علی اکبری گفت: شیوه آبیاری بارانی در بسیاری از کشورها منسوخ شده زیرا راندمان بالایی ندارد و میزان تبخیر آن بسیار بالا است، باید برای کنترل میزان آب مصرفی کشاورزی از روش‌های جدیدتری استفاده شود.
کد خبر: ۹۱۰۰۶۹۱
|
۲۵ دی ۱۳۹۷ - ۲۰:۲۳
 
 

علی اکبری عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در خصوص پیشنهاد وزیر جهاد کشاورزی در زمینه برداشت یک میلیون دلار از صندوق توسعه ملی به منظور اجرای طرح‌های نوین آبیاری، گفت: در کمیسیون کشاورزی مجلس نیز پیشنهاداتی در خصوص برداشت از صندوق توسعه ملی به منظور اجرای برخی طرح‌ها مطرح شده است.

کاهش میزان آب برداشتی باید موجب توسعه کشت شود

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در صورتی که فرآیند برداشت از صندوق توسعه ملی، طی و برداشت صورت بگیرد مبالغ دریافتی در زمینه اجرای طرح‌ها هزینه می‌شود، عنوان کرد: در این موضوع که اجرای طرح‌های نوین آبیاری و آبیاری تحت فشار منجر به کاهش مصرف آب شود تردیدی نیست اما باید دید آیا میزان کاهش آب برداشتی موجب صرفه‌جویی و توسعه کشت می‌شود یا خیر.

 
زمین کشاورزی آبیاری صنعتی قطره ای

 

هدف 2میلیارد و 200میلیون متر مکعبی برنامه ششم برای کاهش مصرف آب

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در برنامه ششم توسعه مقرر شده است که 2میلیارد و 200میلیون متر مکعب میزان آب مصرفی کاهش پیدا کند، اضافه کرد: اگر به هدف تعیین شده در برنامه ششم توسعه در زمینه کاهش میزان مصرف آب در حوزه کشاورزی دست پیدا کنیم اجرای طرح‌های آبیاری نوین و برداشت از صندوق توسعه ملی اثربخشی لازم را داشته است.

آبیاری بارانی راندمان بالایی ندارد

وی در خصوص اینکه اجرای طرح‌های آبیاری بارانی در مناطق گرمسیر موجب افزایش هدر رفت آب می‌شود، مطرح کرد: شیوه آبیاری بارانی در بسیاری از کشورها منسوخ شده زیرا راندمان بالایی ندارد و میزان تبخیر آن بسیار بالا است، باید برای کنترل میزان آب مصرفی کشاورزی از روش‌های جدیدتری استفاده شود.

باید به تدریج طرح‌های آبیاری بارانی متوقف و شیوه‌های جدیدتری را اتخاذ کنیم

آبیاری نوین در دنیا غیر از روش‌های بارانی است

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه آبیاری نوین و تحت فشار در دنیا غیر از روش‌های بارانی است، خاطرنشان کرد: باید به تدریج طرح‌های آبیاری بارانی متوقف و شیوه‌های جدیدتری را اتخاذ کنیم، آب کشاورزی باید به صورت قطره‌ای و در محل‌های مورد نیاز استفاده شود./

پایان پیام

 
ارسال نظرات