وزیر صنعت، معدن و تجارت از برنامه این وزارتخانه برای افزایش صادرات به کشورهای منطقه خبر داد و گفت: اگر سهم ما از صادرات به ۱۵ کشور همسایه از ۲ درصد فعلی به ۴ درصد برسد، صادرات صنعتی ما حداقل ۲ برابر می شود.
کد خبر: ۹۱۰۱۲۰۰
|
۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۳۵

 

به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از شاتا، وزیر صنعت، معدن و تجارت از برنامه این وزارتخانه برای افزایش صادرات به کشورهای منطقه خبر داد و گفت: اگر سهم ما از صادرات به ۱۵ کشور همسایه از ۲ درصد فعلی به ۴ درصد برسد، صادرات صنعتی ما حداقل ۲ برابر می شود.

 
دکتر رضا رحمانی ظهر امروز ظهر در مراسم تقدیر از صادرکنندگان برتر استان اصفهان با بیان اینکه در شرایط امروز، صادرکنندگان سربازان خط مقدم اقتصادی هستند، گفت: پیشران اقتصاد ما به ویژه در سال 98 صادرات است و برنامه های ویژه ای با کمک بخش خصوصی برای رونق صادرات داریم.
 
او با بیان اینکه باید نگاه عملیاتی‌تری داشته باشیم و در کنار راهکارها اقدامات عملی نیز داشته باشیم، افزود: زمانی که قیمت دلار 3 هزار تومان بود برخی از صادرکنندگان و فعالان اقتصادی مطرح می کردند که اگر این 3 هزار 500 به 5 هزار برسد، می توان کارهای بزرگی انجام‌داد و باید از فرصت هایی که ناشی از افزایش قیمت است به درستی استفاده شود.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه به عنوان وزیر از فعالان اقتصادی، تجار و تولیدکنندگان درخواست همکاری و کمک دارم، افزود: برای تسهیل در امور همه اختیاراتی را که مغایر با قانون‌ نباشد به استاندار و رییس سازمان صنعت،معدن و تجارت می‌دهم و هر کجا باید پیگیری و امضا کنم آماده هستم.
 
تفویض اختیارات ملی به استان‌ها
 
دکتر رحمانی با تاکید بر تفویض اختیارات به استان ها، اظهار کرد: در حوزه وزارت صنعت، معدن و تجارت هر کجا لازم باشد اختیارات را به استان ها تفویض کردیم، اما برخی موارد ذهنی و فکری هستند که برای رفع آن باید کار فرهنگی انجام داد و نگرش ها را عوض کرد.
 
وی افزود:با نگاه‌های سنتی و معمولی نمی‌شود، کاری پیش برد، امروز هم هیچ کس تردید ندارد که در یک جنگ روانی و اقتصادی هستیم که جنگ روانی خطرناک تر است، همین که ما را ناامید کنند کار را سخت می‌کند.
 
حفظ تولید و اشتغال، برنامه دولت برای سال98
 
دکتر رحمانی برنامه دولت برای دوران تحریم را حفظ وضع موجود کارخانجات و تولید کنندگان دانست و گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند حفظ وضع موجود کارخانجات یک جهاد است، ما هم سیاست مان را همین قرار دادیم.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه طرح‌های رونق در تولید به استان‌ها ابلاغ شده، اظهار کرد: من یک کارمند هستم و در جنگ اقتصادی نباید به دنبال ابلاغ باشم، خودمان را باید عوض کنیم و از طرح مشکلات به نهادهای بالادستی نهراسیم، همه در کشور اراده دارند، پس باید این نهضت را آغاز کنیم و با هم قرار بگذاریم که وضع موجود تولید را حفظ کنیم.
 
وی با بیان اینکه تحمل بی‌مهری به تولید را ندارم، گفت: قرار نیست واحدی را بانک تملک و تعطیل کند، سیاست بانک مرکزی و وزارت خانه نیز این نیست، ما حق نداریم واحدی را تعطیل کنیم، بانک تملک داشته باشد اما واحد تولیدی را تعطیل نکند.
 
رحمانی با اشاره به اینکه در تولید، مواد اولیه، نقدینگی و فروش را جزو الزامات قرار داده‌ایم، افزود: برای همه موارد ذکر شده برنامه ریزی کرده‌ایم، در نقدینگی چندین بار در جلسه دولت و مجلس بحث کردیم، با بانک مرکزی جلسه مشترک گذاشته و تفاهم کردیم که چه میزان نقدینگی تا پایان سال نیاز داریم ‌و این میزان چگونه باید تامین شود، بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و برخی دیگر بانک‌ها نیز با ما همراه هستند.
 
تلاش برای افزایش صادرات به کشورها همسایه
 
وی با تاکید بر اینکه گرانی ارز، صادرات را توجیه پذیر، واردات یا قاچاق را غیرمنطقی کرده است، گفت: در این رابطه، پروژه ویژه صادرات به ۱۵ کشور همسایه را در دستور کار داریم، مجموع واردات این کشورها یک هزار و 200 میلیارد دلار است، اما سهم ما از این مقدار تنها 2.1 درصد است که اگر این میزان به 4 درصد برسد، صادرات صنعتی ما حداقل 2 برابر می شود.
 
دکتر رحمانی افزود: در فرش ماشینی، سرامیک، کاشی و موکت ظرفیت بسیاری داریم، به جز ترکیه دیگر کشورهای همسایه همه واردکننده هستند، کشورهای همسایه حاضرند تعرفه‌های اتحادیه اروپا را با ما داشته باشند، برای پیگیری همین موضوع، گروه هایی را مامور کردیم تا ظرفیت‌ها شناسایی شود و آن را فعال کنیم.
 
برای مقابله با تحریم ها، امور تسهیل می شوند
 
وی با بیان اینکه دولت باید تسهیل کننده باشد، افزود: با فرمول‌های امروزی، هر یک میلیارد دلار حداقل 50 هزار شغل ایجاد می‌کند و اگر بتوانیم 20 میلیارد دلار صادرات را اضافه کنیم یک میلیون شغل ایجاد می‌شود.
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت کار مهم دیگر برای مقابله با تحریم را تسهیل امور دانست و گفت: حاضرم در این مسیر کمک حال باشم، از این رو، هر تصمیمی که استاندار در ستاد تسهیل و رفع موانع تولید استانی بگیرد تصمیم کارگروه ملی است و همان را ابلاغ و پیگیری می‌کنیم.
 
رحمانی با بیان اینکه در کمرگ کشور برای تولید باید خط سبز ایجاد شود، تصریح کرد: قرار شده است که قیمت های پایه در آنجا اصلاح شود و هرجا که صنعتگران در کمرگ دچار مشکل شدند به ما اطلاع دهند تا بطور موردی برطرف شود.
 
وی با بیان اینکه واردات مواد اولیه بدون ثبت سفارش به مناطق آزاد امکان پذیر شده است، ادامه داد: این یکی از موارد تسهیل گر برای تولید کنندگان و صادرکنندگان کشورمان است تا آنها خودشان مواد اولیه را بیاورند.
 
فعال شدن 63 کنسرسیون صادراتی در دو سال اخیر
 
وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بحث خوشه های صنعتی، گفت: در حال حاضر 63 کنسرسیوم صادراتی در دو سال اخیر فعال شده است، شرکت های مدیریت صادرات که جزو پروژه های اقتصاد مقاومتی است نیز پارسال 30 شرکت بود که امسال به 56 شرکت رسیده است.
 
وی افزود: سال گذشته 2 میلیارد و 300 میلیون دلار از همین تشکل ها صادرات داشتیم و امسال هدفگذاری 3 میلیارد دلار است که تا به امروز 2 میلیارد دلار تحقق یافته است و امیدواریم تا پایان سال به 3 میلیارد دلار برسد.
 
کسی حق دریافت مابه التفاوت کالای فروخته شده ندارد
 
دکتر رحمانی درباره نحوه قیمت گذاری کالاهای فروخته شده اظهار کرد: هر کالایی فروخته شده است، کسی حق گرفتن مابه التفاوت کالاهای فروخته شده را ندارد.
 
دکتر رحمانی درباره تبصره 18 لایحه بودجه که مربوط به پرداخت تسهیلات به واحدهای تولیدی است، گفت: برای نوسازی صنایع، تکمیل واحدهای نیمه تمام و سرمایه در گردش واحدها این تبصره کمک کننده است که در لایحه بودجه سال آینده هم آمده است.
 
در پایان این مراسم از 27 صادرکننده نمونه استان اصفهان تجلیل و از برند گز رونمایی شد.
ارسال نظرات