رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان گفت:‌ کشاورزان گیلانی تاکنون ۳۰ هزار هکتار از اراضی شالیزاری خود را با استفاده بهینه از آب باران شخم زدند.
کد خبر: ۹۱۰۱۴۹۳
|
۲۹ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از رشت، علی درجانی رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان اظهار داشت: روند انجام عملیات شخم زمستانه در اراضی شالیزاری گیلان مطلوب گزارش می‌شود به‌طوری‌که تاکنون 14 درصد از این زمین‌ها معادل 30 هزار هکتار آن با استفاده بهینه از آب باران شخم زده شدند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان از توصیه‌های این سازمان به کشاورزان جهت انجام به‌موقع شخم زمستانه سخن گفت و عنوان کرد: در راستای استفاده بهینه از منابع آبی موجود به‌ویژه آب باران انجام شخم زمستانه در موعد مقرر می‌تواند از هدررفت این منابع جلوگیری کند.

درجانی وضعیت امسال انجام شخم زمستانه اراضی شالیزاری گیلان را با مدت مشابه سال گذشته مقایسه کرد و ابراز دا‌شت: با توجه به توصیه‌های جهاد کشاورزی و مشارکت فعال کشاورزان گیلانی تاکنون 4 هزار هکتار از اراضی شالیزاری استان بیشتر از سال قبل شخم زده شده‌‌اند.

وی با بیان اینکه سال گذشته در همین زمان شخم زمستانه در حدود 25 تا 26 هزار هکتار از زمین‌های شالیزاری گیلان انجام شده بود افزود: در صورت مساعد بودن شرایط جوی استان و همت کشاورزان گیلانی انتظار داریم شخم زمستانه به موقع در اراضی استان به پایان برسد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی گیلان مزایای انجام شخم زمستانه اراضی شالیزاری را برشمرد و ابراز داشت: افزایش نفوذ‌پذیری آب در خاک، از بین‌بردن آفات، ذخیره رطوبت خاک، از بین رفتن بقایای علف‌های هرز‌ و ایجاد مواد آلی در اراضی کشاورزی از مهم‌ترین این مزایا به‌شمار می‌آیند.

درجانی با اشاره به اینکه انجام شخم زمستانه باعث از بین بردن مؤثر پناهگاه‌های آفات به‌ویژه لارو آفت کرم ساقه‌خوار برنج می‌شود اظهار داشت: کاهش مصرف سموم شیمیایی،‌ غنی‌سازی خاک و استفاده درست از آب باران از دیگر مزایای انجام عملیات شخم زمستانه محسوب می‌شود.

به گزارش تسنیم سدسفیدرود آب مورد نیاز 180 هزار هکتار از 238 هزارهکتار شالیزار گیلان را تامین می‌کند؛ بر این اساس آب بقیه شالیزارهای گیلان از محل رودخانه‌ها، آب‌بندان‌ها و چاه‌های موجود در استان تامین می‌شود.

انتهای پیام

ارسال نظرات