مدیر شیلات استان با بیان اینکه کهگیلویه و بویراحمد سومین استان تولید کننده ماهی قزل آلا در استان است گفت : ۲۳۹ مزرعه پرورش ماهی در استان وجود دارد که سالانه ۱۷ هزار تن ماهی قزل آلا تولید می‌کنند.
کد خبر: ۹۱۰۱۰۹۷
|
۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲
یزدانپناه افزود:از این تعداد مزرعه ۱۵۰ مزرعه آن در بویراحمد، ۷۵ مزرعه در دنا و بقیه در مناطق گرمسیری استان است.
وی از در دست ساخت بودن ۳۷ مزرعه پرورش ماهی دیگر با ظرفیت اسمی هزار و ۵۷۵ تن در استان خبر داد و گفت:میزان سرمایه گذاری این تعداد طرح ۳۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان بوده که پیش بینی می‌شود با بهره برداری از این طرح‌ها برای ۳۳۵ نفر شغل مستقیم ایجاد شود.
مدیر شیلات استان با بیان اینکه از مجموع ۳۷ مزرعه پرورش ماهی ۲۵ مزرعه در بویراحمد، ۱۰ مزرعه در دنا و بقیه در شهرستان گچساران و بهمئی است افزود:پیش بینی می‌شود تا پایان امسال ۱۰ مزرعه آن به بهره برداری برسد.
یزدانپناه افزود:با بهره برداری از این ۱۰ مزرعه ظرفیت تولید ماهیان سردآبی در استان از ۱۷ هزار تن به بیش از ۱۸ هزار تن افزایش خواهد یافت.
وی با بیان اینکه تا پیش از انقلاب هیچ گونه فعالیت شیلاتی در استان وجود نداشته است گفت:نخستین مزرعه پرورش ماهی در استان در سال ۱۳۶۵ در منطقه چشمه پهن گنجگان بویراحمد با ظرفیت اسمی ۲۰ تن ساخته شد.
مدیر شیلات استان گفت:علاوه بر تولید و پرورش ماهیان سردآبی دو مزرعه پرورش ماهی خاویاری در بویراحمد با ظرفیت اسمی ۳۰۰ تن و یک مزرعه پرورش ماهی زینتی در دنا با ظرفیت تولید ۳۰۰ هزار قطعه در سال در استان فعالیت می‌کنند.
حصیرباف کارشناس تکثیر و پرورش بچه ماهی خاویاری مزرعه پرورش ماهی پاتاوه در شهرستان دنا هم گفت:محققان و پژوهشگران این مزرعه با صرف فعل (خواستن توانستن است) موفق شدند سه نوع بچه ماهی خاویاری از نوع استویا، سیبری و اوزون برون تولید کنند.
وی افزود:با این موفقیت کهگیلویه و بویراحمد بعد از استان‌های مازندران، گیلان و رشت چهارمین استان تولید کننده بچه ماهی خاویاری در کشور شده و به خودکفایی رسیده است.
اسلامی تولیدکننده و پرورش دهنده ماهی خاویاری در مزرعه پرورش ماهی خاویاری پاتاوه نیز گفت:در سال ۹۰ حدود ۳ هزار قطعه ماهی خاویاری از شمال وارد این مزرعه شده که هم اکنون با انجام طرح‌های تحقیقاتی حدود ۱۷ هزار قطعه بچه ماهی خاویاری در این مزرعه تولید شده است.
ارسال نظرات