در چند سال گذشته فرآیند داد و ستد در بازار سرمایه تغییرات قابل‌ توجهی داشته‌ و اکنون به واسطه سیستم ‌های الکترونیکی و پیچیده شدن بازار های مالی، نحوه معاملات از حالت سنتی به سمت روش های نوین حرکت کرده است.
کد خبر: ۹۱۰۱۲۰۴
|
۲۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۰
 
به گزارش خبرگزاری بسیج به نقل از شادا، در چند سال گذشته فرآیند داد و ستد در بازار سرمایه تغییرات قابل‌ توجهی داشته‌ و اکنون به واسطه سیستم ‌های الکترونیکی و پیچیده شدن بازار های مالی، نحوه معاملات از حالت سنتی به سمت روش های نوین حرکت کرده است. در این مسیر بهره گیری از معاملات الگوریتمی منجر به انجام بهتر و دقیق تر استراتژی های معاملاتی سرمایه گذاران می شود. در این روش سفارش‌ ها (هم برای طرف خریدار هم طرف فروشنده) بدون دخالت عامل انسانی از طریق سیستم ها ثبت می شود. با این حال به رغم فراهم شدن بسترهای لازم معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه کشور، صاحب نظران می گویند همچنان فرهنگ سازی در این زمینه امری ضروری است.


صاحب نظران توافق جمعی دارند که با توسعه ابزار های مالی بازار سرمایه کشور کاراتر می شود و این موضوعی است که طی دو سال گذشته مورد توجه نهاد تصمیم ساز نیز بوده است.  با توجه به نفوذ آی تی در حوزه های اقتصادی، بهره برداری از ابزارهای مبتنی بر فن آوری اطلاعات در بازار سرمایه ما نیز به یک ضرورت تبدیل شده و معاملات الگوریتمی یکی از همین موارد است. اما آنچه اهمیت دارد این است که باید از طریق فرهنگ سازی به فراگیر شدن ابزارها کمک کنیم. به همین منظور "مسابقه معاملات الگوریتمی بازار سرمایه"  با مشارکت شرکت اطلاع رسلانی و خدمات بورس و با همکاری بخش های مختلف سازمان بورس و اوراق بهادار و سایر ارکان بازار سرمایه و نهادهای مالی طراحی شده است و امیدواریم برپایی این مسابقه به توسعه فرهنگ سرمایه گذاری و بسط مفاهیم مالی کمک کند.


معاملات الگوریتمی ابزاری آی تی محور است و اگر مسیر آن به درستی هدایت شود حتما به توسعه بازار سرمایه کمک می کند. در صورتی که فرهنگ سازی لازم و صحیح در خصوص معاملات الگوریتمی انجام شود شاهد افزایش حجم معاملات، تسهیل فرآیند نقد شوندگی و افزایش کارایی بازار خواهیم بود.


در معاملات الگوریتمی بر اساس فاکتورهای دقیق تصمیم گیری و رفتارهای مبتنی بر شایعه و هیجان از فرآیند داد و ستد حذف می شود و ما شاهد افزایش شفافیت هستیم و بازیگران با اطمینان، ایمنی و ریسک کمتری داد و ستد می کنند.


اما به رغم پیشرفت در توسعه معاملات الگوریتمی هنوز عموم سرمایه گذاران با ساز و کارهای اجرایی این روش آشنایی ندارند و در نتیجه در این مسیر به فرهنگ سازی نیاز داریم. در این مسیر برگزاری رویداد هایی مشابه لیگ ستارگان بورس کمک می کند نخبگان جوان حوزه آی تی با علاقه به بازار سرمایه وارد شوند و مسیر ورود آنها به بورس هموار شود.


با همین هدف بود که موضوع برگزاری مسابقات الگوریتمی مطرح شد و امروز این رویداد مهم بازار سرمایه کلید خورد. صبح امروز هم در مراسم آغازین نخستین مسابقات الگوریتمی در بازار سرمایه ایران، مطهره مروج، مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه معاملات الگوریتمی زمین بازی را تغییر می دهد، ابراز داشت: راه اندازی معاملات الگوریتمی در بازار سرمایه نیازمند تغییراتی در حوزه ریزساختارها، زیرساخت ها و قوانین و مقررات و نیازمند استانداردسازی بود.


در ادامه سید مصطفی رضوی معاون اجرایی سازمان بورس و اوراق با اشاره به اینکه موضوع معاملات الگوریتمی، معاملات بدون دخالت انسان است، ابراز داشت: در سال ۲۰۰۶ حدود ۳۷ درصد معاملات بورس فرانکفورت به صورت الگوریتمی انجام می گرفت که این موضوع نشان می دهد باید برای ارتقا و توسعه ابزارها در بازار سرمایه تلاش شود.


رضوی با بیان اینکه معاملات الگوریتمی سرعت معاملات را افزایش می دهد، گفت: در این روش، پردازش اطلاعات بسیار بیشتر از انسان است و از همین رو سرعت و حجم معاملات را در بازار افزایش می دهد. همچنین کمک می کند تا نقش نظارتی سازمان را ارتقا دهیم.


همچنین حسن امیری، معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار هم در این مراسم با اشاره به اینکه یکی از مهم ترین اهداف این مسابقات؛ بحث فرهنگ سازی است، تصریح کرد: برگزاری چنین رویدادهایی زمان مناسبی برای آموزش مفاهیم ابتدایی و ارتقای سوادمالی اثربخش است.


وی ادامه داد: بازارهای مالی پیچیدگی های زیادی پیدا کرده ورشته های مختلف با مباحث مالی عجین شده و در همین راستا، فعالیت بین رشته ای شکل گرفته است. به طوری که هم اکنون ترکیب اقتصاد و روانشناسی، مالی رفتاری را تشکیل داده است و تلاش می شود تا در بازارهای مالی تئوری های مختلف، تئوری بازی ها و هوش مصنوعی وارد شده و از ابزارها استفاده خوبی شود.


عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن قدردانی از شرکت اطلاع رسانی و خدمات بورس و مدیرعامل این نهادفرهنگ ساز، تاکید کرد: در این مدت برای برگزاری این دوره از مسابقات هم افزایی زیادی میان نهادهای بازار سرمایه صورت گرفته است.


در پایان نیز نماینده گروه مالی پاسارگاد، گفت: برای برگزاری این رویداد، ‌شاهد تلفیق زیبایی از نهاد ناظر، ‌نهادهای وابسته و بخش خصوصی هستیم که در راستای ارتقای دانش عمومی مشارکت دلپذیری را شکل داده اند.

علی امین تفرشی با اشاره به اینکه توسعه فرهنگ سرمایه گذاری و استفاده از ابزارهای نوین از اهمیت بالایی برخوردار است، ابراز داشت: گروه مالی پاسارگاد در راستای مسوولیت های اجتماعی خود تلاش می کند  تا در کنار سازمان بورس و اوراق بهادار ، نقش مهمی را در راستای کمک به فرهنگ سازی ایفا کند. به همین منظور در حین برگزاری مسابقات، تیم های شرکت کننده و استعدادها را زیرنظر خواهند گرفت و از بین این استعدادها پشتیبانی در آینده انجام می شود تا در گسترش فرهنگ سرمایه گذاری نقش خود را ایفا کنیم.
 
ارسال نظرات