یک انقلاب پیروز شده بود؛ یعنی مردم ما پیش از پیروزی انقلاب در بهمن ۵۷ این تعالی و تحول را یافتند و این انقلاب در درون آن‌ها به پیروزی رسید و توانستند در بهمن ۵۷ سقوط طاغوت را رقم بزنند.

وی گفت: چهل سال از پیروزی انقلاب سپری شد. سال‌های پرفراز و نشیبی را پشت سر گذاشتیم و در مقایسه با روزی که انقلاب به پیروزی رسید بحمدالله از اقتدار و جایگاه مستحکمی برخوردار است. البته نافی این نباشیم که بیش از آن راهی که تا امروز طی کردیم مسافت‌های طولانی‌تر و گردنه‌های زیادی را پیش خواهیم داشت.

افتتاح و بهره‌برداری از ۶۰ پروژه فرهنگی در مناطق محروم روستایی خوزستان

بلک اظهار کرد: تلاش ما بر این است که با توجه به شعار برنامه‌های امسال؛ «افتخار به گذشته و امید به آینده» دستاوردهای فرهنگی انقلاب را در حوزه کاری خود بیشتر در صحنه حاضر کنیم. در بُعد مسائل حمایتی در امور فرهنگی یکی از اقداماتی که در ایام پیش رو سعی می‌کنیم به بهره برداری برسد، افتتاح و بهره‌برداری از ۶۰ پروژه فرهنگی در مناطق محروم روستایی است. این پروژه‌ها مراکز فرهنگی هستند که بستر فعالیت‌های ما را در مناطق دور دست استان و آسیب‌پذیر تشکیل می‌شود. این مراکز شهرستان‌های حمیدیه، سوسنگرد، باوی، کارون، شادگان، شوش، دزفول، شوشتر، ماهشهر و برخی شهرستان‌های شمالی استان را دربرمی‌گیرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان ادامه داد: اعتبار این پروژه‌ها از جهت امور عمرانی حدود ۶۰ میلیارد ریال برآورد شده است و البته تمام این اعتبار امسال لحاظ نشده است. عملیات پروژه‌ای این مراکز تقریبا به طور کامل تمام شده است و ما در مرحله تجهیز این مراکز هستیم.

حمایت تجهیزاتی از یک‌هزار مرکز دینی، مذهبی و فرهنگی

وی افزود: دومین خدمت فرهنگی ما این است که تلاش شد یک‌هزار مرکز دینی، مذهبی و فرهنگی را در سطح استان شناسایی کنیم و یک طرح حمایتی از این مراکز داشته باشیم. از این تعداد ۵۴۰ مرکز در مناطق آسیب‌پذیر در نظر گرفته شده‌اند. این مراکز شامل مساجد، مراکز قرآنی و سایر مراکز فرهنگی هستند و نوع حمایت ما در جهت تأمین تجهیزات موردنیاز فرهنگی آنها است.

بلک با بیان اینکه این مراکز در سطح استان شناسایی و گردآوری شده‌اند، گفت: یکی از نکات قابل ذکر در این طرح آن است که هر مرکزی که در طرح حمایت قرار دادیم مزیت فعالیت آن را هم ذکر کردیم. ملاک ما در این سهمیه‌بندی، تراکم جمعیت، محرومیت و ظرفیت‌های فرهنگی آن مرکز است. بخشی از این مراکز ویژه بانوان پیش‌بینی شده است. متناسب با اعتباری که داشتیم سعی شد این کار انجام شود و شاید رقم قابل ملاحظه‌ای نباشد اما توانستیم هم‌افزایی این مراکز را جلب کنیم. حدود ۳۷ میلیارد ریال جهت تأمین نیازهای تجهیزاتی و اقلام فرهنگی این مراکز هزینه شده است و این مراکز خدمت‌ها و فعالیت‌هایی را با استفاده از ظرفیت‌های خود ارائه خواهند داد که این به نوعی مردمی کردن فعالیت‌ها در این ایام است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان ادامه داد: با توجه به اینکه یکی از اقلام فرهنگی مهم برای مراکز قرآنی، قرآن کریم است، به میزان حداقل ده‌هزار جلد مصحف شریف مهیا شده که به نظر می‌رسد ۳۰۰ مرکز و محفل قرآنی ما می‌توانند از این خدمت بهره‌مند شود. یکی دیگر از اقدامات سازمان در ایام پیش رو برگزاری نمایشگاه کتاب و محصولات فرهنگی در محل نمایشگاه دائمی سازمان است که با تخفیف قابل توجهی در اختیار عموم قرار می‌گیرد.

افتتاح دارالقرآن کارون در بهمن یا اسفند امسال

وی در ادامه از ساخت یک مرکز آموزش و دارالقرآن در شهرستان کارون خبر داد و گفت: این شهرستان از جهت زیرساخت‌ها به خصوص در زمینه فرهنگی نیازهای فراوانی دارد. سازمان از دو سال قبل ساخت این مرکز دارالقرآن را در کارون شروع کرد و در حال حاضر این کار در مرحله پایانی خود قرار دارد. پیش‌بینی می‌شود این مرکز بهمن یا اسفند امسال افتتاح شود.

بلک همچنین با بیان اینکه سلسله برنامه‌هایی در زمینه دستاوردهای انسانی و معنوی انقلاب در نظر گرفته شده‌اند، اظهار کرد: پیش‌بینی کردیم جامعه قرآنی استان را به عنوان یک دستاورد فرهنگی انقلاب اسلامی به صحنه بیاوریم. جامعه قرآنی استان بسیار گسترده و شامل حافظان، پشکسوتان، مؤلفان، مؤسسات قرآنی و مربیان قرآنی است و در نظر داریم اینها در یک محیطی ظرفیت خود را به نمایش درآورند. بخش دیگر شکوفه‌های انقلاب است که طی آن دانش‌آموزان دبیرستان‌های علوم و معارف اسلامی صدرا استان حضور پیدا می‌کنند. برنامه دیگر با حضور مداحان و هیئت‌های مذهبی برگزار خواهد شد. تلاش ما از کنار هم قرار گرفتن این ظرفیت‌ها این است که این مجموعه‌ها به نتیجه‌ای در ارائه برنامه‌های قابل ارائه دست پیدا کند.

باید فعالیت‌های جدی‌تری در مناطق محروم داشته باشیم

مدیرکل تبلیغات اسلامی خوزستان در پایان سخنان خود با تأکید بر اینکه باید فعالیت‌های جدی‌تری را در مناطق آسیب‌پذیر استان داشته باشیم، گفت: بالغ بر ۵۰ تا ۶۰ درصد امکانات و اعتبارات اداره‌کل تبلیغات اسلامی استان در این مناطق که مورد آسیب‌های اعتقادی و اجتماعی بوده‌اند هدف‌گذاری کردیم. ما باید فعالیت‌های جدی‌تری آنجا داشته باشیم اما محدودیت‌هایمان تاکنون مانع شده است و امیدواریم در سال ۹۸ بتوانیم برنامه‌های بهتری را در این مناطق برنامه‌ریزی کنیم؛ چرا که استانداری خوزستان برنامه‌هایی را ویژه این مناطق در نظر گرفته است که با استفاده از آن می‌توان برنامه‌های بهتری را تعریف کرد.

انتهای پیام

ارسال نظرات
پر بیننده ها