خبرهای داغ:
وارثی گفت: همه تلاشها و اهتمام فعالان و مسئولان دفتر توانمند سازی خانواده و زنان بهزیستی در زمینه حمایت از زنان سرپرست خانوار فقر زدایی نه فقط به معنای فقر مالی بلکه به معنای فقر قابلیتی است
کد خبر: ۹۱۰۱۲۸۳
|
۲۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۴

علیرضا وارثی در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج قزوین با اشاره به عملکرد دفتر دفتر توانمندسازی خانواده و زنان این اداره کل بیان کرد:توانمندسازی خانواده و زنان که عمدتاً زنان سرپرست خانوار را تحت حمایت و پوشش خود دارد یکی از دفاتر فعال زیر مجموعه اداره کل بهزیستی در این زمینه می باشد و حدود ۲هزار و ۳۱۰ خانوار و ۶هزار و ۹۰۰ نفر را در استان تحت پوشش خود دارد. 

وی گفت:مدت حمایت و تحت پوشش بودن هر زن سرپرست خانواده توسط نهادهای زیر مجموعه اداره کل بهزیستی 2 سال می باشد که طی این مدت بهزیستی با انجام تمهیدات لازم از طریق آموزش و بالابردن سطح توانمندی، این قشر زنان سرپرست را از چرخه حمایتی به سمت بازار کار هدایت می کند. 

مدیرکل بهزیستی استان قزوین اظهار کرد:این توانمندسازی از طریق اعطای سرمایه کار بلاعوض، وام خوداشتغالی و عضویت در گروههای همیار زنان سرپرست خانوار و در غالب گروههای صنفی و اقتصادی انجام می گیرد. 

وارثی ضمن اشاره به تعریف جامعی از زن سرپرست خانوار عنوان کرد:به زنانی اطلاق می شود که به دلیل فوت همسر و یا جدا شدن از همسر فاقد سرپرست بوده و یا همسر آنان علیرغم حضور در خانواده از کارافتاده می باشد و مسوولیت تأمین معاش و نیازهای مادی و معنوی خانواده به عهده این زنان می باشد.

وی با اشاره به شرایط تحت پوشش قرار گرفتن زنان سرپرست خانوار افزود:این زنان در صورتی تحت پوشش قرار می گیرند که تحت پوشش هیچ نهاد یا ارگانی نبوده و  شاغل نیز نباشند که در بدو ورود با استعلام از دیگر نهادهای دولتی وضعیت این افراد مشخص میگردد.

مدیرکل بهزیستی استان قزوین تصریح کرد: همچنین تدوین برنامه های بسیار گسترده ای در زمینه خدمات حمایتی، فرهنگی، آموزشی و روانشناختی و غیره هم به صورت حمایتهای مستمر و غیر مستمر میباشد. از خدمات حمایتی اقتصادی می توان به مستمری ماهیانه و کمکهای مالی همچون کمک هزینه درمان و تحصیل اشاره کرد. بهزیستی با آموزش مهارتهای زندگی و همچنین آموزش مهارتهای شغلی و تحصیلی به زنان سرپرست خانوار توانمندی آنان را افزایش می دهدکه با این کار کسب درآمد مستقل، مشارکت در تصمیم گیریهای خانواده، مدیریت اقتصادی خانواده و دفاع از حق و حقوق اجتماعی برای این زنان در جامعه مهیا می شود. 

وارثی اضافه کرد: در زمینه فرهنگی میتوان به اعزام زنان سرپرست خانوار به اردوههای زیارتی و کلاسهای آموزشی فرهنگی اشاره کرد. در بخش آموزشی میتوان حمایت تحصیلی تا آخرین پایه تحصیلی از زنان سرپرست خانوار و فرزندان ایشان را نام برد که در شرایط فعلی این دفتر از 166 دانشجو در مقاطع مختلف تحصیلی از فوق دیپلم تا دکتری و هزار و 304 دانش آموز از مقطع ابتدایی تا پیش دانشگاهی تحت پوشش این سازمان میباشند. همچنین در خصوص خدمات روانشناختی، خدمات مشاوره ای رایگان، آموزش مهارتهای زندگی را میتوان نام برد. 

وی یادآور شد: همه تلاشها و اهتمام فعالان و مسئولان دفتر توانمند سازی خانواده و زنان بهزیستی در زمینه حمایت از زنان سرپرست خانوار فقر زدایی نه فقط به معنای فقر مالی بلکه به معنای فقر قابلیتی است. یعنی در جهت شکوفا شدن توانمند ی ها و استعدادهای وجودی و اکتسابی این قشر از طریق آموزشهای لازم و کسب مهارتهای زندگی را می توان  نام ببرد.

  مدیرکل بهزیستی ادامه داد: سازمان بهزیستی با هدف حمایت از زنان سرپرست خانوار در راستای تأمین آتیه آنان، حق بیمه تأمین اجتماعی را از اعتبارات سازمان بهزیستی پرداخت می کند که این بیمه پس از گذشت 10 سال از پرداخت بیمه و 55 سال سن واجد شرایط بازنشستگی می باشند .در شرایط فعلی  هزار و پنج زن سرپرست خانوار شهری بین 18 تا 49 سال از مزایای این طرح برخوردارند و همچنین 398 نفر از زنان سپرست خانوار روستایی و عشایری هم بیمه اجتماعی می باشند .

1010/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها