خبرهای داغ:
استقرار الزامات کیفی جوشکاری ذوبی مواد فلزیISO۳۸۳۴ مستلزم وجود دهها هزار مهندس جوش، هماهنگ کننده جوشکاری، بازرس جوش برای دهها هزار کارگاه است، تا به حال ۵۰۰ هزار مهندس در کشور تربیت شده و تنها ۲۰ درصد در رشته خود شاغل هستند، همچنین طبق برنامه تا افق ۱۴۰۰ باید ۳۰ درصد از دانشجویان کشور مهارتی کاربردی باشند با این حساب۶۰۰ هزار دانشجوی مهارتی امروز تا سال ۱۴۰۰ دوبرابر می شود.
کد خبر: ۹۱۰۰۴۸۸
|
۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲
استقرار ISO۳۸۳۴ با دهها هزار متخصص مربوطه محقق می شود/۶۰۰ هزار دانشجوی مهارتی امروز تا سال ۱۴۰۰ دوبرابر می شود 

به گزارش  سرویس خبری بسیج علمی از اصفهان، در همایش دانشجوی امروز، کار آفرین فردا که به همت دانشگاه های علمی کاربردی استان اصفهان برگزار شد، رئیس انجمن جوشکاری ایران، رئیس سازمان نظام مهندسی اصفهان و رئیس دانشگاه جامع واحد اصفهان سه سخنران این همایش بودند، آنها بیان کردند که استقرار الزامات کیفی جوشکاری ذوبی مواد فلزیISO3834 مستلزم وجود دهها هزار مهندس جوش، هماهنگ کننده جوشکاری، بازرس جوش برای دهها هزار کارگاه است، تا به حال 500 هزار مهندس در کشور تربیت شده و تنها 20 درصد در رشته خود شاغل هستند، همچنین طبق برنامه تا افق 1400 باید 30 درصد از دانشجویان کشور مهارتی کاربردی باشند با این حساب600 هزار دانشجوی مهارتی امروز تا سال 1400 دوبرابر می شود.

عبدالوهاب ادب آوازه رئیس انجمن جوشکاری ایران، در همایش دانشجوی امروز، کار آفرین فردا که به همت دانشگاه های علمی کاربردی استان اصفهان برگزار شد، اهمیت و نقش بازرسی جوش در صنعت و چطور می توان در این زمینه کارآفرینی کرد را مورد بحث قرار داد و گفت: بازرسی جوش برای حصول اطمینان از مرغوبیت قطعات و تجهیزات صنعتی و مطابقت آنها با الزمات طرح و نقشه و کلیه الزامات و هر عاملی که بر کیفیت اثر می گذارد ضرورت دارد.

وی افزود: بازرسی جوش نقش انکار ناپذیر در ساخت و نصب تجهیزات و تاسیسات صنعتی برای تشخیص و پایش سلامت آن قطعات و تجهیزات دارد.

ادب آوازه با اشاره به نقش جوشکاری و بازرسی جوش در سازهای ساختمانی، سازهای صنعتی، سازهای فضایی، سازهای دریایی، اظهار داشت: برای مثال در سازه های دریایی سکوهای نفتی، حفاری، مشعلهای گاز سوز و پلهای ارتباطی بین اینها و سایر تجهیزات مرتبط همه فلزی هستند و همه جوش شده اند و بازرسی جوش نیاز دارند، همچنین سکو های دریایی در روش اجرایی وابسته به جوش هستند.

وی ادامه داد: در سازه های فضایی که در دنیا در حال افزایش است برای استادیوم های ورزشی، مراکز فرهنگی، سالنهای اجتماعات، مراکز خرید، ایستگاههای قطار، آشیانه های هواپیما، مراکز تفریحی، برج های رادیویی همه از جوش کاری بهره می گیرند و به بازرسی جوش نیازمند.

ادب آوازه با بیان این که در حوزه حمل و نقل که بیشتر اقتصاد هم به آن وابسته است جوشکاری و بازرسی جوش اهمیت دارد، گفت: اغلب تجهیزات زیر بنایی و تاسیسات ارتباطی حمل و نقل از جاده ای، ریلی، دریایی و هوایی همه فلزی هستند و به جوش کاری و بازرسی جوش نیازمند هستند در کشتی سازی همینطور  است.

وی اظهار داشت: بیش از 30 شرکت، موسسه و صنایع دریایی ساخت کشتی، یدک کش و غیره در ایران فعالیت می کنند که جوشکاری و بازرسی جوش  در آن نقش اساسی دارد.

 ادب آوازه گفت: در صنایع ریلی تا پایان سال 1394 میزان خطوط اصلی 10459 کیلومتر جاده ریلی بود که بازرسی این سیستم ها بطور نیمه خودکار و خودکار  و رباتیک انجام می شود.

وی بیان کرد: در خودرو سازی یکی از فرآیندهای جوشکاری که زیاد استفاده می شود فرآیند جوشکاری مقاومتی است و یکی از آنها نقطه جوش است که در یک خودرو 6000 قطعه جوش بکار می رود، این که با بازرسی بزنند و در همان زمان هم باید بازرسی شود،  که اگر انجام نشد مشکلات آن را بعد در خودرو می بینیم.

ادب آوازه جرثقیل ها را یکی دیگر از زمینه های کاری مهم از نظر جوشکاری و بازرسی جوش عنوان کرد و گفت: در همین اصفهان چند سازنده خوب جرثقیل داریم جرثقیل ها متنوع اند ریلی، سطحی، برجی، لوکوموتیوی، دروازه ای، سیار، لاستیکی که همه به جوشکاری و بازرسی جوش نیازمند هستند.

وی در ادامه با بیان این که در احداث تاسیسات بندری و فرودگاهی، پل های بزرگ اتوبانها جوشکاری و بازرسی جوش اهمت و کاربرد گسترده ای دارد، ادامه داد: در صنایع دفاع هم جوشکاری و بازرسی جوش کاربرد گسترده ای دارد.

ادب آوازه سپس کاربرد گسترده جوشکاری و بازرسی جوش را در نفت و گاز و پتروشیمی، تلمبه خانه ها، ایستگاههای تقویت فشار، تاسیسات سرچاهی، جمع آوری و انتقال گاز عنوان کرد و گفت: این مورد در ایران از نظر رعایت استاندردها پیشگام هستند و استاندردها رعایت می شود.

وی با بیان این که انواع مختلفی از نیروگاهها فسیلی، آبی، خورشیدی، انرژی تجدید پذیر، گازی، اتمی و غیره  وجود دارد و هیچ کدام نیستند که به جوشکاری و بازرسی جوش نیاز نداشته باشند، افزود: جوشکاری و بازرسی جوش در هوافضا هم کاربرد و نقش گسترده دارد.   

 

استقرار الزامات کیفی جوشکاری ذوبی مواد فلزیISO3834 با دهها هزار متخصص مربوطه محقق می شود

رئیس انجمن جوشکاری ایران، در رابطه با زمینه های کارآفرینی جوشکاری و بازرسی جوش اظهار داشت: زمینه های متنوعی در طراحی و انتخاب متریال، ساخت، نصب، بهره برداری و تعمیر و نگهداری تاسیسات و تجهیزات صنعتی وجود دارد که مهندسان جوش می توانند در اجرای آن نقش داشته باشند و یا بازرسی جوش انجام دهند و کارآفرینی کنند.

وی با اشاره به این که در رشته مهندسی صنعت جوش، طراح جوش، مهندس جوش خصوصا هماهنگ کننده جوشکاری کمبود نیرو وجود دارد، افزود: وقتی در سال 1391 قرار بود ایزو 3834 اجباری شود ، گفتند این اجبار اول در ساختمان باید اجرا  شود و بعد گسترش می دهند که به دلیل  کمبود نیروهایی که خود سازمان استاندارد تشخیص داد عقب افتاد.

 

استاندارد ایزو 3834 از سال آینده برای ییمانکاران ساخت و نصب شرکت ملی گاز  الزامی می شود

 رئیس انجمن جوشکاری ایران، تصریح کرد: اما وزارت نفت می خواهد استاندارد ایزو 3834 را برای سازنده هایی که با نفت و گاز و پتروشیمی کار می کنند اجباری کند برای همین شرکت گاز را بعنوان الگو انتخاب کرده است.

ادب آوازه افزود: در همین راستا  در حال حاضر شرکت گاز روی کسانی که ایزو 3834 را می توانند آموزش دهند و برای سازنده ها آموزش و پیاده سازی ایزو 3834 را انجام دهند کار می کند که تا آخر سال تکمیل و از اول سال آینده قرار شده یک فرصت کوتاهی داده شود و برای پیمانکاران ساخت و نصب شرکت ملی گاز ایران الزام شود.

وی ادامه داد: به همین خاطر هماهنگ کننده جوش شخص ارشد گارگاه ساخت و نصب برای جوشکاری است و زیر نظر آن تضمین کیفیت، بازرسان جوش، انجام دهنده گان آزمونهای غیر مخرب، جوشکار و اپراتور جوشکاری هم هستند.

ادب آوازه خاطرنشان کرد: پروژه های نفت، گاز، پتروشیمی، صنایع مس، صنایع دفاع، سیمان و همه مواردی که بیان شد زمینه های شدیدا مورد نیاز رشته جوش و بازرسی جوش است و استقرار ایزو 3834 به بازرسی جوش خیلی کمک می کند.

رئیس انجمن جوشکاری ایران، گفت: ایزو 9000 یک سیستم مدیرتی برای هدایت و کنترل سازمان از نظر کیفیت است و سیستمهای مدیریت کیفیت می توانند سازمان را از نظر افزایش رضایت مشتری کمک کنند.

 رئیس انجمن جوشکاری ایران، گفت: ایزو 9001 الزامات عمومی است و الزامات کیفی یک پرونده ویژه مثل جوشکاری را در برنمی گیرد بنابراین برای برآورده کردن این الزامات نیاز به استاندارد تکمیلی دیگر است که خود ایزو جوشکاری را فرآیند ویژه در نظر گرفته و برای آن ایزو 3834 تجویز شده که الزامات کیفی جوشکاری ذوبی مواد فلزی است.

ادب آوازه  تاکید کرد: استقرار الزامات کیفی جوشکاری ذوبی مواد فلزیISO3834 در کارگاههای مستلزم وجود دهها هزار مهندس جوش، هماهنگ کننده جوشکاری، بازرس جوش برای دهها هزار کارگاه ساخت اسکلتهای فلزی، کانتینرهای فلزی، سازه های دریایی، پلها،  خودروها، مخازن تحت فشار، دیگهای تحت بخار،  مخازن ذخیره، مبدلهای حرارتی، جرثقیلها، ماشین آلات کشاورزی، کشتی سازی، صنایع ریلی، لویه سازی، هواپیما سازی و غیره  است، جوش واسطه اقتصاد و غیرقابل جدا شدن است.

 

 500 هزار مهندس در کشور تربیت شده و تنها 20 درصد در رشته خود شاغل هستند

غلامحسین عسکری رئیس سازمان نظام مهندسی اصفهان نیز بعنوان یکی دیگر از از سخنرانان این همایش، اظهارداشت: ایران بعد از آمریکا دارای بیشترین مهندس و فارغ التحصیل دانشگاهی است که از سویی امتیاز ولی از سوی دیگر به واسطه مناسب نبودن ظرفیت های به کارگیری و اشتغال آنها، به یکی از چالش های پیش روی جامعه تبدیل شده است.

عسکری تصریح کرد: در سال 83 در استان اصفهان تنها سه هزار مهندس تربیت شده بود، اما امروز تنها در اصفهان 32 هزار مهندس تربیت شده اند که تا چند سال دیگر به یکصد هزار نفر خواهد رسید و امروز در کل کشور نیز 500 هزار مهندس وجود دارد.
رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان اصفهان گفت: آمار نشان می دهد تنها 20 درصد این افراد شاغل به کار هستند و سایر افراد در رسته های غیر از رشته تحصیلی خود یا در مشاغل دیگری در جامعه به کار گرفته شده اند.
 وی با بیان این که بسیاری از فارغ التحصیلان دانشگاهی تنها به صورت تئوریک و نظری آموزش دیده اند و آموزش های کاربردی و مهارتی نداشته اند، افزود: دانشگاه علمی کاربردی یکی از مراکزی است که این مشکل را برطرف کرده و توانسته است در کنار آموزش تئوریک، مهارتها و فنون را نیز به صورت کاربردی به دانش آموختگان خود آموزش دهد.

عسکری با بیان این که تربیت نیروی انسانی در مراکز دانشگاهی و آموزش عالی ضرورت دارد و باید مورد توجه قرار گیرد، تاکید کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی با توجه به این نیاز، توانسته است با بهره گیری از ظرفیت های اصناف و صنایع، اقدام به تربیت نیروی انسانی کند.

علی قیصری رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی واحد اصفهان، افزود: هدف از تاسیس دانشگاه علمی کاربردی دقیقا پاسخ دادن به نیاز جامعه و نیاز کاری جامعه بوده بنابراین وقتی چنین هدفی برای دانشجویان تعریف می شود ضرورت دارد که بخش صنعت، خدمات اصناف ارتباط تک به تکی با دانشگاه داشته باشند اگر دانشگاه مانند سایر آموزشهای عالی برنامه تدوین و اجرا کند و به جامعه  توجه نکند مطمئنا خروجی های آن نمی توانند اثر مثبتی در رفع مشکلات جامعه داشته باشند.

 دانشگاه جامع با پشتوانه و کمک صنایع، خدمات، اصناف، فرهنگ و هنر و کشاورزی در شورای آموزشی، در تدوین برنامه های درسی، در اجرای دوره های آموزشی می تواند این ادعا را داشته باشد که دانشجویان ما افرادی هستند توانمند که خیلی سریع در بازار کار جذب می شوند اثر گذار هستند و  اشتغال پذیری بالایی دارند این محیط آموزشی در کیفیت محصول و خدمات آنها نیز اثر گذار خواهد بود.

 

600 هزار دانشجوی مهارتی امروز تا سال 1400 دوبرابر می شود

قیصری با بیان این که خوب عمل کرده ایم اما راه زیادی با پتانسیل موجود در دانشگاه علمی کاربردی داریم یادآور شد: در سال 1400 باید در نظام آموزش عالی کشور 30 درصد آموزش مهارتی کاربردی داشته باشیم یعنی اگر تعداد دانشجویان 4 میلیون نفر باشند 30 درصد آن 1.2 میلیون نفر می شود.

وی تصریح کرد: امروز در کل کشور از این تعداد 600 هزار نفر که 400 هزار نفر در دانشگاه علمی کاربردی و 200 هزار نفر در دانشگاه فنی و حرفه ای مشغول تحصیل هستند، فاصله ما 600 هزار نفر دانشجوی مهارتی و کمتر از سه سال فرصت داریم.

قیصری بیان داشت: دانشگاه حامع به دلیل این که برنامه های درسی زیادی را با توجه به مشاغل تدوین کرده از نظر نظام آموزشی مشکلی ندارد و آموزش عالی بسیار توانا و قویی دارد بنابراین از نظر زیرساختی هم پتانسیل اجرا را دارد.

وی تاکید کرد: اگر قرار است کمک کنیم برنامه تحقق پیدا کند دانشگاه جامع این پتانسیل را داردو برای اجرای بهینه ارتباط تنگا تنگ دانشگاه با صنعت و خدمات را می خواهد و حمایتهایی را که باید از طریق مجلس و دولت و افراد تاثیر گذار در حکومت داشته باشیم.

قیصری گفت: دانشگاه جامع دانشجویانی دارد جویای کار، توانمند با پتانسیل و با مهارت که با هزینه خود در این دانشگاه تحصیل می کنند بدون این که هیچ یارانه دریافت کنند در صورتی که در نظام آموزش عالی خیلی از دانشگاهها یارانه دریافت می کنند اصلا مجانی هستند، دانشگاه جامع علمی کاربردی مولد و دستاورد انقلاب است و انتظارمی رود دانشجویان این دانشگاه حمایتهایی از سمت دولت داشته باشند که این تقاضا را از افراد تصمیم گیر داریم.

ارسال نظرات